چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۴۳۲۱
دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۸

فکرشهر: سرپرست اداره کل استاندارد استان بوشهر گفت: با فعالیت ۴۷ واحد آزمایشگاه فعال گواهی استاندارد ۹۰ درصد کالاها در این استان صادر می‌شود.

به گزارش فکرشهر، مصطفی رامشی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: یکی از مباحث مهم حوزه تجارت روان سازی در روند ترخیص کالاهای اساسی است که با راه اندازی آزمایشگاه‌های استاندارد تلاش شده این اصل در بوشهر اجرایی شود.

وی بیان کرد: آزمایشگاه‌های فعال استاندارد یکی از ظرفیت‌های خوبی است که موجب ایجاد جذابیت برای تجار و بازرگانان می‌کند به این معنی که اگر این آزمایشگاه‌ها وجود نداشته باشند ترخیص کالا به تاخیر می‌افتد.

رامشی اضافه کرد: امروز استان بوشهر با توجه به ظرفیت آزمایشگاهی که دارد بعنوان قطب آزمایشگاه‌های جنوب کشور معرفی می‌شود به نحوی که یک سری از کالاها از استان‌های دیگر برای آزمون وارد استان می‌شوند.

وی اظهار کرد: از ۴۷ آزمایشگاه فعال استاندارد در استان بوشهر ۱۷ آزمایشگاه دارای گواهی استاندارد ملی ۱۷۰۲۵ ( (گواهی استاندارد کیفیت آزمایشگاهی) و مابقی نیز از گواهی استانی برخوردار هستند.

رامشی ادامه داد: استاندارد ۱۷۰۲۵ دارای بالاترین سطح استانداردهای تدوین شده بین المللی و نشان دهنده رعایت کامل استانداردها در بخش‌های مختلف مدیریتی و فنی شرکت است و نشان دهنده مجموعه‌ای از استانداردهای معتبر بین المللی از جمله ISO ۹۰۰۱ ، ISO ۱۴۰۰۱ است که دریافت آن به افزایش سطح کیفی آزمایشگاه‌های استان بوشهر کمک شایانی می‌کند.

وی گفت: استاندارد ۱۷۰۲۵ شامل همه الزاماتی است که آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون باید آن ها را برآورده سازند تا بتوانند اثبات کنند که سیستم کیفیت را به کار گرفته و از نظر فنی صلاحیت داشته و قادر به فراهم آوردن نتایج معتبر است.

رامشی یادآور شد: آزمایشگاه‌هایی که از گواهی ۱۷۰۲۵ برخوردار هستند از سوی مرکز ملی تائید صلاحیت ایران مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و ارزیابی آنها برای ما بعنوان شاخص تلقی می‌شود و مجموعه استان نقشی در صدور مجوز و ارزیابی آنها ندارد اما در خصوص آزمایشگاه‌های استانی صدور مجوز و ارزیابی آنها از سوی استان انجام می‌شود.

سرپرست اداره کل استاندارد استان بوشهر گفت: با وجود خواست این اداره کل با توجه به رویکرد سخت گیرانه سازمان ملی استاندارد مجوز ۱۷۰۲۵ مربوط به ۲ واحد آزمایشگاهی این استان ابطال و به حالت تعلیق درآمده است.

رامشی ادامه اداد: با توجه به دامنه‌ای که در گواهی این آزمایشگاه‌ها وجود دارد برای آنها نمونه‌های استانی ارسال می‌شود اما به دلیل ابطال مجوز ۱۷۰۲۵ آنها آن دسته از کالاهایی که نیاز به این گواهی دارند به استان‌های دیگر فرستاده می‌شود.

وی یادآور شد: ارسال برخی از کالاها برای گرفتن استانداردهای لازم به استان‌های دیگر موجب تاخیر در ترخیص کالا و ایجاد دغدغه ای برای تاجران و بازرگانان می‌شود به همین انتظار می‌رود با رفع برخی کاستی‌ها این آزمایشگاه‌ها مجوزها و گواهی‌های لازم را کسب کنند.

سرپرست اداره کل استاندارد استان بوشهر گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۳ همه مجوزهای استانی ابطال شده و همه آزمایشگاه‌های استاندارد ملزم هستند تا پایان سال آینده گواهی ۱۷۰۲۵ را جذب کنند.

نازل‌های سوخت بررسی می‌شوند

رامشی اظهار کرد: به طور میانگین سالانه ۲ بار نازل‌های سوخت در استان بوشهر با همکاری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بررسی می‌شوند که با برنامه‌ریزی انجام شده تلاش می‌شود این بررسی‌ها به چهار بار افزایش یابد.

وی در خصوص آسانسورها گفت: سازمان ملی استاندارد بیشتر به آسانسورهای مراکز عمومی و پرتردد ورود می‌کند و آسانسورهای شخصی و خصوصی نیز تا زمانیکه گواهی استاندارد ارائه نکنند پایان کار از سوی شهرداری به آنها داده نمی‌شود.

رامشی تاکید کرد: در تمام کابین آسانسور پلاکی نصب شده که با ارسال این پلاک به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ مشخص می شود این آسانسور استاندارد است و یا نیست و نیازی به مراجعه حضوری ندارند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر