شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۳۷۴۸
يکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴

فکرشهر- محمد محمدزاده فرد: مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر گفت: 7.8 دهم درصداز مساحت کشور ما جنگل است در کل دو میلیون هکتار جنگل هیرکانی داریم و بقیه در مناطق گرم و خشک وجود دارند.

به گزارش فکرشهر، عبدالحسین گرشاسبی در نشست با اهالی رسانه به مناسبت هفته منابع طبیعی اظهار داشت: نیاز بسیار زیاد ما به چوب و استفاده و کاربردچوب در صنایع چوب و کاغذ باعث می شود دست اندازی و قطع و قمع درختان ما را آزار بدهد و نیروها و امکانات مان نیز برای مبارزه با آن ها محدود است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فکرشهر» مبنی بر قطع درختان توسط ادارات، سازمان ها و یا مردم گفت: برای قطع هرگونه درختی باید مجوز گرفته شود. برای درخت های جنگلی مجوز از منابع طبیعی و برای درخت های مثمر از جهاد کشاورزی. بعد از اینکه مجوز قطع گرفته شد باید جابجای چوب نیز باید مجوز حمل گرفته شود که از نقطه ای به نقطه ی دیگری حمل شود تا قانونی باشد.

گرشاسبی در پاسخ به اینکه آیا منابع طبیعی به درخت هایی که در سطح شهر کاشته می شود نیز نظارت دارد گفت بله درخت هایی که توسط شهرداری یا مردم قطع می شود هم باید مجوز گرفته باشند و ادامه داد:  قطع خودسرانه ی درخت نباید وجود داشته باشد و قطع درخت باید بر اساس دستورالعمل هایی که وجود دارد انجام می شود. حتی درخت هایی که بر اثر بارندگی یا سیل در شهر رشد کرده باشند نیز کسی حق ندارد آن ها را خودسرانه قطع کند و نیاز به مجوز دارد. گرشاسبی تصریح کرد: جنگل ممکن است به طور کامل مراقبت نشود و برای این کار امکانات کافی نداشته باشیم منتهی در گلوگاه ها یگان های حفاظتی ما متخلفان را شناسایی می کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر افزود: همیاران طبیعت نیز در صورت مشاهده هرگونه تخلف و قطع یا حمل یرقانونی چوب می توانند با تلفن 1504 تماس گرفته و موارد اینچنینی را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: اکثر محموله ها توسط مردم گزارش داده می شود و به این باید به عنوان یک فرصت نگاه کرد؛ این موضوع ابلاغ شده و به همه ی فرمانداری ها و دستگاه های اجرایی هم در حال اطلاع رسانی و پیگیری هستیم.  

گرشاسبی با بیان اینکه امسال هفته منابع طبیعی با شعار درخت برای زندگی، با هم بکاریم برای ایران سبز انجام خواهد شد ادامه داد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور طی ۴ سال را در برنامه خواهیم داشت که از سال آینده آغاز و سالی ۲۵۰ میلیون درخت در اراضی که پیش بینی شده کاشت خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی با اشاره به اینکه ایران هفتمین کشور تولید کربن است که البته در تاثیر این رتبه ۴۲ است که نشان دهنده آن است که جایگاه خوب و مناسبی نیست گفت: همه کشورها بنا بر کم کردن کربن دارند و در کنوانسیون های بین المللی که ما نیز جزو ان هستیم تعیین کرده اند که تا سال ۲۰۳۰ این روند باید به صفر برسد و بنا بر ضرورت موجود ما نیز باید این مقدار را به صفر برسانیم والا برخورد جامعه جهانی با ما تنبیهی خواهد بود.

گرشاسبی بیان کرد: در استان بوشهر با توجه به پتانسیل موجود و نهالستان ها در بخش خصوصی، امیدواریم بتوانیم سالانه ۳میلیون و ۶۰۰ هزار درخت در استان بکاریم که در طول چهار سال به بیش از ۱۴ میلیون درخت برسد تا در این زمینه در کشور پیشرو باشیم.

وی افزود: ۵۴۰ هزار نهال تاکنون در نهالستان های استان تولید شده که قابل کشت هستند و در ۴ شهرستان تولید می‌شوند و در سراسر استان پخش خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی با تاکید بر اینکه به دنبال تولید و کشت درخت های گونه بومی هستیم که این کار می‌تواند نقطه عطفی در افزایش گونه های بومی باشد افزود: ۲۸ هکتار زمین برای نهالستان در اختیار داریم و دو نهالستان دیگر نیز کارهای آن در انجام است که به چهار نهالستان موجود اضافه شوند و با همراهی بخش خصوصی امور را انجام خواهیم داد.

وی در پاسخ به فکرشهر که چه گونه هایی در دستور کار برای کاشت وجود دارند گفت: گونه های درختی که کاشت خواهند شد شامل کُنار، کهور پاکستانی و ایرانی، استبرق، اکالیپتوس، حرا و سایردرخت های بومی منطقه خواهند بود همچنین حوزه هایی که براساس آن کاشت خواهیم داشت شامل جنگل هایی که قبلا تخریب شده اند، عرصه های تجارت چوب و عرصه بیابانزدایی است.

گرشاسبی با بیان اینکه از طرف سازمان قول داده شده که دستگاه گلدان گیری به استان ها داده شود که اگر این امر محقق شود ظرفیت گلدان گیری که کاری زمانبر است را به روزی چند هزار گلدان میرساند، افزود: مشارکت مردمی در این طرح به انحاء مختلف دیده شده و در راستای این طرح روزانه تلفن هایی از طرف خیرین و نهادها داریم که میخواهند در این کار یاری کنند به طور مثال پیش بینی هزینه این طرح ۱۰ هزار میلیارد تومان است که شنیده ایم خیری اعلام کرده ۵ هزارمیلیارد آن را متقبل می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر بیان داشت: چون تاکید رییس سازمان این است آمار واقعی به مردم داده شود تمامی درخت هایی که کاشته خواهند شد محل کاشت آن را در سامانه ثبت خواهیم کرد.

گرشاسبی با اشاره به اینکه در سفر ریاست جمهوری مصوب شد ۲۰۰ هکتار زمین با استفاده از پساب فاضلاب، کائو چوب کاشت و پرورش داده شود گفت: کائوچوب برای مواداولیه صنایع مورد استفاده قرار می گیرد که کاشت ۴۰ هکتار آن را برای سال آینده پیش بینی کرده ایم.

وی ادامه داد: بحث توسعه زراعت چوب با استفاده از پساب های شهرهای کشور از جمله کارهای دولت است و ما نیز برنامه داریم این کار را در ۴ شهر استان که بحث فاضلاب در آن وجود دارد انجام دهیم.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان بوشهر گفت: در استان بوشهر حدود ۶ میلیارد مترمکعب آب بر اثر بارش داریم که در مجموع ۱/۳ میلیاردمترمکعب ظرفیت استحصال دارند که از این ظرفیت با سازه هایی که داریم تنها می‌توانم ۱۳۰ میلیون مترمکعب در هر بارش را استحصال کنیم که بسیار عقب هستیم.

سیدرضا حسینی اظهار داشت: مطالعاتی برای انجام امور ذخیره حدود یک میلیون هکتار را انجام داده ایم که هزینه انجام آن بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان است. 

وی افزود: یکی از کارهای خوب انجام شده در سال گذشته ایجاد هلالی در روستای رونی بخش ارم شهرستان دشتستان بود که توسط دهیاری و مردم انجام شد و خود آنها نیز در حال نگهداری از آن هستند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان بوشهر نیز عنوان داشت: در سال جاری ۱۱۰ هکتار زمین توسط دهیاری ها و شورا ها و مردم جنگل کاری انجام شده است و ۱۳۲۵ هکتار مراقبت از جنگل داشتیم که در سال های اخیر کاشته شده اند و احتیاج به مراقبت دارند.

کرمی تصریح کرد: ایجاد هلالی آبگیر، انجام طرح های مرتع داری، احیا و توسعه آن از دیگر برنامه هایی بود که در سال جاری انجام شده است.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی استان بوشهر گفت: در بحث کاداستر اراضی ملی بخش اول آن پایان یافته و اسناد ۹۹/۵ درصد اراضی نیز صادر شده و رو به پایان است.

جمی با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۲ هزار هکتار زمین را به اراضی ملی بازگرداندیم ادامه داد: با توجه به نقشه های سال های گذشته توانستیم نزدیک به ۹۹ درصد حریم دریا را ثبت سند کنیم و آزادسازی آنها نیز در حال انجام است.

وی افزود: ۶ منطقه را با همکاری محیط زیست توانستیم جابجایی های سندهای لازم را انجام دهیم که شامل مناطق حفاظت شده نیز می‌شود.

به گزارش فکرشهر، نشست خبری مدیرکل منابع طبیعی به مناسبت هفته منابع طبیعی با اهالی رسانه و خبرنگاران انجام گرفت.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر