شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۰۲۸۷
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۱

فکرشهر: استاد دانشگاه جرج تاون واشنگتن گفت: عربستان سیاست دوگانه‌ای نسبت به ایران اتخاذ کرده است به این معنا که از طرفی ادعای تمایل به مذاکرات می‌کند و از طرف دیگر به تلاش برای بی‌ثباتی در ایران ادامه می‌دهد.

به گزارش فکرشهر از ایلنا، شیرین هانتر در تحلیل خبر منتشر شده در «الاخبار» لبنان مبنی بر تماس غیرمستقیم مقام‌های ایران و عربستان با میانجی‌گری فرانسه و قطر و همچنین توئیت حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که در آن از دیداری با همتای عربستانی خود در حاشیه نشست بغداد ۲ خبر داده است، گفت: فضای حاکم بر روابط ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس تغییر زیادی نکرده و مسلما بهبودی در روابط حاصل نشده است. برعکس کشورهای حاشیه خلیج فارس ادعاهای خود را نسبت به ایران ادامه می‌دهند. این موضع آن‌ها در بیانیه مشترک آن‌ها با چین هم روشن و واضح بود.

وی ادامه داد: عربستان نیز سیاست دوگانه‌ای نسبت به ایران اتخاذ کرده است به این معنا که از طرفی ادعای تمایل به مذاکرات می‌کند و از طرف دیگر به تلاش برای بی‌ثباتی در ایران ادامه می‌دهد. در حال حاضر با توجه به اینکه موضع ایران تضعیف شده است و خبری از احیای برجام نیز نیست، تصور نمی‌کنم که ریاض حاضر به گفت‌وگوی جدی با تهران باشد مگر آنکه ایران تمام شروط عربستان را بپذیرد.

این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه همچنین در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارجه ایران در حاشیه کنفرانس بغداد ۲ با پادشاه اردن دیدار داشته و پیام رئیس جمهور را نیز به وی تقدیم کرده است، با توجه به نگاه اردن به عربستان در رابطه با ایران، آیا این دیدار می‌تواند سیگنال مثبتی مبنی بر آب شدن یخ روابط ایران با کشورهای عربی باشد، گفت: اردن کشور کوچک و ضعیفی است که نمی‌تواند نقش مهمی در حل اختلافات منطقه‌ای بازی کند مگر اینکه ماموریت خاصی از طرف کشورهای قدرتمند به این کشور محول شده باشد. همانطور که قبلا هم گفته‌ام، بهبود روابط ایران با جهان عرب رابطه مستقیمی با بهبود روابط با غرب دارد.

وی تاکید کرد: همانطور که رفتار چین نشان داد، هیچ کشوری حاضر نیست از سرمایه سیاست خارجی خود برای بهبود این روابط خرج کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر