جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۰۶۶۵
چهارشنبه ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷

فکرشهر: رئیس دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر ضرورت ضرورت کوچک شدن سفره آموزش عالی گفت: کوچک شدن سفره آموزش عالی یعنی وسط این سفره وضعیت کمی و کیفی بیشتر و بهتر باشد و تعداد کسانی که دور این سفره نشسته‌اند، کمتر شوند. 

به گزارش فکرشهر به نقل از انتخاب، «رسول جلیلی» رئیس دانشگاه صنعتی شریف در خصوص دانشجویانی که هنوز وضعیت آن‌ها در کمیته انضباطی تعیین‌تکلیف نشده است و امکان شرکت این دانشجویان در امتحان پایان ترم گفت: به هر حال هم باید مقررات دانشگاه را اعمال کنیم و هم شرایط به صورتی باشد، دانشجویانی که مشکلی ندارند به درس‌شان برسند. در خصوص آن‌هایی که هنوز تکلیف‌شان معلوم نیست، شورای انضباطی تصمیم گیری می‌کند و این موضوع در دست معاونت دانشجویی است. در مجموع برای حل مشکل آن‌هایی که فعلا مشکل دارند، سریعتر رسیدگی می‌کنیم. 

جلیلی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد اینکه چقدر احتمال تجدیدنظر در احکام بدوی صادر شده برای دانشجویان وجود دارد؟ توضیح داد: اگر کسی خطایی کرده قاعدتا باید پاسخگو باشد و از طرفی اگر در موردی، اشتباه احتمالی رخ داده یا به هر دلیلی مستندات در مورد دانشجو کفایت نکند، حتما تجدیدنظر صورت می‌گیرد و اصلا تجدیدنظر برای همین کار است. 

او در مورد اطمینان به دانشجویان در خصوص برقراری عدالت در کمیته انضباطی و صدور احکام برای آنها نیز اظهار کرد: ما افرادی را در این جمع قرار داده‌ایم که عدالت برقرار باشد. هم استاد و هم دانشجو در این جلسات حضور دارند و اسناد مربوط به تخلف دانشجو دقیق بررسی می‌شود و هیات تجدیدنظر هم وجود دارد که در قانون نیز به همه این موارد اندیشیده شده است.

رئیس دانشگاه شریف ادامه داد: معاونت دانشجویی، دبیرخانه شورای انضباطی است و حراست ابتدا باید اسناد و مدارک مربوط به تخلف دانشجو را به معاونت دانشجویی تحویل دهد و آن‌ها این اسناد را بررسی می‌کنند، البته این اسناد به دست من نمی‌رسد، چراکه من عضو کمیته تجدید نظر هستم و معاونت دانشجویی این امور را پیش می‌برد. 

جلیلی در خصوص برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه شریف نیز بیان کرد: ما هم کرسی آزاداندیشی، هم میزگرد و هم تریبون آزاد در دانشگاه شریف برگزار می‌کنیم.

او در خصوص تاخیر در برگزاری امتحانات این ترم دانشجویان نیز عنوان کرد: با تصویب شورای مشترک آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، امتحانات پایان‌ نیم‌سال دانشگاه شریف یک هفته به تعویق افتاده و برنامه امتحانی با یک هفته تعویق نسبت به تاریخ برگزاری که ابتدای ترم اعلام شده بود، برگزار می‌شود که قبلا خبرش را داده ایم؛ این یعنی ما یک هفته نیم سال جاری را تمدید کردیم تا برنامه نیم سال بعدی نیز به هم نخورد و امتحانات ما طبق همین برنامه جدید برگزار خواهد شد. هفته پیش رو آخرین هفته کلاس‌های حضوری دانشگاه شریف است و هفته بعد از آن، کلاس‌های مجازی برای برخی دروس‌ برگزار می‌شود و از ۲۰ دی ماه امتحانات را شروع می‌شود. 

جلیلی در ادامه در مورد اظهارات اخیرش مبنی بر «ضرورت کوچک شدن سفره آموزش عالی» به توضیحات بیشتری پرداخت و گفت: کوچک شدن سفره آموزش عالی یعنی وسط این سفره وضعیت کمی و کیفی بیشتر و بهتر باشد و تعداد کسانی که دور این سفره نشسته‌اند، کمتر شوند. 

او همچنین در خصوص خروج نخبگان و بررسی‌های دانشگاه شریف در این رابطه تصریح کرد: ما در سطح دانشگاه نمی‌توانیم برنامه‌ای برای جلوگیری از خروج یا کاهش جدی خروج داشته باشیم؛ این مسئله به فضای کلی کشور برمی‌گردد، اما اینکه ما امکاناتی را برای فارغ التحصیلان خود داشته باشیم، دوره پسادکتری را جدی‌تر بگیریم و تلاش کنیم آن‌هایی که وضع کیفی تحصیل‌شان خوب است، جذب هیات علمی شوند، مواردی است که در سطح دانشگاه می‌توانیم انجام دهیم تا موجب کاهش مهاجرت مغزها شود. 

رئیس دانشگاه شریف در ادامه افزود: روند اداری جذب هیات علمی در شریف در حال طی شدن است و ما هم جوان گرایی داریم و هم سخت‌گیری؛ سختگیری البته به معنای کیفی نگری است. ما انتظار داریم نسبت به سالهای قبل معدل شخص متقاضی هیات علمی بهتر باشد و تعداد مقالاتش در مجلات بین المللی مطرح دنیا بیشتر باشد و در واقع دست به آچارتر از قبل باشد و بتواند یک فناوری را توسعه دهد و ارتباط با صنعت بهتری در دانشگاه ایجاد کند. هیات علمی جوان قرار است حدود ۴۰ سال آینده‌اش را در دانشگاه بگذراند و بر این اساس باید کسی باشد که بتواند بار آینده دانشگاه را به دوش بکشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر