جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۲۹۷۵۹
شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸

فکرشهر: محیط‌بانان منطقه حفاظت شده فیله خاصه زنجان در حین پایش و گشت و کنترل منطقه موفق به مشاهده و تصویربرداری از دو قلاده پلنگ در این منطقه شدند.

به گزارش فکرشهر از روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، محمدرضا یافتیان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در این باره اظهار داشت:‌ حوالی ساعت 15 روز 24 آذر محیط‌بانان اکبر باقری و رحیم آقامحمدی در حین پایش و گشت و کنترل منطقه حفاظت شده سرخ آباد دو قلاده پلنگ را که مشغول تغذیه از لاشه آهو بودند، مشاهده کردند.

وی با اشاره به اینکه بخش دشتی منطقه حفاظت شده فیله خاصه زیستگاه آهوست، افزود: حدود 450 رأس آهو در منطقه حفاظت شده فیله خاصه زنجان زیست می‌کنند و طعمه مناسبی برای پلنگ هستند که در بخش کوهستانی این منطقه زیست می‌کند.

یافتیان با بیان اینکه پس از دریافت متعدد گزارش‌های مردمی و مشاهدات علائمی از جمله رد‌پا و سرگین پلنگ توسط محیط‌بانان و کارشناسان، از حضور این گونه ارزشمند در منطقه حفاظت شده فیله خاصه اطمینان داشتیم، خاطر‌نشان کرد: مشاهده دو قلاده پلنگ در منطقه آن هم در این ساعت از روز بیانگر وجود امنیت در منطقه و تغذیه مناسب برای این گونه بوده که به واسطه تلاش شبانه‌روزی محیط‌بانان و همراهی ساکنان جوامع محلی محقق شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان ضمن تشکر از زحمات محیط بانان استان زنجان بویژه محیط بانان اکبر باقری و رحیم آقا محمدی که موفق به مشاهده و تصویربرداری از پلنگ در این منطقه شدند، گفت: در سال‌های 92، 94 و 95 به ترتیب 3، 2 و 3 قلاده پلنگ در مناطق شکار ممنوع خرمنه‌سر و حفاظت شده سرخ‌آباد از سوی محیط‌بانان مشاهده و با استفاده از دوربین فیلمبرداری مستند‌سازی شده است.

یافتیان یادآور شد: منطقه حفاظت شده فیله خاصه در شهرستان زنجان واقع شده و حدود 55 هزار هکتار وسعت دارد و زیستگاه گونه های شاخص جانوری از جمله آهو، پلنگ، گربه وحشی، خرس قهوه ای، گرگ، کفتار و اتواع پرندگان است.

وی ضمن اشاره به اهمیت مشارکت عموم مردم در حفاظت از محیط زیست، افزود: انتظار داریم مردم شریف استان زنجان بویژه ساکنان جوامع محلی محیط بانان را در حفاظت از طبیعت و حیات وحش یاری کنند .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای محیط بان که در راه حفاظت از طبیعت و حیات وحش ایران جان خود را فدا نموده اند، خاطر نشان کرد: دو نفر از محیط بانان استان زنجان شهیدان میکائیل هاشمی و مهدی مجلل 16 فروردین 1400 در منطقه حفاظت شده فیله خاصه در راه حفاظت از محیط زیست به فیض شهادت نائل شدند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر