پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۰۴۲۲
يکشنبه ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴

فکرشهر: بر اساس گزارش شنبه (۲۴ دسامبر) به نقل از مقام‌های اطلاعاتی غربی، روسیه در حال آماده‌سازی برای ارائه جنگنده‌های سوخو سو-۳۵ به ایران در آینده نزدیک است.

به گزارش فکرشهر به نقل از فارس، به ادعای گزارش کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، «این قرارداد می‌تواند شامل ۲۴ جنگنده باشد که در ابتدا برای مصر در نظر گرفته شده بود؛ معامله‌ای که ایالات متحده آن را بی‌نتیجه گذاشت». طبق این ادعا، این امر باعث شد مسکو به دنبال خریدار بالقوه جدیدی باشد که بر اساس گزارش‌ها، آن را در تهران یافت.

به نوشته روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، این گزارش پس از آن منتشر شده که رسانه‌های ایران در سپتامبر گفتند تهران در حال بررسی چنین خریدی است. در این گزارش بدون اشاره به جزئیات آمده که اطلاعات نشان داده خلبانان ایرانی پیش‌تر از این جنگنده‌ها برای آموزش استفاده می‌کردند.

در همین خصوص «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید جمعه (نهم دسامبر)مدعی شده بود که مسکو پیشنهاد ارائه تسلیحات نظامی و جنگنده به ایران را داده است. به گزارش شبکه سی.بی.اس، کربی با استناد به ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا مدعی شد که روسیه به ایران «سطح بی‌سابقه‌ای از پشتیبانی نظامی و فنی را ارائه می‌دهد که روابط آن‌ها را به یک مشارکت دفاعی تمام عیار تبدیل می‌کند».

در ماه‌های اخیر مقام‌های آمریکایی بارها از تریبون‌های مختلف با اتهام‌زنی تلاش کردند علیه روابط روسیه و ایران فضاسازی کنند. کربی در ادامه سخنانش با تکرار ادعاهای استفاده مسکو از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین گفت که «روسیه و ایران در حال بررسی راه‌‌اندازی خط مونتاژ پهپاد در روسیه برای جنگ اوکراین هستند و این در حالی است که روسیه استفاده از جنگنده سوخو ۳۵ (Su-۳۵) را به خلبان‌های ایرانی آموزش می‌دهد و احتمالاً جمهوری اسلامی ایران در سال جاری میلادی این جنگنده را دریافت خواهد کرد».

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد: «این جنگنده‌ها به طرز چشمگیری (قدرت) نیروی هوایی ایران را در مقایسه با همسایگان منطقه‌ای خود افزایش خواهد داد». کربی در ادامه مدعی شد که انتقال تسلیحات در تناقض با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است و ایالات متحده «از ابزارهایی که در اختیار دارد برای افشا و مختل کردن این فعالیت‌ها استفاده خواهد کرد».

او همچنین ادعا کرد که دولت آمریکا بر این باور است که جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی مسئله ارائه صدها موشک بالستیک به روسیه است اما با این حال اذعان کرد که آمریکا «نقطه‌نظر کاملی از تفکر ایران درباره دلیل انجام نشدن این توافق ندارد».

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر