شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۹۴۰۴
دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹

فکرشهر: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که توافق هسته‌ای در وضعیت دشواری قرار دارد اما گزینه بهتری نداریم.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، جوسپ بورل این مطلب را دوشنبه شب در پایان نشست شورای وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی، در جمع خبرنگاران مطرح کرد.

وی گفت: من امروز وزرا را در جریان اخرین وضعیت توافق هسته‌ای قرار دادم. در شرایط کنونی برجام در وضعیت دشواری قرار دارد اما بنظرم گزینه بهتری نداریم که اطمینان حاصل کند ایران سلاح هسته‌ای تولید نخواهد کرد.

بورل با اشاره به تمایل اروپا برای ازسرگیری اجرای کامل برجام تاکید کرد که از نظر او تحریم‌های مرتبط با مسائل حقوق بشری و مشارکت ادعایی ایران در جنگ اوکراین باید از مساله توافق هسته‌ای تفکیک شود. وی گفت که هرچند مذاکرات وین در وضعیت بن‌بست قرار دارد و اقدامات هسته‌ای ایران مایه نگرانی اروپاست اما «باید تا حد امکان به تعاملات ادامه دهیم و تلاش کنیم که توافق احیا شود»

وی بر همین اساس تصریح کرد که در پی مذاکرات و رایزنی‌های صورت گرفته در جلسه امروز، وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا بر حمایت از اجرای موثر برجام تاکید کردند. بورل با اشاره به نقش خود به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات گفت که تمام تلاش خود را در این زمینه صورت می‌دهد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره دورنمای توافق برای از سرگیری اجرای برجام، اذعان کرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا «مطمئناً فضای مناسبی را برای پیشرفت در روابط بین اتحادیه اروپا و ایران ایجاد نمی کند اما توافق هسته‌ای ارتباطی به روابط اتحادیه اروپا و ایران ندارد، موضوع فراتر این است و بسیاری از کشورهای دیگر نیز درگیر هستند.»

وی با اشاره به اینکه دست‌یابی به توافق سال ۹۴ برای اتحادیه اروپا به عنوان تسهیل کننده یک موفقیت بزرگ دیپلماسی بود، اعتراف کرد: متأسفانه این توافق توسط دولت ترامپ پاره شد و ما باید برای احیای آن تلاش کنیم.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر