پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
فکرشهر: اَپل با مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا در خصوص فعالیت در ایران مشورت کرده است.\n\nبه گزارش فکرشهر، خبرآنلاین با اعلام این خبر نوشت: پس از اعلام آمادگی مک‌دونالد، روزنامه وال استریت ژورنال از مذاکره شرکت اپل با توزیع‌کنندگان ایرانی برای صادرات محصولات خود به ایران خبر داد.
کد خبر: ۱۳۱۴۷
سه‌شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰

فکرشهر: اَپل با مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا در خصوص فعالیت در ایران مشورت کرده است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، خبرآنلاین با اعلام این خبر نوشت: پس از اعلام آمادگی مک‌دونالد، روزنامه وال استریت ژورنال از مذاکره شرکت اپل با توزیع‌کنندگان ایرانی برای صادرات محصولات خود به ایران خبر داد.

\n\n

کمتر از یک هفته بعد از اعلام توافق وین، شرکت‌های خارجی برای ورود به بازار ایران در حال رقابت با یکدیگر هستند. در حالی که انتظار می‌رفت شرکت‌های اروپایی موانع کمتری را برای حضور در ایران، به دلیل سابقه تجارت، داشته باشند اما ابراز تمایل شرکت‌های آمریکایی بر تعجب همگان افزود؛ چه آنکه سابقه تجارت و حضور شرکت‌های آمریکایی در ایران به پیش از پیروزی انقلاب برمی‌گردد.

\n\n

روزنامه وال استریت ژورنال در این رابطه نوشت: «توافق هسته‌ای اخیر بین ایران و غرب ظاهراً پیامدهای دیگری در پی داشته که بخشی از این توافق شامل لغو تحریم‌ها در زمینه تجارت با ایران است که درها را برای حضور محصولات خارجی در ایران باز می‌کند.»

\n\n

این روزنامه خبر داده که شرکت اپل در حال مذاکره با توزیع کنندگان ایرانی برای صادرات محصولات خود به ایران است. آنها در عین حال اعلام کرده‌اند که این گفت‌وگوها هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و موانعی وجود دارد که باید برطرف شود. وال استریت ژورنال البته از این موانعی سخنی به میان نیاورده است.

\n\n

تابستان سال گذشته بود که بیلبوردهایی در بزرگراه‌های تهران از ورود گوشی‌های آیفون به ایران خبر می‌داد. برخی‌ها می‌گفتند این بیلبوردها نتیجه توافق اولیه در لوزان است، اما طولی نکشید که این بیلبوردها از سطح شهر جمع و سپس اعلام شد که این محصول در ایران مجوزی برای تبلیغ ندارد. هرچند این محصول در ایران از مدت‌ها قبل به صورت قاچاق وارد شده است.

\n\n

همزمان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که شرکت اپل در ایران نماینده رسمی ندارد؛ بنابراین نام و نماد تجاری آن شرکت در ایران قابل استفاده نیست.

\n\n

اپل چگونه می‌آید؟

\n\n

فعالان بازار موبایل می‌گویند فعالیت اپل در ایران مشکل ندارد؛ با این حال هیچ‌کدام از شرکت‌هایی که ادعا می‌کنند که نماینده رسمی اپل در ایران هستند، تاکنون به‌طور مستقیم مجوزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین شرکت اپل دریافت نکرده‌اند.

\n\n

پس از تحریم‌ها علیه کشورمان، ورود و فروش محصولات برخی از کشورها از جمله آمریکا در ایران ممنوع بوده و هیچ شرکت آمریکایی در ایران نماینده رسمی نداشته است؛ ضمن آنکه سیاست اپل هم اعطای مجوز نمایندگی در ایران نبوده است، اما با اعلام توافق وین و استقبال شرکت‌های خارجی، شرکت‌های آمریکایی هم مترصد ورود به ایران شدند اما مذاکره آنها به معنای ورود سریع به بازار ایران نیست زیرا قبل از ورود شرکت‌های غربی به بازار ایران، این کشور باید تبعیت خود از توافق را به اثبات برساند. این روند ممکن است تا سال 2016 ادامه پیدا کند.

\n\n

ظاهراً این اولین باری نیست که اپل به فکر حضور در بازار ایران افتاده است. این شرکت طی دو سال گذشته در انتظار لغو تحریم‌ها بوده است. یک مقام شرکت اپل گفته بود با توزیع‌کنندگان ایرانی در لندن دیدار کرده تا در مورد قراردادهای احتمالی برای صدور محصولات با ایران با آنها گفت‌وگو کند.

\n\n

وال استریت ژورنال نوشته است: «هرچند توافق کلی هنوز در این باره به دست نیامده، اما در ماه می 2014 تحریم‌ها در زمینه فروش تجهیزات مخابراتی مصرفی و نرم‌افزار به ایران برداشته شده است. بر اساس این گزارش، همچنین اپل با مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا در خصوص فعالیت در ایران مشورت کرده است. اگر همه‌چیز طبق برنامه‌ریزی پیش برود، محتمل‌ترین سناریو این خواهد بود که اپل به جای ایجاد فروشگاه‌های خود در ایران، خرده‌فروش‌هایی در این کشور انتخاب کند که منحصراً محصولات این شرکت را به فروش برسانند.»

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر