پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۹۵۲۱
چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹

فکرشهر: بندر شیرینو در استان بوشهر به عنوان بزرگ‌ترین روستای جنوب کشور با جمعیتی بیش از ۱۷ هزار نفر است که نبود امکانات و نیروی انسانی مناسب برای خدمات دهی به این تعداد جمعیت موجب شده تا نام این روستا با محرومیت گره بخورد.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، شیرینو از توابع بخش سیراف شهرستان کنگان و در فاصله ۲۳۵ کیلومتری از شهر بوشهر قرار دارد؛ ساکنان این بندر معتقدند که در حوزه خدمات، زیرساخت و بخش عمرانی از حالت روستا خارج شده و با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، باید در تقسیمات کشوری به شهر تغییر وضعیت دهد.

رئیس شورای اسلامی بخش سیراف و نایب رئیس شورای اسلامی روستای شیرینو در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: رسیدگی نکردن به مشکلات فراوان در حوزه‌های مختلف "شیرینو" به دلیل وسعت و جمعیت این روستا از سوی دهیاری باعث بروز عقب ماندگی‌هایی در حوزه‌های مختلف از جمله زیر ساخت‌های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی شده است.

خدمات دهی مناسب به مردم شیرینو از طریق دهیاری ممکن نیست

ابراهیم بهمنی با اشاره به جمعیت ۱۷ هزار نفری دهستان شیرینو و کمبود امکانات و نیروی انسانی برای خدمات دهی به ساکنان آن اظهار کرد: چنین جمعیتی در یک محدوه امکان ندارد که با دهیاری به شکل مناسب و در شان مردم اداره شود.

او با بیان اینکه بیش از ۲۲ شهر استان بوشهر جمعیتی کمتر از روستای شیرینو دارند، اضافه کرد: با توجه به جمعیت بالای این روستا مردم آن نیازمند هستند که خدمات خود را در حد شهرداری و نه دهیاری دریافت کنند.

رئیس شورای بخش سیراف با بیان اینکه دهیاری‌ها از تشکیلات و چارت مناسبی برای خدمات دهی به یک جمعیت چندهزاری برخوردار نیستند، گفت: اکنون به دلیل موانع قانونی امکان جذب نیرو برای دهیاری وجود ندارد و تعداد نفرات در حال فعالیت در این دهیاری توان خدمات دهی به ۱۷ هزار نفر جمعیت ندارد از این رو باید با تشکیل شهرداری و ایجاد درآمد پایدار، نیازهای مردم را مدیریت و برطرف کرد.

بندر شیرینو بزرگ‌تر از ۲۲ شهر استان بوشهر، اما فاقد شهرداری

بهمنی ادامه داد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ شیرینو همچنان نام روستا را یدک می‌کشد، اما از ۲۲ شهر استان بوشهر بزرگ‌تر و پرجمعیت‌تر است. اگر بخواهیم با سرشماری کنونی در نظر بگیریم بزرگ‌تر بودنش به بیش از ۲۵ شهر خواهد رسید.

او اضافه کرد: با توجه به وسعت و جمعیت روستای شیرینو، یکی دیگر از امتیازات مهمی که در صورت تبدیل این روستا به شهر می‌تواند داشته باشد، استفاده از اعتبارات استانی مانند تملک دارایی است که می‌تواند به توسعه زیرساخت‌ها کمک کند.

رئیس شورای بخش سیراف با بیان اینکه شیرینو در دل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس قرار دارد و میزبان صنعت عظیم نفت و گاز و پتروشیمی است اما این موضوع تنها به افزایش جمعیت این روستا منجر شده و تاثیری در توسعه و افزایش رفاه ساکنان آن نقشی نداشته است.

بهمنی آلودگی را تنها سهم مردم روستای شیرینو عنوان و تصریح کرد: خدمات دهی مطلوب به چنین جمعیتی به وسیله یک دهیاری با چارت محدود تقریبا غیرممکن است. شایسته است صنعت نفت و گاز در قالب مسئولیت‌های اجتماعی به زیرساخت این روستا کمک‌ کنند؛ کمک‌هایی که تا کنون حالت قطره چکانی داشته و این وضعیت موجب ناراحتی و نا رضایتی مردم شده است.

او ادامه داد: در بعد فرهنگی نیز انتظار است صنعت پتروشیمی، نفت و گاز در قالب مسئولیت‌های اجتماعی با دستگاه‌های اجرایی دولت در ساخت یک فرهنگسرای مجهز در این روستا اقدام کنند. در این زمینه سال‌های گذشته مکاتبه‌ای با اداره کل فرهنگ و ارشاد شهرستان کنگان و شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه انجام شد که تاکنون نتیجه مطلوبی حاصل نشده است.

رئیس شورای بخش سیراف گفت: نبود یک درمانگاه و همچنین فقدان داروخانه شبانه روزی از دیگر مشکلات روستای شیرینو با بیش از ۱۷ هزار نفر جمعیت است، بخش زیادی از ساکنان شریف شیرینو را اقشار ضعیف و کم درآمد تشکیل می‌دهند و اگر نیاز به مراجعه به پزشک و یا تهیه دارو در شب را داشته باشند باید با صرف هزینه خود را به سیراف و یا عسلویه برسانند.

ارتقای شیرینو از روستا به شهر در دست پیگیری

به گزارش ایسنا، شیرینو از نظر جمعیت، وسعت و دیگر شاخص‌ها با معیارهای تعریف شده در قانون برای تبدیل وضعیت از روستا به شهر انطباق دارد. فرآیند این تطبیق انجام شده است و درخواست تغییر وضعیت این روستا از سوی مسئولان شهرستانی و دفتر سیاسی استانداری بوشهر پیگیری شده است.

اکنون پرونده تبدیل این روستا به شهر در وزارت کشور در حال بررسی است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر