جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۴۲۱۴
يکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸

فکرشهر: بانک مرکزی ایران چک ۲۰۰ هزار تومانی را برای اولین بار راهی بازار خواهد کرد.

به گزارش فکرشهر به نقل از تسنیم، پیش از این بانک مرکزی ایران چک‌های ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی را در چند طرح مختلف منتشر و وارد بازار کرده بود.

ایران چک ۲۰۰ هزار تومانی که تاریخ انتشار آن ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ است با طرح سد کارون و رنگ آبی وارد بازار می‌شود. ابعاد این ایران چک‌ها ۱۶۰x۷۵mm است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

در ادامه ویژگی‌های امنیتی ایران چک‌های ۲۰۰ هزار تومانی را مشاهده می‌کنید.

۱- نخ امنیتی پنجره‌ای هولوگرافیک
این نخ دارای پوشش ویژه‌ای است که در مقابل نور و با تغییر زاویه دید، به صورت هفت رنگ دیده می‌شود. همچنین بر روی آن عدد ۲، ۰۰۰,۰۰۰ به صورت لاتین درج شده است.

۲- نخ امنیتی پنهان
نخ امنیتی پلی‌استر فلورسنتی به همراه عبارت «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران»، در زیر نور ماوراء بنفش در سه رنگ قرمز، آبی و سبز نمایان می‌شود.

۳- چاپ برجسته
این نوع چاپ با انگشتان دست به سهولت قابل لمس و شناسایی می‌باشد. تصویر اصلی روی ایران چک، عبارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ارزش اسمی ایران‌چک به این روش چاپ شده‌اند.

۴- واترمارک
تصویر سه‌بعدی پرتره حکیم ابوالقاسم فردوسی به شکل مخفی در خمیره کاغذ قرار گرفته و در مقابل نور به راحتی قابل رؤیت می‌باشد.

۵- تصویر مکمل
قسمتی از عدد ۲، ۰۰۰، ۰۰۰ در رو و قسمتی دیگر از آن در پشت اسکناس چاپ شده که در مقابل نور همدیگر را تکمیل کرده و این عدد را به صورت کامل نمایان می‌سازد.

۶- مرکب حرارتی
رنگ به کار گرفته‌شده در چاپ آرم بانک مرکزی به گونه‌ای است که با لمس انگشتان دست و افرایش گرما، ناپدید و پس از سرد شدن مجدداً ظاهر می‌شود.

۷- الیاف فلورسنتی نامرئی
در فرایند ساخت کاغذ ایران‌چک از الیاف فلورسنت نامرئی استفاده شده است که در زیر نور ماوراء بنفش، در رنگ‌های مختلف قابل مشاهده می‌باشد.

۸- شماره سریال
چاپ شماره سریال‌ها با استفاده از مرکب قرمر و مشکی فلورسنت انجام شده و تحت تابش نور ماوراء بنفش به طلایی مایل به زرد و سبز تغییر طیف می‌دهند.

۹- چاپ با مرکب فلورسنت
نوعی مرکب که در چاپ افست بخش‌هایی از زمینه به کار رفته است. این مرکب با تابش نور ماوراء بنفش، بازتاب نور شدید داشته و به رنگ سبز فسفری تغییر می‌کند.

۱۰- ریزنوشته (میکروپرینت)
نوشته‌های بسیار ریزی که با ابزار بزرگ‌نمایی قابل رؤیت هستند و تنها دستگاه‌های چاپ امنیتی قادر به چاپ آن‌ها هستند.

۱۱- طراحی خطی سه‌بعدی (مدالین)
نوع ویژه‌ای از طراحی امنیتی است که در آن نقوش به صورت برجسته به نظر می‌آیند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر