پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر/ نگرخواهی پیرامون دلایل عدم توسعه ی استان بوشهر (4):
فکرشهر: در توسعه و عدم توسعه یک جامعه هم عواملی داخلی و هم عواملی بیرونی نقش دارند، ولی به نظر می رسد عوامل داخلی بیشترین نقش را در موانع توسعه این استان داشته است...
کد خبر: ۱۳۲۵۴
شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۴

*حیدر عبداله زاده

\n\n

فکرشهر: در توسعه و عدم توسعه یک جامعه هم عواملی داخلی و هم عواملی بیرونی نقش دارند، ولی به نظر می رسد عوامل داخلی بیشترین نقش را در موانع توسعه این استان داشته است.

\n\n

فقر فرهنگی مهمترین مانع توسعه استان ماست.

\n\n

متاسفانه در کشور ما چالش های بوجود آمده فقط و فقط از آدم های کوچک و تنگ نظر درست میشود؛ خودشان کم می دانند و مانع رشد و نمو دیگران می شوند.

\n\n

 فقر فرهنگی اولویت هایی دارد که اساسا در استان ما شمرده نشده و با توجه به افکار و اندیشه های بعضی ها، دست و پا گیر هم هست.

\n\n

فرهنگ به مجموعه ای از باورها، سنتها، ارزش ها، هنجارها و استنباط های عمومی یک جامعه اطلاق می شود، وقتی نتوانیم یک نهال را خوب پرورش بدهیم، چگونه می توانیم آن را به یک درخت پربار تبدیل کنیم؟!

\n\n

نظام اقتصادی و سیاسی یک جامعه فقط از نظام فرهنگی آن نشات می گیرد.

\n\n

هر نظام اجتماعی در سایه نظام فرهنگی خود عمل می کند. اگر نظام فرهنگی از چارچوب کارایی برخوردار باشد، نظام های اقتصادی و نظام سیاسی نیز به طور منطقی کارایی پیدا می کند.

\n\n

بر این اساس چارچوب فرهنگی و آموزشی یک منطقه، پهنای توسعه اقتصادی آن منطقه است. به هر میزان که ساختار جامعه به ترتیب مردم می پردازند، به همان میزان رشد و توسعه عمومی محقق می گردد؛ توانایی عمومی مردم در جامعه ملاک است که به توسعه می انجامد.

\n\n

همانطور که می گویند اگر می خواهی به کسی ماهی بدهید، اول ماهیگیری به او یاد بدهید، چون غذای تمام عمر او را داده ای؛ یک وعده غذا که فایده ندارد، اگر به سال آینده فکر می کنیم، بذر بپاشیم و اگر به 10 سال آینده نگاه می کنیم نهالی بکاریم و اگر به صد سال آینده مردم فکر می کنیم، توجه به آموزش و پرورش آن داشته باشیم.

\n\n

با کاشتن یک بذر، یک بار خرمن خواهیم داشت و با کاشتن نهال، محصولتان 10 برابر و با آموزش و پرورش مردم، محصولتان صد برابر خواهد شد.

\n\n

توجه به پرورش بیشتر از آموزش است در دنیا؛ پرورش انسان را خام بار نمی آورد.

\n\n

آموزش در کشورهای بزرگ به دو بخش تقسیم می شود؛  یکی انتقال مواد خام درسی مثل فیزیک، ریاضی و ادبیات و قسمت بعد، آموزش فکری که چگونه آموزش بدهیم و فکر اماده کنیم برای خوب حرکت کردن.

\n\n

 ما باید واقع بین باشیم، یعنی آرزوهایمان را آرام به پیش ببریم. واقع گرا باشیم. از کودکی باید آموزش ببینیم و از مسیر آن خارج نشویم و در سطح خودمان فکر کنیم.

\n\n

ما بایستی در کنار کارهای اخلاقی، کارهای خلاقی انجام بدهیم، خلاق باشیم و باید روش های متفاوت با این دو نمونه را انجام دهیم. 

\n\n

مشکلات فرهنگی و آموزشی یکی از بزرگ ترین موانع توسعه استان بوشهر است. قبلا فقر اقتصادی نمایان بود اما حالا فقر فرهنگی خودش را بیشتر نشان میدهد و خرد جمعی لازم است که بتوانیم از این مشکل اصلی مملکت عبور کنیم. منافع ملی کشورمان مهم تر از هر چیز است و باید به آن توجه کنیم.

\n\n

خلق اندیشه نو و فرا رفتن از سنت ها، علاقه به مصلحت عمومی، مشکلات و تعارضات اصلی جامعه را در بر می گیرد.

\n\n

روشنفکر واقعی کسی است که از هویت جامعه اش در همه ابعاد دفاع کند، تک نگر و یک بعدی نباشد. روشنفکر بودن فقط به دانشگاهیان تعلق ندارد. انسان موجودیست که خداوند به او وسعت و توانایی زیادی داده؛ در هر کجا که باشد می تواند بیشتر از یک رییس جمهور توانایی نشان بدهد و در هر منطقه ای توانایی انجام کارهای بزرگ را دارد. چنین فردی را می توان روشنفکر محسوب نمود چرا که نیازهای زمان را درک کرده است. 

\n\n

آدم های کم سوادی هم داریم که مفاهیم و شرایط لازم برای نجات جامعه را درک کرده است. پدر خودم با تمام بیسوادی، با گذاشتن مکتب و قرآن خوانی، رکن اصلی باسوادی در محل بود؛ همان آدم بیسواد درد جامعه را می دانست و کمک حال آنان بود. قنات زدن بلد بود و چاه های آبی را بسیار با بصیرت به اتمام می رساند.

\n\n

طرح و برنامه توسعه را در سه دوره کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با کمک صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، دانشگاه های استان و نخبگان درون شهری در قالب های زیر باید به پیش برد:

\n\n

1-     بصورت تصویری و پخش برنامه ها و نظارت کامل.

\n\n

2-     صدا و سیما نگاهش تبعیض آمیز نباشد چون این نگاه شکاف در بین مردم می اندازد.

\n\n

3-     دانشکده فرهنگ و هنر نیاز است و ارشاد و صدا و سیما مکلف به حضور خوب هستند زیرا هنر نقش اساسی در توسعه فرهنگی دارد.

\n\n

4-     راه اندازی سینماها در شهرستان ها که متاسفانه بسیار ضعیف است و فعال نیست. باید دید مشکل از کجاست؟ سیاسی یا فرهنگی یا اقتصادی و یا امنیتی است؟ لازم و ضروری است که مسئولین استان برای حل مشکلات خانه سینما چاره اندیشی کنند.

\n\n

5-     دعوت به تدارک برنامه های پر محتواف فارغ از مسایل سیاسی و قومی از چهره های سیاسی، فرهنگی، هنری و علمی استان یا مشاهیر استان.

\n\n

6-     تاسیس خانه هنرمندان و هنرجویان.

\n\n

7-     احداث کانون های فرهنگی هنری قرآنی در مساجد و ترغیب و کشف استعدادهای بالقوه در تمامی شهرستان ها.

\n\n

8-     افتتاح فرهنگسراهای خانواده با کمک شهرداری و اداره ارشاد.

\n\n

9-     استعدادیاب های هنری، داستان نویسی، شعر، فیلم نامه نویسی، عکاسی، کارگردانی، ورزش و برپایی جشنواره برای شناساندن هنرمندان کوچک و پرکار و فعال که متاسفانه در کشور ما شناسایی نمی شوند و ناشناخته باقی می مانند؛ بچه هایی که با طنز خود بر لب مردم خنده می آورند و متاسفانه خود گریه های معنی داری می کنند و همه آن ها یکی پس از دیگری در این مسیر گم می شوند و ما با خنده های خود آنان را به تمسخر می گیریم.

\n\n

بنابراین به طور کلی می توان گفت یکی از مهم ترین موانع توسعه استان بوشهر، موانع آموزشی و فرهنگیست؛ طرح های فرهنگی و آموزشی نیز زمانی در استان ما موفق هستند که طراح و مجری طرح کاملا با جغرافیای فرهنگی استان آشنا باشند، به طوری که در مسائل اقتصادی و دیگر جنبه ها و نیازمندی های استانی این موضوع لحاظ گردد و همچنین از سیاست زدگی در امر تعلیم و ترببیت استان جلوگیری کنند که متاسفانه این موضوع چالش بزرگ برای مهم ترین متولی فرهنگ ساز این استان یعنی آموزش و پرورش می باشد.

\n\n

اگر نمی توانیم یک فکر درست ارائه نمائیم لااقل در این مزرعه یک نیل تا بستری برای جوانه زدن بذری فراهم شود.

\n\n

* فعال فرهنگی ـ ورزشی

\n\n

**سومین شماره ی ماهنامه ی فکر شهر

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر