جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۸۷۸۲
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۴

فکرشهر: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۴۰۰ پرونده قضائی با موضوع حفاظت از خاک تشکیل شده که در حال پیگیری است.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، ایرج حشمتی صبح دوشنبه در همایش بین المللی روز جهانی خاک در بندر سیراف استان بوشهر اظهار داشت: روز جهانی خاک دارای یک ریشه مردم‌نهادی است که هر ساله با مفاهیم مختلف برنامه‌های متنوعی در جهان برگزار می‌شود.

وی «خاک سرآغاز غذا» را به عنوان شعار امسال روز جهانی خاک عنوان کرد و ادامه داد: این شعار برای یک سال تعیین شده است و باید در طول سال در این زمینه اقدامات اساسی انجام گیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: پنج چالش اساسی در کشور داریم که شامل آب به عنوان موضوع اول، آلودگی هوا، تغییر کاربری اراضی و فرسایش خاک، انرژی و تنوع زیستی است.

وی با اشاره به اینکه یک میلیارد نفر از مردم جهان به خاطر فرسایش خاک معیشتشان به خطر افتاده است بیان کرد: دو میلیارد نفر یعنی حدود یک چهارم مردم دنیا از گرسنگی پنهان رنج می‌برند چون نمی‌توانند ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های مورد نیاز خود را تأمین کنند.

حشمتی با اشاره به اینکه کمتر از ۲۲ درصد از خشکی‌های جهان برای کشاورزی استفاده شده است افزود: ۹۷ درصد غذای دنیا از این اراضی تأمین می‌شود. ۱۸ عنصر شیمیایی برای رشد گیاه مؤثر است که ۱۵ عنصر متأثر از خاک است.

وی با بیان اینکه خاک متأثر از اقلیم و موجودات زنده است تاکید کرد: توسعه شهرها، استفاده از کودهای شیمیایی، توسعه حمل و نقل و… از دلایل آلوده شدن خاک هستند که این آلودگی‌ها قابلیت بازگشت سریع را ندارند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: دنیا تصمیمات و پیگیری‌هایی را برای بهبود وضعیت خاک را دارند.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از خاک‌های دنیا از بین رفته است ادامه داد: پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ حدود ۹۵ درصد از این خاک‌ها از بین خواهد رفت و باید کاربری کشاورزی ۶۰ درصد افزایش یابد تا غذا برای کل جمعیت زمین تأمین شود.

حشمتی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت پایش و نظارت خاک را بر عهده دارد افزود: در همین راستا پایش های مستمری از صنایع انجام شده است و ۷۴۰ اخطار در سال ۹۹ و هزار و ۵۰۰ اخطار در سال ۱۴۰۰ صادر شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: در این راستا ۲۸۸ مورد بازسازی انجام شده و ۴۰۰ پرونده قضائی تشکیل شده که در حال پیگیری است.

وی گفت: قانون اساسی در موضوع محیط زیست تاکید کرده که حفاظت از محیط زیست برای نسل فعلی و نسل‌های آینده یک وظیفه عمومی است و هرگونه تخریب محیط زیست ممنوع است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر