جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۰۲۹۷
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷

فکرشهر: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی پیرامون نتایج سفرش به اردن برای شرکت در کنفرانس بغداد ۲  تاکید کرد: با وزیر خارجه ایران، در مورد تحولات غیرقابل قبول داخل ایران، حمایت نظامی بسیار نگران‌کننده این کشور از روسیه و برجام تبادل نظر سختی داشتیم.

به گزارش فکرشهر به نقل از انتخاب، بورل گفت: اتحادیه اروپا از نزدیک نحوه برخورد بی‌رحمانه‌ مقامات ایرانی با اعتراضات اخیر را دنبال می کند. ما از حاکمیت ایران می‌خواهیم که اعدام افراد دستگیر شده و سرکوب خونین معترضان مسالمت‌جو و تحویل هواپیماهای بدون سرنشین و همکاری نظامی با روسیه که حمایت از جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی علیه اوکراین محسوب می شود را متوقف کند.

وی مدعی شد: تهران از جنایات جنگی روسیه که زیرساخت های غیرنظامی را هدف قرار می دهد، آگاه است. ایران در حال ارتکاب یک اشتباه استراتژیک بزرگ است؛ تهران وقتی وانمود می کند که در این جنگ جانبداری نمی کند، راه اشتباهی را انتخاب می کند و اعتبار خود را از بین می برد. در اینجا یادآور می شوم که وزیر خارجه ایران در واکنش به تاکید من بر این موضوع، ارائه پهپادهای ایران به روسیه را قاطعانه تکذیب کرد و مدعی شد که چنین تحویلی فقط قبل از حمله روسیه صورت گرفته است. با این حال، جانبداری از روسیه و سرکوب غیرقابل قبول اعتراضات نمی تواند بدون عواقب باشد. به همین دلیل است که شورای روابط خارجی هفته گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه ایران در واکنش به تحویل هواپیماهای بدون سرنشین این کشور به روسیه و همچنین به دلیل نقض حقوق بشر تصویب کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت: با این وجود، من همچنان معتقدم که وقتی صحبت از عدم اشاعه هسته ای می شود، هیچ جایگزینی برای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وجود ندارد. کسانی که غیر از این فکر می کنند به سادگی خودشان را گول می زنند.

وی افزود: به همین دلیل است که من به عنوان هماهنگ کننده، به کار در جهت احیای برجام بر اساس نتایج مذاکرات وین ادامه می دهم. در این مورد با امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران صحبت کردم. من همچنین تاکید کردم که احیای برجام در خلاء استراتژیک اتفاق نمی افتد. این بخش، بخش کلیدی، از یک تصویر گسترده تر است. جمهوری اسلامی به جای سرکوب، باید به حرف شهروندان خود گوش دهد. ایران باید فورا حمایت نظامی خود از روسیه را متوقف کند. در همین راستا، من از وزیر خارجه ایران خواستم تا به گفتگوی مستقیم با همتایان اوکراینی خود درباره انتقال تجهیزات نظامی به روسیه ادامه دهد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر