پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۲۶۹۵
شنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۷

فکرشهر: رئیس هیات مدیره خانه معدن استان بوشهر با اشاره به موقعیت، ظرفیت‌ و مزیت صادراتی معادن این استان، گفت: ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای پهلوگیری کشتی های با تناژ بالا و کارخانه‌ فراورده‌های معدنی از جمله سیمان و آلومینیوم ‌باید در سفر دور دوم رییس جمهوری مورد توجه و تصویب قرار گیرد.

به گزارش فکرشهر، احمد مرادی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا، بیان کرد: در این ارتباط بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در زیرساخت‌های صادراتی محصولات معدنی استان بوشهر تدوین شده است تا در سفر استانی دور دوم رئیس جمهور و هیات دولت به بوشهر ارائه شود.

وی اظهارکرد: برخی معادن استان بوشهر با دریا کمتر از یک کیلومتر فاصله دارد و محصولات معدنی آن می‌تواند با هزینه انتقال صفر به طور مستقیم به واحد فرآوری و سپس کشتی منتقل شود که چنین ظرفیت مزیتی در هیچ نقطه‌ای از کشور وجود ندارد.

رئیس هیات مدیره خانه معدن استان بوشهر افزود: همه معادن این استان کمترین فاصله را با دریا دارند اما سازمان ایمیدرو با هزینه‌های کلان برای انتقال محصولات جنوب استان فارس به پارسیان اتوبان ۶ خطه احداث کرده اما به ظرفیت استان بوشهر که نخستین بندر تجاری ایران نیز بوده، نگاهی نشده است.

مرادی اضافه کرد: در زمان حاضر اسکله‌های استان بوشهر کم عمق و امکان پهلوگیری شناورهای بزرگ برای صادرات محصولات معدنی این استان فراهم نیست؛ این محرومیت از پایانه صادراتی مواد معدنی سبب شده است تا صادرات معدنی این استان به کشورهای حوزه خلیج فارس محدود بماند.

رئیس هیات مدیره خانه معدن استان بوشهر یادآور شد: بوشهر با قرار گرفتن در دامنه جنوبی کوه‌های زاگرس از معادن غیر فلزی با سازند رُسی و آهکی برخوردار و بیشتر معادن آن مصالح ساختمانی است.

مرادی بیان کرد: مجوز صادرات کارخانه‌های سیمان بر اساس عرضه و تقاضای داخلی تعیین می‌شود و در این رویکرد شرایط استان بوشهر با استان‌های مرکزی کشور مانند سپاهان اصفهان یکسان در نظر گرفته شده است و مزیت نزدیکی به دریا و ارزش افزوده بالا مغفول مانده است.

عضو کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد کرد: در زمان حاضر معدن سیمان و سرمایه گذار متقاضی در استان بوشهر وجود دارد و می‌توان با ایجاد ۲ کارخانه سیمان ظرفیت صادرات این استان را افزایش داد.

وی با اشاره به اکتشاف و صدور پروانه معادن بوکسیت و بیتومین استان بوشهر از سوی ایمیدرو، ادامه داد: در زمان حاضر بوکسیت که ماده اولیه تولید آلومینیوم است برای تامین نیاز کشور وارد می‌شود در حالی که در استان بوشهر اکتشاف شده و نیازمند جذب سرمایه‌گذار است.

مرادی با بیان اینکه بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری این معادن نیز آماده شده است، افزود: می‌توان این برنامه‌ها را به سرمایه‌گذاران خارجی یا داخلی ارائه کرد زیرا بهره برداری این این معادن ارزشمند هم برای کشور و هم سرمایه‌گذار به صرفه است.

عضو کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: کشور ایران از نظر میزان ذخار معدنی در جهان پس از آمریکا، روسیه، استرالیا و کانادا پنجم است و در منطقه رتبه نخست را دارد.

وی افزود: سازند زمین شناسی ایران مصالح ساختمانی است و با محاسبه این محصولات در زمره سومین کشور غنی جهان از این نظر است اما به دلایلی مانند مشکلات نبود یا فرسودگی تکنولوژی تنها یک درصد از تولید ناخالص کشور به این بخش اختصاص دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر