پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۰۷۲۴
پنجشنبه ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸

فکرشهر: دادستان کل کشور گفت: اغلب متهمان حوادث اخیر در کشور تکلیفشان در دادسرا مشخص و منتهی به قرار (بازداشت، وثیقه، کفالت و …) شده است.

به گزارش فکرشهر به نقل از میزان، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در نشست شورای عالی قضایی ۱۶ آبان ماه سال جاری مجدداً به مقامات ذیربط قضایی تاکید کرد: همانطور که از روز اول گفتیم صف معترضین و افراد تحت‌تأثیر هیجانات از عناصر اصلی که دست به جنایت زده‌اند و دستور گرفته از دشمن هستند جدا است؛ لذا همکاران قضایی هر چه زودتر در راستای محاکمه و مجازات بازدارنده عناصر و مسببین اغتشاشات اخیر اقدام کنند.

رئیس قوه قضاییه در همین راستا به معاون اول خود و دادستان کل کشور دستور داد تا روند تکمیل پرونده‌های عناصر اصلی اغتشاشات اخیر را به صورت روزانه پیگری کنند و مساعدت‌های لازم را به مقامات ذیربط قضایی که مسئول تکمیل پرونده این عناصر هستند، داشته باشند.

پس از دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر محاکمه و اعمال مجازات بازدارنده عناصر و مسببان اغتشاشات اخیر، دادگاه‌های اغتشاشاگران در شعب دادگاه‌های انقلاب اسلامی استان‌های تهران، البرز، خراسان رضوی و دیگر استان‌های کشور برگزار شد و در این راستا نیز تعدادی از متهمان پس از تایید آرای صادره قضایی توسط دیوان عالی کشور، محاکمه شدند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری در واکنش به اقدامات انجام شده پس از دستور رئیس قوه قضاییه به این دادستانی کل کشور مبنی بر اینکه پرونده‌های عناصر اصلی اغتشاشات اخیر به صورت روزانه پیگیری شود و مساعدت‌های لازم را به مقامات ذی ربط قضایی که مسئول تکمیل پرونده این عناصر هستند، داشته باشند، بیان کرد: پیرو اغتشاشاتی که صورت گرفت، وظیفه خاصی را پیدا کردیم. برای انجام این وظیفه علاوه بر آن نظارت عمومی و همیشگی که داشتیم یک نظارت کلی را در این رابطه داریم و در این راستا یکی از همکارانم در دادستانی کل کشور را برای انجام این کار معین کردم و وی مرتبا به صورت روزانه با استان‌‎ها در ارتباط هست و پس از دریافت آمار سراسر کشور، گزارشاتی در این خصوص دریافت و اقدامات در این رابطه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف این است تا فردی بی جهت در زندان نباشد، گفت: براساس تاکیداتی که رئیس قوه قضاییه دارد، سعی بر این بوده تا افرادی که با قرارهای متناسب زیر بازداشت قابلیت آزادی را دارند، اقدامات لازم برای آزادی آن‌ها انجام شود و غالبا تعدادی از این دست از افراد نیز از زندان آزاد شدند.

دادستان کل کشور تصریح کرد: افرادی که جرایم سنگین دارند براساس نظر دادستان مربوطه، برایشان کیفرخواست صادر شده است و از طرفی نیز کماکان تحقیقات برای تعدادی از متهمان اغتشاشات اخیر در کشور نیز در حال انجام است؛ البته بخشی از تحقیقات مستلزم این است تا ضابطان اطلاعات خود را تکمیل و آن‌ها را برای دادسراها ارسال کنند.

وی افزود: طبق دستوراتی که ابلاغ شد، تاکید کردیم تا بلافاصله پس از دریافت گزارش‌های ضابطان، پرونده متهمان حوادث اخیر در دادسراهای کشور انباشت و نگهداری نشوند و با رعایت سرعت و دقت برای این پرونده‌ها کیفرخواست صادر و در ادامه به دادگاه ارجاع شود.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری ادامه داد: فرایند رسیدگی، تهیه کیفرخواست، رفتن آن به دادگاه و در نوبت قرارگفتن پرونده زمانی را صرف می‌کند که در این خصوص نیز تاکیداتی انجام شده تا حداقل زمان برای انجام و صرف این امور اتخاذ شود تا افراد بلاتکلیف نباشند.

وی افزود: البته بلاتکلیف به این معنا که تکلیفشان در دادگاه مشخص شود و اغلب این دست از متهمان تکلیفشان در دادسرا مشخص و منتهی به قرار (بازداشت، وثیقه، کفالت و …) شده است.

گفتنی است که پیش از این نیز حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه در خصوص این دستور که به معاونت اول دستگاه قضایی نیز ابلاغ شده بود، عنوان کرد: براساس گزارشات دریافتی، در خصوص اغتشاشات اخیر، متهم بلاتکلیف نداریم، البته باید تعریف بلاتکلیف بودن را نیز تشریح کرد و آن اینکه برخی از متهمان اغتشاشات اخیر عنوان می‌‎کنند که ما تا به امروز بلاتکلیف هستیم به این معنا است که تاکنون برای آن‌ها رای قضایی صادر نشده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر