پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۳۵۸۱
جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۸

فکرشهر: رئیس مجلس شورای اسلامی در بیست‌وسومین کنگره ۴۰۰۰ شهید منطقه ۱۷ تهران گفت: اگر اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم، می‌توانیم در برنامه هفتم، ثبات اقتصادی را در کشور ببینیم.

به گزارش فکرشهر از مهر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه بیست و سومین کنگره سرداران و ۴۰۰۰ شهید سرافراز منطقه ۱۷ دارالشهدای تهران که عصر امروز (پنجشنبه، ۱۱ اسفند ماه) در مجموعه ورزشی امام سجاد (ع) برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به ویژه نیمه شعبان، گفت: بسیار مفتخر و خوشحالم و این را توفیق بزرگی برای خود می‌دانم که در چنین ایام و شب جمعه در دارالشهدای شهر تهران و در جمع شما مردم متدین در منطقه ۱۷ حضور دارم و از یکایک دست اندرکاران تشکر می‌کنم. این منطقه سالیان سال است که برای پاسداشت خون، راه و فرهنگ شهدا تلاش کرده و چنین نشست‌های معنوی را برگزار می‌کنند.

کم‌کاری مسئولان هیچگاه از انگیزه مردم برای خدمت به اسلام کم نکرده است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انصافاً منطقه ۱۷ از هر جهت نمونه است، گفت: این منطقه از تعداد شهدا نسبت به جمعیت و جغرافیای آن نمونه است و انصافاً مردم شهر تهران و به ویژه مردم منطقه ۱۷ دِین خود را به اسلام و انقلاب ادا کرده‌اند.

وی افزود: در هر کوی و برزنی در این منطقه گام بگذاریم یاد و نام شهدا است و مدرسه و کوچه‌ای نیست که در آن شهیدی نباشد. این منطقه در دوران دفاع مقدس به طور متوسط تشییع ۱۰ شهید را در هر هفته به خود دیده است.

وی افزود: امیدوارم دعای شما در حق ما مسئولان به گونه‌ای باشد که بتوانیم دِین خود را به شما مردم که همواره پای اسلام و انقلاب بوده و هستید ادا کنیم. شما نشان دادید که انقلاب اسلامی را دوست دارید و تا پای جان پای کار هستید و هیچگاه کم کاری‌ها، کوتاهی‌ها و بی‌توجهی‌های ما ذره‌ای از انگیزه شما برای خدمت به اسلام و مسلمین کم نکرده است.

امام با انقلاب اسلامی باعث آبرو و عزت امت اسلامی و احیای مجدد اسلام شد

قالیباف در ادامه، مراسم امروز را نمونه‌ای از ارادت مردم به انقلاب، نظام و رهبری دانست و افزود: همه ما می‌دانیم انقلاب اسلامی در صراط مستقیم برای حفظ، عزت و افتخار اسلام و مبارزه با ظلم به رهبری امام عزیز بود؛ این مرد الهی که جز برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گامی برنداشت و باعث آبرو و عزت امت اسلامی و احیای مجدد اسلام شد.

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به اینکه به خاطر داریم در دوران دفاع مقدس چگونه جوانان و مردم از خانه تا پشت خاکریزها در غرب و جبهه میانی و جنوب کشور، حضور داشتند، یادآور شد: همه شهدایی که نام می‌بریم و سرداران بزرگ همه در دوران جوانی بین سنین ۲۰ تا ۳۰ سال داشتند که ژنرال‌های بدون ستاره و از قشر معلم، کارمند، دانش‌آموز، دانشجو و طلبه و در یک کلام از مردم بودند و هیچ مسئولیت رسمی برای اینکه به جبهه رفته و بجنگند نداشتند.

جنگ در مکتب اسلام، جهاد مقدس است

وی افزود: اگر در دوران جنگ عزیزی در سپاه، ارتش یا نیروی‌های انتظامی کار می‌کرد، به وظیفه نظامی و انتظامی خود عمل می‌کرد اما مردم آن زمان مسئولیت نظامی نداشتند اما دیدیم که در آن شرایط همه این شهدا، جانبازان، اسرا و ایثارگران بدون هیچ مؤونه‌ای از خانه‌های خود به سمت جبهه‌ها گسیل شدند و مردم بودند که رزمندگان را از لحاظ مادی و معنوی حمایت کردند.

قالیباف ادامه داد: جنگ که جنس خشن و سختی دارد در مکتب اسلام، جهاد مقدس است و مجاهدت و مجاهد فی سبیل الله نیز مقدس است لذا به همین جهت است که از آن تحت عنوان جنگ نام نمی بریم و به آن دفاع مقدس می‌گوئیم. مردم با این روحیه، فرهنگ و اعتماد به میدان آمدند و میدان دفاع مقدس را محل تربیت و آموزش قرار دادند.

دفاع مقدس به عنوان دانشگاه، سرمایه‌های بزرگ انسانی تربیت کرد

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به تعبیری از حضرت امام (ره) که فرمودند دفاع مقدس یک دانشگاه است، عنوان کرد: این دانشگاه سرمایه‌های بزرگ انسانی برای ما تربیت کرد، مردان الهی ساخت و مدیران مبتنی بر معنویت تربیت کرد. شهید سلیمانی همواره می‌گفت اگر بخواهیم قطعه‌ای از بهشت را نام ببریم باید از میدان‌های دفاع مقدس بگوییم که فضای الهی است. تصور نکنید هر کس به جبهه رفت در اوج عرفان و معرفت بود بلکه همین مردم معمولی بودند اما در یک فضای معنوی و در فضایی که ایمان قلبی به معاد و سنت‌های الهی در دل انسان ایجاد می‌کند، حضور پیدا کردند و اگر رنج و سختی کشیدند، رنج مقدس و شیرینی بود.

وی در ادامه به خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس اشاره و عنوان کرد: معمولاً سالی چند نوبت فرصت می‌شد که به مشهد بروم که در یکی از این نوبت‌ها، به منزل یکی از شهدا رفتم. پدر شهید به من گفت شما در جبهه با رزمندگان چه می‌کنید؟ گفتم چطور؟ گفت چون صبح‌ها که قصد داشتم پسرم را برای نماز بیدار کنم باید چند بار صدایش می‌کردم تا نمازش قضا نشود اما از زمانی که به جبهه آمده و بازگشته، حال و هوایی دارد که به عبادت او، ادبی که در مقابل پدر و مادر دارد غبطه می‌خورم که آیا این همان پسر ماست که رفتارش تغییر کرده است؟ لذا دفاع مقدس قطعه‌ای از بهشت و محل تربیت بود چرا که ایمان حقیقی به معنویت ایجاد می‌شد و اینجاست که اهمیت محیط زندگی مشخص می‌شود. اگر انسان در محیط آلوده باشد، آلوده می‌شود اما اگر به فضای پاک برود، پاک باقی می‌ماند.

قالیباف ادامه داد: همین ظرفیت و باور بود که ما را در برابر دو ابرقدرت آن زمان یعنی شوروی سابق و آمریکا، با همه هزینه‌هایی که برای نیروها، تجهیزات و امکانات علیه ما صرف کردند، پیروز کرد در حالی که چند ماه از پیروزی انقلاب اسلامی ما گذشته بود و سازماندهی آن چنانی نداشتیم اما با دست خالی با دشمنی که برای شکست انقلاب آمده بود، توانستیم با حضور مردم دفاع مقدس را به پیروزی برسانیم که البته با رنج و زحمت و فشار بود.

رئیس مجلس در ادامه یادآور شد: تا زمانی که هر انسانی امتحان پس ندهد و به تعبیر قرآن جان‌ها به گلو نرسد و تا زمانی که صف منافقین و کفار از مسلمانان جدا نشود، پیروزی به دست نمی‌آید. اما این تجربه را داشتیم که با آن همه سختی، موفقیت و پیروزی هم خواهیم داشت.

شهید سلیمانی با سلاح‌ها، امکانات معمولی و با مردم مقابل آمریکا ایستاد

وی در ادامه بیان کرد: اکنون از آن سال‌ها ۳۰ سال جلو آمده‌ایم اما آمریکای جنایتکار با همان عناصر پلید و با ایجاد داعش و حمایت از آنها و با هزینه‌های گزاف چند هزار میلیارد دلاری تلاش کرد تا با تجهیزات و امکانات در منطقه آشوب ایجاد کند. باید به این سوال پاسخ داد که شهید سلیمانی در مقابل آمریکا با این همه تجهیزات و امکاناتی که امروز می‌بینیم، چگونه ایستاد و مبارزه کرد؟ با همین سلاح‌ها و امکانات معمولی و با همین مردم مستضعف و همین کسانی که حداقل آموزش‌ها را می‌دیدند.

قالیباف ادامه داد: آنها تا دروازه‌های بغداد آمدند و مطمئن باشید که بی‌شک و قطعاً دنبال این بودند که نسبت به ایران نیز چنین اقدامی داشته باشند چنانچه در سوریه، عراق و افغانستان این کار را کردند اما ببینید با حداقل امکانات ایستادگی و این پیروزی بزرگ رقم زده شد و اجازه سیطره آمریکا در منطقه داده نشد.

ایران اسلامی با وجود همه تحریم‌ها یکی از ۵ قدرت دنیا است

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه این مبارزه صرفاً در میدان جنگ نبوده است بلکه در حوزه‌های صنعت، فناوری و دفاعی هم بوده، عنوان کرد: امروز بی شک ایران اسلامی با همه مشکلات و تحریم‌هایی که وجود دارد در حوزه مسائل موشکی و هوا فضا یکی از ۵ قدرت دنیا است و همه این ظرفیت‌ها و امکانات به دست همین مردم و جوانانی که به صورت قلبی به سنت‌های الهی اعتقاد داشته و تلاش صادقانه دارند، به دست آمده و این بازدارندگی را در مقابل دشمن ایجاد کرده که چنین امنیتی امروز برقرار شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه باید به این سوال پاسخ داد که چرا امروز در حوزه مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید شرایطی داشته باشیم که به خاطر ضعفمان شرمنده مردم باشیم، عنوان کرد: من در سالگرد شهید طهرانی مقدم به محل خدمت وی رفته بودم که در اتوبان تهران-کرج قرار داشت. شمال اتوبان مراسم برگزار می‌شد و پایین اتوبان شرکت‌های خودرو سازی قرار داشت. گفتم ببینید دو فرهنگ و باور متفاوت در شمال و جنوب اتوبان وجود دارد و در شمال آن در اوج تکنولوژی صد در صد ایرانی هستیم و با افتخار گام برداشته‌ایم اما در جنوب اتوبان، صنعتی است که صحبتی درباره آن نمی‌توان کرد.

تداوم راه شهدا یعنی تداوم باورهایی که شهدا در آن افتخارآفرینی کردند

قالیباف اضافه کرد: اگر از یاد، فرهنگ و ذکر شهدا، می‌گوئیم، تنها یکی از بخش‌های آن برگزاری چنین جلساتی است اما تداوم راه شهدا در واقع تداوم باورهایی است که شهدا توسط آن افتخارآفرینی کردند.

وی افزود: امروز باید در حوزه اقتصاد نیز همان مسیر را طی کنیم. ممکن است برخی بگویند این اقتصاد است و با آن مسأله متفاوت است. خیر همه باور داریم که علوم، تکنولوژی و صنعت نظامی و مدیریت دفاع مقدس و شرایط بحران از هر جهتی از مسائل اقتصادی دشوارتر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که بنی صدر فرمانده کل قوا در دوران دفاع مقدس بود به بسیجیان می‌گفت شما جوانانی هستید که آموزش ندیده‌اید، ورود به جنگ کار شما نیست لذا اجازه حضور در جبهه به آنها داده نمی‌شد و می‌گفتند باید کسانی به میدان بیایند که آموزش دیده باشند. همه ما می‌دانیم که بدون طراحی، آموزش و شناسایی نمی‌توان جنگید و شکی در آن نیست اما دیدیم که رزمندگان چگونه این مسائل را در میدان آموختند و امروز نیز به عینه جلوی چشم ماست اما در حوزه اقتصادی اینگونه نگاه نمی‌کنیم.

ایمان به سنت‌های الهی و مردم رمز پیروزی ماست

وی در ادامه با تأکید بر اینکه رمز پیروزی ما دو عنصر بیشتر نیست؛ ایمان به سنت‌های الهی و مردم، عنوان کرد: ما در جبهه این باور را داشتیم که جبهه حق هستیم و با حداقل امکانات نیز ایستادگی می‌کنیم و قطعاً پیروز می‌شویم و این وعده الهی است و به آن ایمان داشتیم. روزهایی هم بسیار سخت بود اما ایمان داشتیم که پیروز می‌شویم و امروز با همه وجود این را درک کردیم.

اقتصاد دولتی، اجازه رشد و مبارزه با فساد را نمی‌دهد / ایران قوی با سرمایه قوی محقق می‌شود

قالیباف در ادامه با طرح این سوال که امروز مردم در اقتصاد ما چه نقشی دارند؟ اظهار کرد: قریب به ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است و در همه دولت‌ها نیز اینگونه بوده است در حالی که امام (ره) فرمودند دولت‌ها در کار مردم دخالت نکنند و اجازه دهند آنها کارها را انجام دهند و اگر کاری به زمین ماند، دولت انجام دهد اما امروز همه امور را دولتی کرده‌ایم در حالی که تا زمانی که اقتصاد دولتی باشد نه رشد می‌کند و نه فساد از آن برداشته می‌شود و این امری روشن است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه باید تجربیات شهدا در این جلسات مطرح و دنبال شود، گفت: امروز باید ایران قوی داشته باشیم و این ایران قوی زمانی تحقق می‌یابد که سرمایه قوی داشته باشیم و نخستین آن سرمایه انسانی و دومین آن سرمایه‌های مادی است. انصافاً در کشور ما منابع انسانی و مادی در شرایط خوب و خیلی خوب قرار دارد اما از هیچکدام آنها به خوبی استفاده نمی‌کنیم، فرصت را در اختیار مردم قرار نمی‌دهیم و امکانات مادی را نادیده گرفته‌ایم که باید برای آن چاره اندیشی کنیم.

در راه مبارزه اقتصادی باید فرزند زمانه خویش باشیم

وی در ادامه با بیان اینکه زمانی قوی می‌شویم که تک تک مردم ما در همه ابعاد از جمله تولید، ثروت، معرفت، منزلت و قدرت قوی شوند، عنوان کرد: این موضوعات باید برای نسل جوان مهم باشد. چرا دشمن در حوزه جنگ نظامی ناامید است چون ما از قدرت بازدارندگی بالایی برخورداریم اما از سوی دیگر دشمن در جایی خیمه زده که نقطه ضعف ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی است.

قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه در راه مبارزه اقتصادی و در عرصه مسائل فرهنگی و فضای مجازی باید حضور جدی و اساسی داشته و فرزند زمانه خویش باشیم، ابراز داشت: باید این فرصت را برای جوانان خود فراهم کنیم که با شرایط موجود به درستی تحلیل کرده و مسیرها و روش‌های درستی را انتخاب کنیم که اگر این کار را نکنیم سرمایه‌های خود را از دست می‌دهیم. سرمایه‌های انسانی از طریق‌هایی مانند مهاجرت از بین می‌رود و سرمایه‌های مادی مثل ارز و فرصت‌های سرمایه گذاری هم امکان از دست رفتن دارد.

رئیس قوه مقننه در ادامه با یادآوری این مطلب که بی شک نسبت به جایگاه و وظیفه‌ای که در حوزه قوه مقننه دارم بخشی از این مسائل بر عهده بنده است، اظهار داشت: ما در حوزه اجرا مسئولیتی نداریم اما در حوزه قوانین و مقررات وظیفه داریم لذا بنده به عنوان نماینده شما مردم تهران و مردم منطقه ۱۷ حتماً باید در این حوزه پاسخگو باشم که چه کاری انجام می‌دهم.

وی در ادامه با بیان اینکه با اطمینان، تجربه، شناخت و اطلاعاتی که در این زمینه دارم می‌گویم اگر اشتباهات چند برنامه توسعه گذشته را تکرار نکنیم می‌توانیم در جریان برنامه هفتم، ثبات اقتصادی را در کشور ببینیم تا مردم هر روز تحت فشار تورم نباشند، عنوان کرد: امیدوارم همگی با همان باورهایی که با آن انقلاب کرده‌ایم و اکنون نیز تداوم دارد، اما با رویکردهای جدید، فرزند زمانه خویش باشیم.

باید در نوع حکمرانی و تصمیم‌گیری‌ها تجدید نظر کرد

قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه با نوع حکمرانی که نیاز امروز است نباید هرگز از اصول و مبانی سیاسی امام (ره) که مبانی نظام جمهوری اسلامی و انقلاب است ذره‌ای عدول کنیم، گفت: اما آیا در رویکردها، روش‌ها و نوع تصمیم گیری‌ها و در نوع حکمرانی نیز نباید تجدید نظر کرد؟ تجربه می‌گوید باید این کار را انجام دهیم و بنده به عنوان خدمتگزار و نماینده شما در مجلس شورای اسلامی می‌گویم مصمم هستیم تلاش کنیم تا در این مسیر قرار گرفته و پیش برویم و شما هم در حق ما دعا کنید تا خداوند ما را لحظه‌ای به خود وا نگذارد و این توفیق را به ما مسئولان بدهد که در راه خدمت به شما مردم به ویژه مردمی که پای انقلاب هستند گام برداریم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: حضرت امام (ره) فرمودند کسانی تا انتها با انقلاب می‌مانند که طعم فقر و استضعاف را چشیده باشند. همه موفقیت‌ها و پیروزی‌های گفته شده به دست این قشر صورت گرفته است که اگر در تاریخ انبیا هم بنگرید همیشه این قشر دور پیامبران حلقه زده‌اند و قدرتمندان و ثروتمندان در جبهه باطل بوده‌اند.

وی افزود: دعا کنید تا راه شهدا و امام شهدا را تحت رهبری مقام معظم رهبری که امروز ستون اصلی خیمه امت اسلامی و ایران عزیز و محور وحدت همه ماست، برای خدمت به شما ملت عزیز پیش برویم که در این دنیا خجل زده شما و در آن دنیا شرمنده شهدا و همرزمان خود نباشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه از ابتدای هفته برای بررسی لایحه بودجه هر روز از صبح به صورت ۳ شیفت در مجلس جلسه داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: اما زمانی که مطلع شدم توفیق حضور بین شما را خواهم داشت با افتخار آمدم و برای همه شما آرزوی موفقیت و توأم با شادی را دارم.

قالیباف رئیس مجلس همچنین در این مراسم از تعدادی از خانواده‌های معزز شهدا از جمله خانواده شهید مدافع امنیت سلمان امیراحمدی، خانواده شهید حاج احمد مایلی، خانواده شهیدان خلیل و مجید عظیمی، خانواده شهیدان عباس و هادی دشتی، خانواده شهید علی اصغر رحیمی و خانواده شهید مدافع امنیت محمد بایرامی، خانواده شهیدان میرصالح و میرفاضل اخلاقی و خانواده شهید عطایی به نیابت از ۴ هزار شهید منطقه ۱۷ تهران، با اهدای لوح یادبودی تجلیل به عمل آورد و از صبوری و ایستادگی آنها قدردانی کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر