پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۰۴۱۸
يکشنبه ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴

فکرشهر: مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت تجمع بزرگ حوزویان استان قزوین گفت: ضربه سکوت خواص در حوادث کمتر از اغتشاشگران نیست.

به گزارش فکرشهر به نقل از حوزه،  حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی امروز در مراسم تجمع بزرگ حوزویان استان با عنوان «اجتماع میثاق با ولایت» در شبستان امیرالمومنین (ع) مسجدالنبی قزوین، بیان کرد: موضوع و محور جلسه امروز، جهاد تبیین است که یکی از ضرورت های زمان است و امروز جهاد تبیین از کارهای مهم، اصلی و اساسی ماست.

مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت ادامه داد: جهاد یکی از احکام اسلامی است و در ردیف نماز و روزه قرار دارد و ما جهاد را از احکام اسلامی می دانیم. جهاد یعنی مبارزه با دشمنی که قصد ضربه به دین، استقلال و ارزش هایی را دارد که ما پای آن ایستاده‌ایم.

وی عنوان کرد: جهاد را گاهی به جهاد اکبر و اصغر تقسیم می کنند، این تقسیم بندی ما را به اهمیت کار واقف می کند، جهاد اصغر جهاد با دشمن بیرونی است و مبارزه سخت است و در این جهاد جنگ سخت با ابزار سخت بوده که این جهاد را هشت سال با متجاوزان بعثی دنبال کردیم و غزوات نبی گرامی اسلام، جنگ سخت و جهاد اصغر بود.

جهاد فرهنگی جهاد کبیر است

تقوی اعلام کرد: این مبارزه و جنگ سخت که تعداد بسیاری شهید دارد و با سختی فراوان همراه است، نامش جهاد اصغر گذاشته شده است و جهاد بزرگتر که جهاد اکبر است، جهاد با نفس است که باید از این دشمن به خدا پناه برد و ما یک چنین دشمنی را همیشه همراه خود داریم.

وی توضیح داد: بسیاری از انسان ها بودند در جهاد سخت فداکاری کرده و پیروزی های چشمگیری را داشتند اما وقتی در مقابله با دشمن درونی و نفس اماره قرار گرفتند و جهاد نفس را آغاز کردند، شکست خوردند برای نمونه طلحه و زبیر در جنگ ها، فداکاری های فراوانی داشتند و عامل برخی پیروزی ها همین مجاهدت های طلحه و زبیر بود، ولی امتحانی پیش آمد و شرایط تغییر کرد بعد از ارتحال پیامبر (ص) وقتی حضرت علی (ع) روی کار آمد، اینها تحمل نکردند گفتند علی همرزم ما بوده و زیربار ولایت علوی نرفتند و شکست خوردند و جنگ جمل به رهبری کسانی بود که زمانی اصحاب پیامبر بودند و در واقع وقتی بحث مبارزه با نفس پیش آمد شکست خوردند بنابراین باید مراقب نفس باشیم.

مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت تصریح کرد: ما جهاد دیگری داریم با عنوان جهاد کبیر است که همان جهاد فرهنگی است که به آن جهاد نرم هم می گویند و هیچ اسلحه و گلوله ای در آن شلیک نمی شود در این جهاد هم کشته، شهید و مجروح داریم و باید شیوه مبارزه آن را هم بدانیم.

ضربه سکوت خواص در حوادث کمتر از اغتشاشگران نیست

وی اظهار کرد: در این جهاد متفکران، اندیشمندان و خواص نقش بسزایی دارند در جنگ فرهنگی، خواص نقش مهمی دارند، خواص چهره هایی هستند که به مسئولیت های بالا رسیدند و در میدان های مختلف اجتماعی نقش آفرین هستند و مجموعه ای تحت تأثیر آنها هستند.

تقوی گفت: هنرمندان، گزارشگران رویدادها، شعرا، علما، اساتید دانشگاه، سلبریتی ها، قهرمانان ورزشی و هنری، وزرا، وکلا و روسا جزو خواص هستند یعنی نیروهایی هستند که سر سفره این نظام نشسته اند و رشد کرده اند و موقعیتی یافته اند و مجموعه ای تحت تاثیر خود دارند و از این افراد خاص به عنوان خواص یادمی کنیم که مسولیت سنگین تری از افراد عادی دارند و واقعه و حادثه ای پیش می آید باید در صحنه باشند و از آرمان ها دفاع کنند و اگر سکوت کنند، ضربه سکوت شان شاید کمتر از اغتشاشگران نباشد، بنابراین خواص هستند که در اینگونه میدان ها نقش مهم و اساسی دارند.

جهاد تبیین اگر نباشد جهاد شمشیر به نتیجه نمی رسد

وی افزود: جهاد تبیین اگر نباشد جهاد شمشیر به نتیجه نمی رسید، کربلا یکی از این صحنه ها است تا ظهر عاشورا جهاد شمشیر بود و سپس جهاد تبیین آغاز شد که جهاد تبیین را حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) و بانوان و بچه ها انجام دادند بنابراین در جهاد تبیین همگان می توانند شرکت کنند و بزرگ و کوچک ندارد.

مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت تأکید کرد: اگر جهاد تبیین نمی شد، کربلایی مانند امروز نداشتیم؛ کربلا ادامه می یابد و زنده می ماند و موج آفرین می شود و هر جهاد سختی بخواهد بماند نیاز دارد به دنبال آن جهاد تبیین باشد وگرنه دشمن با قدرتی که دارد همه مبارزات را از بین می برد.

وی اضافه کرد: اگر امروز عاشورا و کربلا را داریم، اگر بعد از ۱۴ قرن روحانی رشیدی در برابر دستگاه طاغوت می ایستد و یک انقلاب به وجود می آورد و ملتی را به خیابان می کشاند، با مایه های عاشورایی است زیرا ما از ابتدا گفتیم نهضت ما حسینی است و اینها مایه های انقلاب است و این ارزش ها را همان زحمات مجاهدان جهاد تبیین به ما منتقل کرد.

تقوی ادامه داد: افتخار می کنیم انقلاب ما مایه های عاشورایی دارد و با این محتوا مردم در میدان های هشت سال دفاع مقدس حضور یافتند و این حرکت عاشورایی تا پایان جهاد ادامه می یابد تا روزی که حضرت مهدی (عج) ظهور کند و تحت نظر یک شخصیت اداره شود.

جهاد تبیین را از حضرت زهرا (س) بیاموزیم

وی با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) بیان کرد: در ایام فاطمیه قرار داریم و زندگی ایشان از رحلت نبی گرامی اسلام تا روزی که از دنیا رفتند، فقط جهاد تبیین بود؛ از حضرت زهرا (س) این درس را بگیریم که بعد از رحلت پیامبر (ص) میدان جهاد تبیین را باز کرد و با منافقان روبرو شد و پرده نفاق را بالا زد و خواص را مورد خطاب قرار داد و گذشته را به یاد مردم آورد و از ولایت علوی دفاع کرد و تا پای جان در دفاع از ولایت ایستاد و اینها درسی است که باید از این بانوی بزرگوار بگیریم.

مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت عنوان کرد: باید جهاد تبیین را در بخش های مختلف ساماندهی کنیم در بخش خواهران، آموزش و پرورش، در بخش اقتصاد و روی اینها دشمن دارد کار می کند و خیال نکنیم با این مسائلی که رخ داد و با فداکاری پلیس امنیت کنترل شد، این موضوع تمام شده اینها تمام شدنی نیست تا ما بر مواضع خود هستیم دشمن در کمین ما قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: امروز روز جهاد تبیین است و تنها پادزهر دروغ ها و تبلیغات با حجم زیاد و راه مقابله با این حمله به مغزها، تبیین است.

خط دشمن اعتبارزدایی از نظام جمهوری اسلامی است

تقوی در ادامه با اشاره به خط دشمن گفت: اعتبارزدایی از نظام یکی از اقدامات دشمن است آنها هر خبری که نظام را در افکار عمومی سست کند دامن می زنند و باید مراقب باشیم و وقتی می خواهیم انتقاد و اشکالی را بگوییم سعی کنیم به گونه ای نباشد دشمن از آن سوء استفاده کند و دشمن می خواهد مردم را ناامید کند و ناامیدی مردم خطرناک است.

وی اضافه کرد: تخریب شخصیت ها و مدیران جامعه خط دیگر دشمن است و آنها می خواهند همه اینها را به فساد متهم کنند نشان دهنده فساد یک امر تشکیلاتی است و کل نظام را فرا گرفته است البته در هر نظامی فساد وجود دارد و در دولت سیزدهم تمام جدیت و همت این است با فساد برخورد شود.

مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت یادآور شد: تشویق به هنجارشکنی، مخالفت مدنی، قانون گریزی و اخلال در وضع جامعه خط دیگر دشمن است، بزرگ جلوه دادن ضعف ها از دیگر اقدامات دشمن است و توجه داشته باشیم تمرکز دشمن روی زنان و جوانان و نوجوانان است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر