پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۱۵۵۵
جمعه ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹

فکرشهر: با توجه به هشدار هواشناسی مبنی بر افزایش سرعت وزش باد و نفوذ توده هوای سرد و کاهش دمای هوا و احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی، ضروری است  تمهیدات کوتاه مدت برای مقابله با پدیده سرمازدگی محصولات کشاورزی فراهم آید.‌‌‌‌‌‌‌

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، انتخاب محل مناسب کاشت، ساخت بادشکن، انتخاب نوع خاک برای کشت محصولات مختلف، انتخاب ارقام یا پایه‌های مقاوم، مدیریت تغذیه گیاهی، مدیریت علف‌های هرز، مدیریت کف مزرعه و استفاده از تنظیم کننده‌های رشد گیاهی از جمله راهکار‌های مقابله با سرمازدگی محصولات است.

همچنین آبیاری سطحی یا بارانی بخصوص در خاک‌های شنی  که سرما به راحتی منتقل می‌شود بسیار نتیجه بخش است؛ بنابراین در چنین اراضی توصیه می‌شود قبل از بروز سرمازدگی زمین آبیاری شود تا در زمان وقوع سرما، خاک در مرحله ظرفیت مزرعه باشد.

در کشت‌های زیر پلاستیک آبیاری انجام شود و سوراخ‌های تهویه تونل‌ها کاملا بسته شود. در گلخانه‌ها می‌توان سیستم گرمایش را روشن کرد و یا از آبیاری بارانی استفاده کرد.

در کشت‌های گوجه فرنگی دیرکاشت می‌توان در صورت امکان از پوشش‌های پلاستیکی یا پارچه‌ای مخصوص استفاده کرد. از مصرف کود‌های ازته و هرنوع تغذیه دیگر تا پایان خطر سرمازدگی جداً خودداری شود.

از انجام هر گونه عملیات خاک ورزی نظیر شخم و دیسک که موجب ایجاد خلل و فرج در خاک می‌شود تا پایان خطر سرمازدگی پرهیز شود.

بهترین کار مرطوب کردن خاک‌های خشک پیش از وقوع یخبندان است به طوری که خورشید بتواند خاک را گرم نماید. نیز
حذف گیاهان پوششی نظیر علف‌های هرز قبل از بروز سرما در کاهش خسارت سرمازدگی بسیار مؤثر است.

در صورت سرمازدگی محصولات اگر سرما تنها به سرشاخه‌ها زده باشد و ساقه و ریشه سالم باشد گیاه (بخصوص سبزی و جالیز) پس از مدت کوتاهی به رشد ادامه داده و شروع به جوانه زنی می‌کند. در این گونه موارد برای رفع تنش سرما و نیاز آبی گیاه مزرعه باید در حد نیاز آبیاری شود.

اگر سرما به ساقه و ریشه هم زده باشد گیاه پس از مدتی کاملا خشک شده و از بین می‌رود. تشخیص این مورد ضروری می‌باشد تا از هدررفت آب و سرمایه جلوگیری شود.

تا رفع تنش سرما به هیچ وجه تغذیه انجام نشود. زمانی که رشد مجدد گیاه شروع شد نشان دهنده حالت طبیعی گیاه می‌باشد. از این پس می‌توان تغذیه را از سر گرفت.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر