جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار علم و فناوری
کد خبر: ۱۳۲۶۴۵
جمعه ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳

فکرشهر: یورونیوز نوشت: یک سیارک تازه‌کشف‌شده به بزرگی یک کامیون باری پنجشنبه شب با عبور از کنار زمین رکورد کمترین فاصله یک سیارک با سیاره زمین را به ثبت رساند. هر چند قبل از هر چیز آژانس فضایی ناسا هرگونه احتمال برخورد این سیارک با زمین را رد کرده بود.

آژانس فضایی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که این سیارک تازه کشف‌شده در نزدیک‌ترین وضعیت خود به زمین از فاصله بسیار نزدیک ۳ هزار و ۶۰۰ کیلومتر انتهای جنوبی آمریکای جنوبی گذر خواهد کرد. این میزان فاصله معادل ۱۰ برابر نزدیک‌تر از فاصله هرکام از ماهواره‌های ارتباطی هستند که به دور زمین می‌چرخند.

سیارکی که از ماهواره‌های ارتباطی هم به زمین نزدیک‌تر شده بود از کنار زمین عبور کردرنگ سبز مدار چرخش ماهواره‌ها به دور زمین را نشان می‌دهد در حالیکه خط قرمز مدار عبور سیارک «بو-۲۰۲۳» است

این سیارک با نام پیشنهادی «BU 2023» در ساعت ۷:۲۷ بعدازظهر پنجشنبه به وقت منطقه زمانی شرقی (۳:۵۷ بامداد روز جمعه به وقت تهران) در نزدیک‌ترین حالت خود نسبت به زمین قرار گرفت.

با این حال حتی اگر این صخره فضایی بیش از این هم به زمین نزدیک می‌شد، باز هم به گفته دانشمندان خطر زیادی برای ساکنان کره زمین نداشت زیرا بیشتر حجم آن در جو می‌سوخت و تنها تعدادی از قطعات بزرگتر آن به شکل شهاب‌سنگ ممکن بود با سطح زمین برخورد کنند.

براساس داده‌های ناسا که از سامانه ارزیابی خطر اصابت اجرام آسمانی با زمین موسوم به «اسکاوت» استخراح شده بود، هر گونه احتمال برخورد این سیارک به کلی رد شده بود.

به گفته دیوید فارنوچیا از مهندسان آزمایشگاه آژانس فضایی ناسا در کالیفرنیا، سامانه مذکور در عین حال توانسته بود پیش‌بینی دقیقی نسبت به میزان نزدیکی آن به زمین ارائه دهد. وی تصریح کرد که «در واقع، این یکی از نزدیک‌ترین حالات یک جرم آسمانی به کره زمین است که تا به حال ثبت شده است.»

این سیارک که به تازگی (روز شنبه گذشته ۲۱ ژانویه ۲۰۱۳) کشف شده بود، قطری بین ۳.۵ تا ۸.۵ متر دارد. اولین بار یک ستاره شناس آماتور به نام «گِنادی بوریسُف» در کریمه (تحت کنترل نیروهای روسیه) موفق به مشاهده این جرم آسمانی شد و طی روزهای گذشته دیگر ستاره‌شناسان در اقصی نقاط جهان نیز سعی کردند مدار سیارک را دقیق‌تر شناسایی و اندازه‌گیری کنند.

مسیر این سیارک به محض عبور از نزدیکی زمین تحت الشعاع نیروی گرانشی زمین به شدت تغییر کرد. به طوری که به گفته ناسا، به جای اینکه در حالت عادی هر ۳۵۹ روز یکبار به دور خورشید بچرخد، اکنون در مداری بیضی شکل حرکت می‌کند و از این پس هر ۴۲۵ روز به دور خورشید خواهد چرخید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر