جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۱۶۶۴
يکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲

فکرشهر: بارش باران در استان بوشهر شدت گرفته و با توجه به پیش‌بینی کاهش دمای هوا طی روزهای آینده، می‌طلبد که کشاورزان اقدامات حفاظتی را در دستور کار داشته باشند.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، سامانه بارشی از جمعه‌شب در استان بوشهر فعال شده و از عصر روز گذشته با شدت بیشتری در نقاط مختلف استان بوشهر ادامه یافته و احتمالاً تا چهارشنبه در استان فعال باشد.

طی سال‌های گذشته بارندگی‌های شدید و کاهش دمای هوا خسارت‌های گسترده‌ای را به کشاورزان در استان بوشهر وارد کرده است که انتظار می‌رود با اقدامات حفاظتی، محصولات کشاورزی از گزند آسیب در امان بمانند.

با توجه به پیش‌بینی‌ها مبنی بر کاهش دمای هوا طی روزهای آینده، می‌طلبد که کشاورزان اقدامات حفاظتی را در دستور کار داشته باشند.

مدیریت تغذیه در مواجهه با سرما

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به برودت سرما در چند روز آینده مدیریت تغذیه در سرما و بازیابی گیاه امری ضروری است.

کبری توکلی با تاکید بر مدیریت تغذیه گیاهان سبزی و صیفی در سرما تصریح کرد: ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از وقوع سرما، کودهای اسید آمینه و پتاسیم در مزارع سبزی و صیفی محلول پاشی شود که باید دوز مصرف بر اساس توصیه سازنده مد نظر باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: اگر نوبت کود دهی بود هیچ کودی به صورت کودآبیاری در مزارع سبزی و صیفی مصرف نشود.

وی افزود: پس از سرما و در صورت بروز خسارت جهت بازیابی گیاه در مزارع سبزی و صیفی از کودهای محرک رشد شامل عصاره جلبک دریایی، اسیدآمینه و اسید هیومیک و فسفر محلول و پتاسیم محلول به همراه کودهای ازته مناسب (نیترات آمونیم یا سولفات آمونیم) استفاده شود.

توکلی خاطرنشان کرد: روش مصرف هم به صورت کودآبیاری و هم به صورت محلول پاشی باشد.

تشدید فعالیت سامانه بارشی

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی، پیش بینی می‌شود وقوع بارش باران همراه با وزش باد، گاهی رگبار باران و رعد و برق و وزش تندباد طی روزهای یکشنبه تا اوایل وقت چهارشنبه تشدید می‌شود.

فرج‌الله شکوهی‌پور ادامه داد: انتظار می‌رود از انتهای روز دوشنبه و از بامداد سه شنبه بارش‌ها با شدت و حجم بیشتری برخوردار باشد.

وی با اشاره به بارش باران، رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید و تندبادهای لحظه‌ای، در مناطق مستعد با احتمال ریزش تگرگ این سیستم در سطح استان به خصوص نواحی شمالی و مرکزی استان، و روی دریا فعال است.

لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر از احتمال آب گرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان و احتمال خسارت به سازه‌های سبک و ناپایدار به دلیل وزش باد، لغزندگی جاده‌ها، وقوع رعد و برق و خطر آتش سوزی در تأسیسات برق شهری و تأسیسات و مخازن نفتی و گازی، مواج شدن دریا و سواحل استان بوشهر خبر داد.

وی خواستار اجتناب از فعالیت‌ها و ترددهای دریایی شد و بیان کرد: انتظار می‌رود در این مدت از سفرهای غیرضروری، تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها و سواحل، صعود به ارتفاعات و فعالیت‌های کوهنوردی پرهیز شود.

شکوهی‌پور با اشاره به احتمال بروز خسارت در بخش کشاورزی تصریح کرد: راهکارهایی برای محافظت از محصولات کشاورزی و پیشگیری از خسارات احتمالی اتخاذ شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر