پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۲۹۱۷
سه‌شنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۷

فکرشهر: عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: عراق به زودی به سیستم سوئیفت متصل می‌شود که این مساله باعث می‌شود تا برخی از ابزارهای دورزدن تحریم‌ها را از دست بدهیم.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایلنا، علی شریعتی در مورد تأثیر تصمیم اخیر ایالات متحده مبنی بر ایجاد محدودیت بر ورود دلار از عراق گفت: باید توجه داشت که ما تحت تحریم‌های ناجوانمردانه هستیم و همه تلاش می‌کنند با افزایش فروش نفت و بازگرداندن ارز آن به کشور، بخش منابع ارزی کشور را تقویت کنند. در این میان، عراق به عنوان دومین شریک تجاری که ساختار بانکی سنتی دارد، همیشه در دورزدن تحریم‌ها کمک کننده ما بود که تصمیم آمریکا باعث دشواری در این روند شد.

وی گفت: به هر حال این تصمیم آمریکا بخشی از واقعیت بازار ارز کشور است. همچنین باید توجه داشت که عراق به زودی به سیستم سوئیفت متصل می‌شود که آن نیز باعث می‌شود تا برخی از ابزارهای دورزدن تحریم‌ها را از دست بدهیم. البته تمام مسولان سعی دارند تمام داشته‌ها در بخش ارزی را وارد بازار کرده تا به آرامش برسد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: باید توجه داشت که فارغ از سیاست‌های پول و بانکی، اقدامات دولتمردان در راستای تسهیل ورود و خروجی ارز و سهولت در وصول مطالبات یا داده-ستانده است. تلاش برای آزادسازی منابع بلوکه شده یا اقدام مناسب در اتصال بانک‌های ایران و روسیه در همین راستاست. البته باید ارزش این اقدامات را نیز محاسبه کرد، روسیه قطعا با فروش بالای نفت و گاز خود، مشکلات ما را درک نخواهد کرد. اما اگر بتوانیم مبادلات تجاری با چین و عراق را تسهیل کنیم به نفع کشور است که متاسفانه در مورد چین هنوز جزییات توافقنامه‌ها منتشر نشده است.

شریعتی با اشاره به سیاست جدید بانک مرکزی در تخصیص ارز ۲۸.۵ هزار تومانی گفت: روزگاری تصمیم آقای جهانگیری در تخصیص ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را به سخره می‌گرفتند، در حالیکه رانت و فساد ارز ۲۸.۵ هزار تومانی بسیار بیشتر از نرخ ارز ترجیحی قبلی است. هر روز مقامات از کشف نرخ ارز صحبت می‌کنند اما هنوز نتیجه نداده و کسی هم پرسشی از آقای دکتر در مورد نتیجه جراحی اقتصادی و نرخ ارز ترجیحی نمی‌کند.

وی افزود: متاسفانه رانتخوارنی که از ارز ترجیحی ارتزاق می‌کنند با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد در سیستم چندنرخی ارز سود آنها هم افزایش می‌یابد و بنابراین پشت آن هستند. باید توجه داشت که در این شرایط اقتصاد، صادرکنندگان، چوب رانت خواران را می‌خورند. با این وجود امیدواریم امید به کشور برگشته و کسب‌و کار ها دوباره رونق بگیرند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر