شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۳۲۵۰
دوشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴

فکرشهر: به سرانجام رساندن پروژه‌های برزمین مانده از سال‌های گذشته مهمترین رویکرد دولت سیزدهم به شمارمی‌رود که در عمل در چندین مورد به اثبات رسیده و یکی از این موارد بهره‌برداری از فاز نخست پروژه آبرسانی جم پس از ۱۲ سال است که در سفر دور دوم رئیس جمهور به استان بوشهر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، خط آبرسانی جم مطالبه بحقی که سال‌ها در حد وعده‌ای محقق نشده از سوی دولت‌های قبل باقی مانده بود، امروز با کار جهادی دولت سیزدهم فاز نخست آن تکمیل شده و قرار است ۱۰هزار مترمکعب آب از خط کوثر را به شهر جم و شهرک توحید این شهرستان برساند و عطش چندین ساله مردم این شهر را برطرف کند.

شهرستان جم در فاصله ۲۶۵ کیلومتری جنوب شرق بندر بوشهر قرار گرفته و در مقایسه با بیشتر مناطق این استان آب و هوایی معتدل دارد زیرا ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۶۴۱ متر است و به دلیل وجود کوه‌هایی در اطراف آن آلودگی‌های ناشی از صنعت در این شهرستان از دیگر مناطق جنوب استان کمتر است.

این شهرستان دارای سه شهر جم ، ریز و انارستان و پنج دهستان است و به دلیل میزبانی از پالایشگاه گاز فجر جم و همسایگی با شهرستان عسلویه و حضور خانواده کارکنان بخش‌های مختلف صنعتی شاغل در پارس جنوبی در این شهرستان، از تراکم جمعیتی قابل توجهی برخوردار است.

این شهرستان خوش آب و هوا تنها شهرستان استان بوشهر است که سهمی از خط لوله آب محرم و کوثر ( ۲ خط لوله اصلی انتقال آب از استان‌های فارس و کهگیلویه و بویر احمد به استان بوشهر) ندارد و آب مورد نیاز شرب، کشاورزی و صنعت را از طریق حفر چاه و دل زمین تامین می‌کند و امروزخشکسالی‌های پی در پی و برداشت‌های بی‌رویه از سوی کشاورزان و صنایع موجب پایین رفتن سفره‌های زیرزمینی و خشک شدن چاه‌ها شده و دشت جم به دشتی ممنوعه و آب به عنوان مهمترین مساله قلمداد می شود.

با توجه به خشکسالی‌های اخیر که موجب افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی در منطقه مورد مطالعه شده و با توجه به شرایط کنونی بهره‌وری چاه‌های موجود در حال کاهش است و نمی‌توان برنامه ریزی دراز مدت روی آنها انجام داد و همچنین علاوه بر مشکل کمی از نظر کیفی نیز می‌بایست درصدد جایگزین کردن منبع مطمئن‌تری برای تامین آب بود بر این اساس طرح شیرین سازی آب دریا و انتقال آن به شهرستان جم و شهرک‌های تابعه در محدوده طرح در دستور کار قرار ‌گرفت.

در همین راستا بود که از اسفند ۱۳۸۶ در دولت‌های نهم و دهم پروژه انتقال آب جم به عنوان یکی از مطالبه‌های مردم این شهرستان مصوب و عملیات اجرایی آن در سال ۸۹ با ۱۰۲ میلیارد تومان اعتبار آغاز شد در این فاصله زمانی مسئولان زیادی آمدند و رفتند و وعده بهره‌برداری از این پروژه مهم را دادند اما هیچ وقت این وعده‌ها عملی نشد.

آب‌شیرین ‎کن سیراف – جم که قرار است ۲۸ هزار مترمکعب آب را به شهر جم و شهرک‌های نفتی در آن منطقه برساند شامل ۲ بخش آب‌شیرین‌کن و خط انتقال آب به جم و یک شبکه برق است.

در زمان حاضر شهرک‌های نفت در جم مجبور هستند روزانه چهار هزار مترمکعب آب را با تانکر به عسلویه منتقل کنند و این امر باعث شده افزون بر اینکه آسیب‌هایی به اتوبان عسلویه به جم وارد شود همیشه این مسیر شلوغ باشد و سالانه ۷۰ میلیارد تومان بابت حمل آب از عسلویه به جم هزینه شود.

خستگی مردم جم از آب جیره بندی و بی‌کیفیت

شاید زمانی چاه‌های حفر شده در شهر جم نیاز آبی مردم این منطقه را تامین می‌کرد اما با خساست آسمان و ادامه دار شدن خشکسالی‌ها و از طرفی با ورود صنعت و تاسیس شهرک‌های مسکونی وابسته به نفت و گاز دیگر چاه‌های حفر شده در دل زمین جوابگوی نیازها نیست.

یکی از شهروندان جمی می‌گوید: در زمان حاضر بیشتر آب مورد نیاز مردم به صورت جیره‌بندی تامین می‌شود و همین امر باعث شده طی ۷۲ ساعت کمتر از چهار ساعت آب داشته باشیم.

به گفته اسماعیل الله وردی شهرک‌های مسکونی وابسته به نفت و گاز مستقر در شهرستان جم و بویژه شهر جم آب مورد نیاز خود را از طریق تانکر تامین می‌کنند و همین امر باعث شده آنها مشکلات کمتری نسبت به شهروندان این شهر داشته باشند.

البته این شهروند جمی از خستگی مردم از این روند تامین آب به عنوان مایه حیات و وعده‌های تکراری مسئولان نیز انتقاد می‌کند و می‌گوید امیدواریم این بار وعده دولت سیزدهم در زمینه آبرسانی به شهر جم و رفع این مشکل چندین ساله محقق شود.

سفره‌های آبی و دشت جم در حال نابودی است

به گفته رئیس شورای شهر جم؛ دشت ها و منابع آبی این منطقه رو به نابودی است و وضعیت نامناسب آب این شهرستان که از نظر کمی و کیفی مشکلات شهروندان را دوچندان کرده گواهی براین مدعا است.

سیدعلیرضا سجادی از مراجعه حضوری و تماس‌های تلفنی شهروندان جمی و گلایه‌مندی آنها از وضعیت آبرسانی نبود ۲۴ ساعته آب در بسیاری از نقاط این شهر می‌گوید.

او از نبود فاضلاب در شهر جم و مشکلات ناشی از نبود این تاسیسات اظهار گله مندی می‌کند و به خبرنگار ایرنا می‌گوید: امروز در کنار مشکل کمیت آب کیفیت آن نیز در این شهر مساله شده چرا که پساب خانه به زیرزمین نفوذ کرده و همین امر باعث شده به کیفیت آب لطمه وارد شود.

سجادی ادامه می‌دهد: هرچند بخشی از آب شهر جم کلر زنی می‌شود اما مناطقی وجود دارد که این کار نیز انجام نمی‌شود و باعث بروز مشکلاتی برای مردم شده است.

فرماندار جم نیز با تائید این مطلب می‌گوید: در زمان حاضر آب بخشی از چاه‌ها به صورت مستقیم و بدون کلر وارد خانه‌های مردم می‌شود و با توجه به اینکه تاسیسات کلر زنی در این شهرستان وجود ندارد بهره برداری از فاز نخست پروژه خط آبرسانی سیراف - جم می‌تواند مردم را از بیماری‌ها نجات دهد.

عملی شدن وعده‌های صادق دولت در پروژه آبرسانی جم

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اعلام رویکرد این دولت برای تکمیل طرح‌های بر زمین مانده، بارقه امیدی در دل مردمان این سرزمین سرسبز در جنوب استان بوشهر برای به سرانجام رسیدن پروژه‌های آبرسانی آب شیرین کن و خط آبرسانی جم پس از سال‌ها جوانه زد و با سفر استانی سال گذشته رئیس جمهور و هیات دولت به این استان و تصویب ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای سرعت بخشی به اجرای این پروژه قوت گرفت؛ این مصوبه نشان داد که عزم این دولت برای به ثمر نشاندن پروژه‌های نیمه کاره جزم است و تنها در حد وعده نیست.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با توجه به ضرورت و با تلاش صورت گرفته مبلغ این مصوبه به ۱۷۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

آنطوری که ابوالحسن عالی می‌گوید: تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تعهدات وزارت نفت برای اجرای پروژه خط آبرسانی جم اختصاص یافته و افزون براین از محل تعهدات وزارت نیرو نیز ۲۵۰ میلیارد تومان مصوب شده و فاز نخست پروژه همزمان با دور دوم سفر استانی رئیس جمهور به بوشهر آماده بهره برداری است.

در همین ارتباط بود که ۱۶ مهرماه امسال استان بوشهر میزبان علی اکبر محرابیان وزیر نیرو با هدف پیگیری روند اجرای پروژه‌های مجموعه وزارت نیرو بود و وعده داد که با برطرف کردن مشکلات موجود بر سر راه اجرای خط آبرسانی جم ازجمله برق‌رسانی آن که مهمترین بخش این پروژه است تا آخر سال امکان تزریق ۱۰ هزار مترمکعب آب به شهر جم و شهرک توحید فراهم می‌شود.

همان روز بود که عملیات اجرایی احداث خط انتقال برق ۳۳ کیلوولتی طرح آبرسانی سیراف - جم با ۱۰۰ میلیارد تومان آغاز و قرار شد طی مدت چهار ماه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

غلامرضا حشمتی مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر احداث و تکمیل ۱۴۴ دستگاه دکل مشبک و تلسکوپی، شبکه انتقال هوایی ۳۳ کیلوولت ۲ مداره به طول ۳۴ کیلومتر و شبکه زمینی ۳۳ کیلوولت ۲ مداره به طول یک کیلومتر را از مهم‌ترین بخش‌های این پروژه عنوان کرد.

حشمتی گفت: از دیگر بخش‌های خط انتقال برق ۳۳ کیلوولتی طرح آبرسانی سیراف - جم تامین برق به میزان ۲۰مگاوات از ایستگاه برق پالایشگاه دوازدهم پارس جنوبی در فاز ۲۴ _۲۲ است.

رفع مشکل ۴۰ هزار نفر از جمعیت شهر جم با تامین ۱۰ هزار مترمکعب آب

به گفته فرماندار جم با وارد مدار شدن فاز نخست پروژه آبرسانی سیراف - جم و تامین ۱۰ هزار مترمکعب آب ۵۰ درصد جمعیت شهر جم معادل ۴۰ هزار نفر از آب سالم و پایدار برخوردار می‌شوند و به این صورت ۷۰ درصد گره‌های این شهرستان باز می‌شود.

آنطوری که سید محمد احمد پور می‌گوید: با بهره برداری از آب شیرین کن و فازهای بعدی این پروژه و وارد مدار شدن ۲۸ هزار مترمکعب آب مشکل تمام روستاها، بخش مرکزی و شهر بهارستان نیز برای همیشه برطرف می‌شود.

البته او به این نکته نیز اشاره می‌کند: با وارد مدار شدن این میزان آب به شهر جم بخشی از تانکرهایی که مسئولیت تامین آب شهرک توحید جم را برعهده دارند جمع آوری و به این صورت جلوی بخشی از خسارت هایی که به زیرساخت‌ها وارد می‌شود، گرفته خواهد شد.

توسعه روز افزون شهرها و روستاها، توجه بیش از پیش به ساختارهای زیربنایی را افزایش می‌دهد و امروز برای برآورد نیازهای اجتماعی سعی می شود قبل از وقوع پدیده پیش بینی های لازم به عمل آید و تاسیسات و امکانات مورد نیاز قبل از حالت شرایط بحرانی پیش بینی و ساخته شود.

به گفته مسئول پروژه خط آبرسانی سیراف - جم معضل کمبود آب شرب در محدوده مورد مطالعه به طور جدی مطرح است و باید برنامه ریزی برای تامین آب شرب منطقه به عمل آید و تاسیسات و امکانات مورد نیاز قبل از حاکمیت شرایط بحران پیش بینی و ساخته شود.

آنطوری که علی احمدی می گوید: خط آبرسانی سیراف - جم به طول ۴۲ کیلومتر، خط انتقال برق ۳۱ کیلومتر و برای انتقال آب به شهر جم از ۶ سایت آبرسانی و پنج ایستگاه پمپاژ استفاده شده است.

او با بیان اینکه خط آبرسانی سیراف - جم به لحاظ ارتفاع پمپاژ منحصر به فردترین و بزرگترین خط آبرسانی جنوب کشور به شمار می‌رود به نحوی که اختلاف ارتفاع سایت یک تا سایت ۶ به میزان ۷۰۲ متر است.

به گفته احمدی ۳۵ دستگاه الکتروپمپ، هشت پست برق و ۶ باب مخزن ذخیره آب به ظرفیت ۵۰ هزار مترمکعب دارد این پروژه آبرسانی به لحاظ عدد روی کاغذ ۸۴۱ میلیاد تومان اما ارزش این پروژه بیش از هفت هزار میلیارد تومان است.

با اجرای پروژه آبرسانی سیراف - جم پایداری نسبی در تامین آب و آبرسانی به شهر جم ایجاد می‌شود و انتظار می‌رود فازهای بعدی پروژه آب شیرین کن سیراف - جم اجرایی و به این صورت زمینه تامین آب با کیفیت و پایدار برای مردم این شهرستان فراهم شود.

امروز چاه‌ها دیگر جوابگوی تامین آب در بخش‌های مختلف شهرستان جم نیستند و کف شکنی بیشتر برای دستیابی به آب به بافت زمین آسیب وارد می‌کند و آب نیز کیفیت لازم را ندارد این در حالی است که با اجرای آب شیرین کن آب با کیفیت تری تامین می‌شود و امروز با همت دولت کار این پروژه روی ریل قرار گرفته و انتظار می‌رود وعده مسئولان در زمینه بهره برداری کامل از این پروژه محقق شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر