پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: فاضلاب شهری گناوه به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های زیست‌محیطی در این شهرستان محسوب می‌شود و هم‌اکنون در وضعیت نامناسبی قرار دارد.\n\nبه گزارش فکرشهر، فاضلاب به عنوان یکی از چالش‌های اساسی در شهرهای استان بوشهر و به ویژه شهرهای ساحلی استان محسوب می‌شود.\n\nشهر گناوه یکی از شهرهای ساحلی در شمال استان بوشهر است که سال‌های متمادی از نداشتن شبکه فاضلاب مناسب رنج می‌برد و این مشکلات همچنان باقی است.\n\nتصفیه‌خانه فاضلاب گناوه نیز مشکلات فراوانی دارد که باعث ایجاد مخاطرات زیست‌محیطی شده و بسیاری از فعالیت زیست‌محیطی و مردم این شهرستان را نگران کرده است.
کد خبر: ۱۲۹۷۷
دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۱

فکرشهر: فاضلاب شهری گناوه به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های زیست‌محیطی در این شهرستان محسوب می‌شود و هم‌اکنون در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

\n\n

به گزارش فکرشهر، فاضلاب به عنوان یکی از چالش‌های اساسی در شهرهای استان بوشهر و به ویژه شهرهای ساحلی استان محسوب می‌شود.

\n\n

شهر گناوه یکی از شهرهای ساحلی در شمال استان بوشهر است که سال‌های متمادی از نداشتن شبکه فاضلاب مناسب رنج می‌برد و این مشکلات همچنان باقی است.

\n\n

تصفیه‌خانه فاضلاب گناوه نیز مشکلات فراوانی دارد که باعث ایجاد مخاطرات زیست‌محیطی شده و بسیاری از فعالیت زیست‌محیطی و مردم این شهرستان را نگران کرده است.

\n\n

بر اساس پایش‌های صورت گرفته از تصیفه خانه فاضلاب شهر گناوه، این تصفیه‌خانه در وضعیت بحرانی قرار دارد و لازم است که مسئولان ذی‌ربط اقدامات اساسی برای رفع این مخاطرات صورت دهند.

\n\n

فاضلاب گناوه

\n\n

از مهمترین مشکلات تصیفه خانه فاضلاب شهر گناوه می‌توان به غیربهداشتی بودن، رشد بی‌رویه نیزارها، حضور انبوه حشرات و خزندگان در محل تصفیه‌خانه و منتهی‌شدن خروجی ناسالم آن به دریا اشاره کرد.

\n\n

عملكرد ناكارآمد تصفیه‌خانه گناوه

\n\n

كارشناس حوزه محيط زيست، سامانه‌های بی‌هوازی و بيوراكتور اظهار داشت: با وجود تلاش‌های بسيار زياد مسئولان حوزه آب و فاضلاب و ديگر ارگان‌های ذيربط، به دليل شرايط ويژه جوی، محيطی و نيز عدم تجهيز تصفيه‌خانه به سيستم‌های راهبری و پايش مكانيزه مراحل تصفيه، صحيح انجام نمی‌شود.

\n\n

علیرضا عیسی پور گفت: همین مهم موجب عملكرد ناكارآمد اين تصفيه خانه شده است كه اين مسئله پيامدهايی از جمله افزايش نيترات و ديگر آلاينده های خطرناک زيست محيطی و نيز افزايش رشد نيزارهای فراوان در منطقه را به همراه داشته و دارد.

\n\n

http://media.mehrnews.com/d/2015/07/12/4/1764013.jpg

\n\n

رشد بی‌رويه نيزارها/ فاضلاب خروجی به دريا منتهی می‌شود

\n\n

عیسی پور بیان کرد: علاوه بر اينكه رشد بی‌رويه نيزارها آلودگی را در منطقه انتشار می‌دهد، فاضلاب خروجی كه به دريا منتهی می‌شود نیز به دليل عدم مطابقت با استانداردهای زيست محيطی موجب به خطر افتادن حيات آبزيان و نيز مردم منطقه می شود.

\n\n

وی گفت: با توجه به تمام اين چالش‌ها پيشنهاد می‌شود كه با همكاری دلسوزانه و همه جانبه مسئولان ذيربط، ساختار تصفيه‌خانه شهر گناوه ارتقا داده شود تا از انتشار آلودگی در محيط جلوگيری به عمل آيد.

\n\n

نقصان فرآیند تصفیه و افزایش میزان آلایندگی‌ها

\n\n

انجمن یاوران طبیعیت شهرستان گناوه یکی از انجمن‌های فعال در عرصه محیط زیست است که در راستای شناسایی مشکلات، پایش مناطق مختلف از نظر زیست محیطی، ارائه پیشنهادات و ... اقدامات بسیار خوبی را داشته است.

\n\n

دبیر انجمن یاوران طبیعت شهرستان گناوه با اشاره به مشکلات تصفیه‌خانه فاضلاب گناوه اظهار داشت: در وهله اول خط برق ۲۰ کیلوولت طرح فاضلاب تا ۱۰۰متری آن انتقال یافته اما بدون ایجاد ایستگاه مبدل و توزیع رها شده است؛ این طرح فاقد شبکه روشنایی محوطه و سیستم‌های ارتقای تصفیه است.

\n\n

غلامرضا نعمتی بیان کرد: این امر موجبات نقصان فرآیند تصفیه و پیدایش عوامل تسریع در افزایش میزان آلایندگی‌ها از حد مجاز است و البته تخلیه غیرمجاز لجن‌کش‌های سرویس‌های بهداشتی سطح شهر در حوضچه‌ها به خصوص حوضچه نخست مزید بر این علت شده است.

\n\n

نبود بازرس کنترل فرآیند و حراست در تصفیه‌خانه

\n\n

وی در ادامه بیان داشت: مجموعه فاقد بازرس کنترل فرآیند و حداقل حراست است و همچنین عدم‌ اجرای فاز دوم پروژه در راستای وضع موجود باعث شده حوضچه‌های فعلی تا نیمه منجلاب فشرده ته‌نشین و زمینه رشد نیزارها و در فصول بارندگی سر ریز شدن آنها را در پی داشته باشد.

\n\n

نعمتی تصریح کرد: مسئولان امر اهتمام ویژه‌ای را در بازبینی به منظور اصلاح و ارتقای سیستم و همچنین ضمن تجدید نظر طرح اولیه در تکمیل پروژه اقدام کنند تا از افزایش فزاینده آلودگی زیست محیطی تصفیه خانه که حال خود مبدل به کانون بحران شده است، جلوگیری شود.

\n\n

http://media.mehrnews.com/d/2015/07/06/4/1759024.jpg?ts=1436599029920

\n\n

نیزارهای فاضلاب منشا بسیاری از بیماری‌ها هستند

\n\n

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان‌های گناوه و دیلم اظهار داشت: در خصوص وجود نیزارهای بیرون از حوضچه‌ها و در امتداد خروجی به سمت دریا نیاز است تا آبفا شهری در آن مسیر تا دریا لوله‌گذاری کند که حداقل در مسیر نیزار به وجود نیاید.

\n\n

محمد تولیده گفت: این نیزارها می‌تواند خود منشا بسیاری از بیماری‌ها و زیستگاه حیوانات موذی و خطرناک که امنیت و سلامتی ساکنان همجوار از جمله روستای گشویی را تهدید می‌کند، باشد.

\n\n

وی در خصوص پدیده نیزار و حذف آن، گفت: هم اکنون نیزارهای موجود در تصفیه‌خانه را می‌شود مهار کرد ولی اگر به حال خود رها شوند، بحرانی دیگر بر بحران های زیست محیطی اضافه خواهد شد.

\n\n

سلامت مردم در اولویت باشد

\n\n

فاضلاب یکی از بخش‌هایی است که ارتباط مستقیمی با سلامت جامعه دارد و به همین دلیل مشکلات و معضلات زیست‌محیطی طرح‌های فاضلاب باید به خوبی مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

\n\n

تصفیه‌خانه فاضلاب گناوه دارای نواقص و مشکلات زیادی است که باید تلاش شود تا در راستای اصلاح و توسعه فاضلاب این شهر اقدامات اساسی صورت بگیرد.

\n\n

منبع:مهر

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر