پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۳۰۳۳۴
شنبه ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳

فکرشهر: روزنامه جوان نوشت: صحنه شب یلدای تلویزیون امسال با حضور پررنگ چند کمدین به عنوان مجری و مهمانان برنامه‌ها همراه با خانواده بازیگران سپری شد، انگار همه چیز در تلویزیون قرار است بر خلاف وعده و وعید‌ها همچنان با سلبریتی‌زدگی افراطی گره بخورد، حتی در شبی که می‌شد در آن فرهنگ غنی ایرانی را با تفأل به حافظ و دورهمی‌های خانوادگی همراه با طعم شعر و فرهنگ به سرانجام رساند.

به گزارش فکرشهر، در روز‌هایی که برخی از سلبریتی‌ها با قهر و قیافه گرفتن خودشان را از مظاهر فرهنگی نظام از جمله صداوسیما و سینما دور می‌کنند، در شب چله، باز هم این صداوسیما بود که فرصت طلایی عبور از سلبریتی‌زدگی را از دست داد و دست به دامان بازیگران دست‌چندم سینما و تلویزیون شد تا ویژه برنامه‌های شب یلدایی خود را به همان سبک و سیاق همیشگی، اما این بار با چهره‌های دم‌دستی‌تر به پایان برد.

بیشترین انتقاد‌ها ضد‌سلبریتی‌زد‌گی را قائم‌مقام رئیس سازمان طی ماه‌های اخیر بر زبان رانده‌بود. وحید جلیلی اخیراً گفته‌بود: «سلبریتیزم سخیف که صداوسیما در مواردی به آن مبتلا شد و امروز شاهد عوارض و عواقب آن است، اتفاقی است که نیاز به بررسی و کار دارد و این بر عهده رسانه ملی است که برای دورشدن از این معضل نقش‌آفرینی مؤثر کند.»

در بر همان پاشنه می‌چرخد!

مهران رجبی، بازیگر توانایی است که امسال بنا به دلایلی وارد حوزه اجرا هم شده و حضورش در تلویزیون آنقدر پررنگ بوده که عاملی برای شوخی در شبکه‌های مجازی هم شده‌است. آقای رجبی در ماجرای ناآرامی‌های اخیر مواضع سیاسی حساب‌شده‌ای اتخاذ کرد و باعث شد که جریان‌های ضد ایرانی به وی حمله کنند. وی همچنین بذله‌گو است، بیان شیرینی هم دارد، اما مجری حرفه‌ای نیست. دلیلی هم ندارد که مجری حرفه‌ای باشد، چون او یک بازیگر سینما و تلویزیون است و قرار است نقشی را که در فیلم‌ها می‌پذیرد، به خوبی با حس گرفتن و حفظ دیالوگ و باقی مسائل فنی و هنری اجرا کند، اما صداوسیما اصرار عجیبی دارد که حتماً باید رجبی را به عنوان یک مجری به مردم بشناساند و در عوض چهره‌های حرفه‌ای اجرا را از جلوی دوربین دور کند.

سال‌های پیش، زمانی محمدرضا گلزار، بازیگری که شهرت خود را از سینما گرفته‌بود با دور شدن از فضای بازیگری، برای اجرای یک مسابقه تلویزیونی به شبکه ۳ آمد، و شبکه ۳ سیما به این امید که بودن این بازیگر می‌تواند برای مخاطبان نوجوان و جوان جالب باشد، با دستمزد خوبی او را برای اجرای «برنده‌باش» انتخاب کرد.

در مقایسه با گلزار، رجبی و بازیگرانی در سطح وی، عملاً شهرت خود را مدیون صداوسیما هستند و اگر این روز‌ها تلویزیون به آن‌ها اجرا می‌دهد، عملاً دارد زمینه شهرت بیشتر را برای این هنرمندان مهیا می‌کند. شب گذشته نیز رجبی مجری برنامه «خودمونی» شبکه ۳ سیما بود.

البته شب گذشته رجبی تنها بازیگری نبود که در قامت مجری روبه‌روی مردم رفت و سلبریتی‌زدگی صداوسیما را به معرض نمایش گذاشت!

سوگل طهماسبی، بازیگر سریال‌های تلویزیونی هم سودای اجرا را در برنامه شب یلدایی شبکه نسیم تجربه کرد. طهماسبی به همراه علی عامل هاشمی، برادر کوچک‌تر هدایت هاشمی و بازیگر مجموعه‌های تلویزیونی دو مجری شبکه نسیم بودند، اما به جز رجبی و طهماسبی و هاشمی، شب یلدا باز هم فرصت اجرا به بازیگران داد و در شبکه دو علیرضا مسعودی، نویسنده و بازیگر طنز‌های تلویزیونی را که به «علی مشهدی» شهرت دارد، به عنوان مجری جلوی دوربین فرستاد.

صداوسیما با چراغ دنبال سلبریتی می‌گردد!

فهرست مهمانان برنامه‌های شب گذشته ویژه‌برنامه‌های شب یلدایی تلویزیون، جالب‌توجه است. برنامه «پنج ستاره» شبکه تهران، این افراد را برای حضور در برنامه دعوت کرده‌بود: مجید شهریاری و دو خواهر‌زاده‌اش با ساناز سماواتی و همسر و پسرش رقابت می‌کنند و در برنامه دیگر شهاب عباسی، سیاوش مفیدی، امیر غفارمنش و پسرش! عادت زشت سلبریتی‌زدگی از افراد به خانواده آن‌ها تسری پیدا کرده‌است. به طوری که فرزند و خواهرزاده بازیگران هم از نظر صداوسیما می‌توانند چهره‌ای برای پر کردن برنامه شب یلدا باشند!

شبکه نسیم هم مهران غفوریان، علی طولابی، حامد نیسی، اصغر سمسار‌زاده، منوچهر آذری، عباس محبی و داوود منفرد را به عنوان مهمانان خود معرفی کرده‌است. ابوالفضل پورعرب و جهانبخش سلطانی هم در فهرست برنامه «خانه جلال»، با اجرای بهروز افخمی بودند. البته برنامه «دیدی نو»، که برنامه جدید حوزه کتاب در تلویزیون است، برای شب یلدا ایوب آقا‌خانی، رسول نجفیان، مهدی مظاهری، امیر‌حسین انصافی، امین شفیعی، شهرام نیکیار، محمد‌جواد خرمی را دعوت کرده‌است. در این میان تلویزیون ابداً به خود زحمت نداده‌است چهره‌های فرهنگی گمنام را برجسته کند تا مردم بتوانند شبی فرهنگی‌تر را سپری کنند.

آن روی سکه سلبریتی‌ها

در میان چهره‌های هنری که در شب یلدا به تلویزیون دعوت شدند، افرادی هم حضور دارند که در هفته‌های اخیر همراه با ناآرامی‌ها، مطالبی را در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کردند که در راستای وحدت ملی نبوده‌است، اما این افراد به راحتی به تلویزیون راه پیدا می‌کنند و در برنامه تلویزیونی شب یلدا به عنوان مهمان حضور پیدا می‌کنند. امیر غفار‌منش جزو این دسته است. درباره رابطه سلبریتی‌ها و طرفدارانشان مقالات متعدد علمی منتشر شده‌است. تأثیری که رفتار یک فرد مشهور روی گروه هوادار خود می‌گذارد و بت‌سازی از سلبریتی‌ها به وسیله برنامه‌های تلویزیونی، مسئله‌ای است که محققان علوم اجتماعی را درگیر خود کرده‌است. آیا بازیگری که در فضای مجازی‌اش واکنش‌های تندی را نسبت به حوادث اخیر داشته، می‌تواند مهمان خوبی برای مردم باشد؟!

شب یلدا به دور از غربزدگی

سلبریتی‌زدگی از سوغاتی‌های فرهنگ غرب است که متأسفانه از طریق رسانه‌های فراگیری مانند تلویزیون به آن دامن زده می‌شود. شب چله (یلدا) یکی از آیین‌های سنتی و باستانی مردم ایران است که آداب آن در یونسکو به عنوان یک میراث جهانی به ثبت رسیده‌است. در این شب ایرانیان و مردمی که در حوزه ایران فرهنگی زندگی می‌کنند، آداب خاصی را به‌جا می‌آورند که محور اصلی آن دور هم جمع‌شدن و صله‌رحم است. این شب آنقدر رسوم و عادات خوب در خود دارد که صداوسیما برای برپا داشتن آن نیازمند حضور بازیگران سریال‌های کمدی و خواننده‌های نوظهور نباشد!

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر