چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۴۴۳۱
چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۵

فکرشهر: از زمانیکه قطر شبکه الجزیره را برای پیشبرد اهداف سیاسی خود در منطقه تاسیس کرد، ایران نیز تقریبا همزمان شبکه العالم را به همین جهت و برای تاثیرگذاری بر مردم کشورهای منطقه  تاسیس کرد اما قرار نبود این شبکه با هر شرایطی به حیات خود ادامه دهد و همواره آسوده خاطر از عدم هر گونه جواب پس دادن، به پخش برنامه های خود ادامه دهد. شاید گاهی پذیرش شکست برای ضایع نکردن حقوق ملت و از بین نردن سرمایه در یک مجموعه کم مخاطب سود بیشتری به دنبال داشته باشد.

به گزارش فکرشهر به نقل از انتخاب، شبکه العالم در سال1382 تشکیل شد و هنوز بودجه کلانی را به خود اختصاص می دهد اما هیچ مسئولی تاکنون نسبت به تاثیرگذاری این شبکه پاسخگو نبوده و مشخص نیست آمار بازدیدکنندگان شبکه فوق و تاثیرگذاری آن تا چه حد است. با توجه به محتوای ضعیف، تکراری و نخ نمای آن مشخص است که این شبکه مخاطب خاصی را در جهان عرب به خود جذب نکرده و تحلیل و اخبار آن منبع و مرجع خبرنگاران نشده است. حتی تصاویر و فیلم های برنامه های آن نیز نتوانسته در فضای مجازی بصورت عمومی پخش شود. مخاطبان هم اگر نخواهیم بگوییم با بی توجهی از کنار آن رد شدند، العالم را حتی جدی هم نگرفتند، چه برسد به مقامات عرب.

در مقابل رفتار رسانه ای کشورهای عربی منطقه قابل توجه است که با تاسیس شبکه هایی مانند الجزیره و «ایران اینترنشنال» تا حدی تاثیرگذاری سیاسی خود را ادامه می دهند که تبدیل به یک مولفه در گفتگوهای سیاسی میان دوکشور می شوند و فعالیت این شبکه ها به عنوان یک مطالبه سیاسی محل امتیاز دادن می شود. البته ناگفته نماند که بخش عمده ی تاثیرگذاری «اینترنشنال» مرهون محدویت های رسانه ای در داخل است که موجب آسیب فراوان به رسانه های داخلی و انتقال مرجعیت رسانه ای به خارج از کشور شده است.

سوال اینجاست که عملکرد صداوسیما به جز تقلید و راه اندازی یک شبکه در مقابل شبکه کشور دیگر چه بوده است؟ آیا العالم نیز توانست مانند الجزیره یا حتی العربیه در سطح منطقه عمل کند و تبدیل به مولفه ای در مذاکرات شود؟ چرا عربستان در مذاکرات و گفتگوها با ایران هیچگاه خواستار تعطیلی العالم نشده؟ پر واضح است که عدم تاثیرگذاری و شکست تام و تمام صداوسیما و شبکه های عربی آن ریشه در این مسئله دارد. چرا هیچکس پاسخگوی منابع هدرشده در این شبکه ها نیست؟ چرا صداوسیما زحمتی به خود نمی دهد که حداقل آماری از مخاطبان این شبکه ها ارائه دهد؟

بهتر است صداوسیما حداقل با تعطیلی شبکه های بی مورد و نخ نمایی مانند العالم و پرس تی وی، حداقل بودجه ی بیشتری از ملت به هدر ندهد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر