پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۹۱۲۹
جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱

فکرشهر: یورونیوز نوشت: طبق مدل عجیب محاسبۀ سن در کره جنوبی؛ نوزادی که ۳۱ دسامبر به دنیا آمده در عرض یک روز ۲ ساله می‌شود؛ یکی از معضلات داشتن ۳ مدل مختلف شمارش سن در این کشور که نه تنها باعث ایجاد اشکالاتی در اسناد رسمی می‌شد بلکه مایه سردرگرمی شهروندان را فراهم می‌کرد.

این شیوۀ محاسبۀ سن، بعضا موجب بالارفتن یکبارۀ سن افراد می‌شد یا باعث می‌شد که برای یک فرد مشخص، سن‌های متفاوت در نظر گرفته شود و موجب گیج شدن و به دردسر افتادن او بویژه در مراودات بین‌المللی گردد.

اکنون سئول در نظر دارد مدل‌های مختلف محاسبه سن را کنار بگذارد. قانونگذاران این کشور آسیایی روز گذشته به اصلاح این معضل رای مثبت دادند تا از چند ماه دیگر (ژوئن ۲۰۲۳) سیستم جدید که از حمایت شخص رئیس جمهور هم برخوردار است، اجرایی شود.

سئول از اوایل دهه ۶۰ میلادی در امور اداری و رسمی از سیستم محاسبۀ سن بین‌المللی (مشابه اکثر کشورهای دنیا) استفاده می‌کند؛ با این وجود دو سیستم موازی سنتی دیگر نیز در کنار آن همچنان اجرا می‌شود.

طبق سیستم شمارش بین‌المللیِ سن، نوزدان در سال صفر بدنیا می‌آیند و در سالروز تولد خود یکساله می‌شوند. اما طبق شمارش رسمی سنتی در کره جنوبی، نوزاندان در سال صفر به دنیا می‌آیند و در یکم ژانویه سال بعد، فارغ از ماه و روز تولدشان، یکساله می‌شوند.

سئول در حال حاضر از این شیوه برای محاسبه سن شهروندانش در بهره‌مندی از حق مصرف دخانیات و الکل استفاده می‌کند. این شیوه در دهه ۶۰ میلادی هم موجب دردسرهای دیگری برای برخی از اتباع این کشور بویژه در مورد شناسایی برخی اسناد پزشکی بین‌المللی شده بود.

یک سیستم سنتی‌تر دیگر هم در کره جنوبی رایج است که به آن «سن کره‌ای» می‌گویند. در این شیوه نوزاد هنگام تولد یک ساله است. طبق این رسم، افراد در روز تولد واقعی خود یکسال بزرگ نمی‌شوند بلکه روز اول هر سال؛ یکسال بر عمر آنها افزوده می‌شود. بنابراین تصور کنید افراد متولد ۳۱ دسامبر چه سرنوشتی دارند. آنها در روز تولد خود یکساله هستند و فردا یعنی اول ژانویه، دو ساله می‌شوند.

به این ترتیب امروز ۹ دسامبر ۲۰۲۲ میلادی، فردی که ۳۱ دسامبر ۱۹۹۲ به دنیا آمده طبق سیستم محاسبه بین‌المللی سن ۲۹ ساله است و طبق سیستم سنتی رسمی کره جنوبی ۳۰ سال دارد در حالیکه طبق سیستم موسوم به «سن کره‌ای» ۳۱ ساله است.

اما بالاخره پارلمان این کشور روز پنج‌شنبه ۸ دسامبر قانونی را از تصویب کرد که بر اساس آن در تهیه اسناد و اوراق هویت رسمی، سن بین‌المللی فرد ملاک قرار داده شود. این تصمیم از ژوئن سال آینده اجرایی می‌شود تا به «سردرگمی‌های اجتماعی» ناشی از این رسم در این کشور آسیایی پیشرفته پایان دهد.

رئیس جمهور کره جنوبی که تلاش زیادی برای اعمال این اصلاح کرده، معتقد است که متدهای چندگانۀ فعلی بار مالی هنگفتی را بر نظام اداری و اجتماعی کشور وارد کرده بود.

بسیاری از شهروندان کره‌ای هم از این اصلاح بویژه در شبکه‌های اجتماعی استقبال کرده‌اند. یکی از آنها در توئیتر پستی به این مضمون گذاشته: «خیلی خوشحالم اینطوری دو سال کوچک می‌شوم.» دیگری نوشته: «بالاخره به سن واقعی خودم می‌رسم. او توضیح داده که متولد ۳۱ دسامبر است و در عرض یک روز، ۲ ساله شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر