شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۳۰۳۱۰
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸

فکرشهر: مریخ‌نورد «پرسیویرنس» جمع آوری شواهدی را شروع کرده که ممکن است به این پرسش پاسخ دهد که آیا در مریخ حیات وجود دارد یا نه.

به گزارش فکرشهر به نقل از انتخاب، این کاوشگر اولین نمونه‌های جمع آوری‌شده را روی سطح این سیاره رها کرده تا با کمک ماموریت‌های آینده به زمین بازگردانده شود.

این لحظه مهمی در تلاش برای انتقال موادی از یک سیاره دیگر به زمین برای مطالعات آزمایشگاهی است.

تصور می‌شود که فقط با بررسی نمونه‌های سنگ و خاک مریخ در زمین است که می‌توان به سوالات درباره احتمال وجود حیات در این سیاره پاسخ داد.

کاوشگر بعد از زمین انداختن این نمونه - در لوله‌ای به اندازه انگشت دست - از آن عکس گرفت تا مطمئن شود درست روی سطح افتاده باشد.

سازمان‌های فضایی آمریکا و اروپا قصد انتقال نمونه‌های جمع آوری شده به زمین در سال ۲۰۳۰ را دارند.

البته نمونه‌هایی که نهایتا به زمین منتقل خواهد شد ممکن است شامل دسته‌ای که الان در نقطه‌ای به نام «تری فورکس» در گودال جِزیرو رها می‌شود نباشد. در واقع احتمال انتقالِ نمونه‌هایی بیشتر خواهد بود که پرسیویرنس در آن آینده جمع آوری خواهد کرد؛ زمانی که از لبه گودال بیرون رفته است.

ناسا امیدوار است که پرسیویرنس و پهپاد گشتزنی آنها به نام اینجنیوئیتی برای مدت های طولانی فعال بمانند

اما دانشمندان برای پرهیز از خطر از کار افتادن مریخ‌نورد و گیر افتادن نمونه‌ها در داخل آن، از حالا برای روز مبادا شروع به انداختن نمونه‌ها کرده‌اند.

نمونه اولی که زمین انداخته شده حاوی سنگ‌های آتشفشانی یا آذرین ملقب به «مالای» است. سه نمونه دیگر از همین جنس به زودی رها خواهد شد. این نمونه‌ها به محققان کمک خواهد کرد قدمت گودال جزیرو و تاریخ زمین شناسی مریخ را تخمین بزنند.

میناکشی وادهوا از دانشمندان ماموریت پرسیویرنس (Perseverance) گفت: «همچنین انواع سنگ‌های رسوبی وجود دارد که رکوردی از محیط‌های رسوبی مختلف مانند دلتای رودها یا بستر دریاچه‌های کهن را ضبط می‌کند. بعضی از این محیط‌ها ممکن است قابل زیست بوده باشند و شاید برخی از این سنگ‌ها حاوی شواهد حیات میکروبی در گذشته دور مریخ باشد.»

نمونه استخراج شده از دل مالای بعد از حفاری و قبل از قرار گرفتن در کپسول

این مریخ نورد به علاوه نمونه‌های خاک و اتمسفر مریخ و همچنین یک لوله مخصوص ثبت شرایط داخل کاوشگر را رها خواهد کرد.

اگر بدترین سناریو یعنی مرگ پرسیویرنس اتفاق بیافتد، ماموریتی که برای جمع آوری این نمونه‌ها در سال ۲۰۳۰ به مریخ اعزام خواهد شد، مستقیما به سوی «تری فورکس» هدایت می شود.

آن ماموریت حاوی دو پهپاد مجهز به پنجه‌هایی برای بلند کردن لوله‌ها و انتقال آنها به یک سیستم موشکی خواهد بود که قرار است بعد از فرود از سطح ماه به فضا پرتاب شوند تا به زمین برگردد.

پرسیویرنس تاکنون از هر صخره ای که آن را حفاری کرده دو نمونه استخراج کرده است.

کِیتی اِستَک مورگان معاون علمی پروژه می گوید: «هدف ما از برداشتن دو نمونه این است که یک لوله را زمین بیاندازیم و یک لوله را با کاوشگر حمل کنیم.»

این بخش ماموریت یعنی رها کردن نمونه ها در «تری فورکس» تا ماه ژانویه کامل خواهد شد.

منبع: بی بی سی

برچسب ها: فکرشهر مریخ ناسا
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر