جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۳۸۳۸
دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶

فکرشهر: معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: هم اکنون بیش از یک میلیون هکتار از سطح حوضه‌های آبخیز این استان دارای مطالعه و آماده اجرای عملیات آبخیزداری است که در این زمینه به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش فکرشهر، سید رضا حسینی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: سالانه از مجموع ۶ میلیارد مترمکعب نزولات جوی استان بوشهر بخشی عظیمی از دسترس خارج و تنها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آن از طریق سازه‌های آبخیزداری استحصال می‌شود.

وی یادآور شد: با توجه به وضعیت خاص اقلیمی استان بوشهر که در پایاب کشور و ساحل قرار دارد بخش زیادی از مجموع بارش‌ها از کنترل خارج و به دریا سرازیر می‌شود در همین راستا اجرای پروژه‌های آبخیزداری، کنترل سیل، افزایش سطح آب‌های زیرزمینی و تغذیه مصنوعی، کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از حمل رسوبات مخازن سدها از موارد مهم است که در کشور پیگیری می‌شود.

وی پیشگیری و مهار سیلاب، جلوگیری از خسارت وارده ناشی از آن، تغذیه مصنوعی سفره های آب زیر زمینی، پیشگیری از فرسایش و تخریب خاک و تولید رسوب را از جمله مزایای اجرای سازه های آبخیز عنوان کرد.

حسینی گفت: انجام پروژه‌های مهم آبخیزداری و استحصال حجم قابل ملاحظه‌ای ازرواناب تاثیری مهم در مدیریت بحران کم آبی که در اثر خشکسالی‌ سال‌های گذشته اتفاق افتاد داشت و اگر این کار انجام نمی‌شد به طور یقین با شرایط حادتری روبرو می شدیم.

وی بیان کرد: با توجه به بارش‌های زودگذر و فصلی که با سرعت از دسترس خارج و یا در پایین دست باعث تخریب و آسیب به زیرساخت‌ها می‌شود، ضرورت اجرای سازه‌های آبخیزداری را در استان بوشهر دوچندان می‌کند.

حسینی گفت: یکی دیگر از رویکردهای اجرای سازه‌های آبخیزداری باتوجه به بیلان منفی بیشتر دشت‌ها تقویت سفره‌های زیرزمینی است که تلاش شده با استحصال آب از طریق سازه های آبخیزداری به معیشت روستائیان که ارتباط مستقیمی به آب دارد کمک شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر میانگین بارش‌های سالانه استان بوشهر را ۲۳۰ تا ۲۷۰ میلیمتر عنوان کرد و گفت: از اول برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی کشور تاکنون بالغ بر ۸۶۲ سازه آبخیزداری و ۱۴۵ هزار هکتار عملیات بیولوژیک و بیومکانیک در استان بوشهر اجرا شده است.

وی افزود: این عملیات در سطح ۴۷۱ هزار هکتار اجرا و با فرض چهار بار آبگیری سالانه بالغ بر ۱۴۰ میلیون مترمکعب استحصال آب در این استان انجام می‌شود.

حسنی گفت: با توجه به اهمیت اجرای سازه های آبخیزداری امسال ۷۴ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات استانی، محرومیت زدایی و ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری و پرداخت مطالبات پیمانکاران این استان مصوب شده بود که تاکنون اعتباری تخصیص نیافته است.

وی اظهار کرد: به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات مطالبات پیمانکاران و دیون پروژه‌ها پرداخت نشده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر ادامه داد: با وجود اینکه برای سال جاری پروژه‌های آبخیزداری متعددی تعریف شده است اما به دلیل تامین نشدن اعتبار تاکنون اجرایی نشده اند.
حسینی ادامه داد: از محل اعتبارات ۱۴۰۰ سرجمع ۲۹ پروژه آبخیزداری با ۱۱۸ میلیارد تومان اعتبار در استان بوشهر اجرایی و بخشی از آنها تاکنون افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر