پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۴۶۸۷
يکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸

فکرشهر: افتتاح و یا آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های متعدد در بنادر تجاری استان بوشهر با برنامه‌های راهبردی دولت سیزدهم طی ۱۸ ماه گذشته، نویدبخش آهنگ توسعه این بنادر در حاشیه خلیج فارس است که می‌تواند در افزایش بهره‌وری از سواحل این استان مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، در جنوب کشور ۲ هزار و ۵۰۰ لنج تجاری وجود دارد که از این شمار یک هزار و ۸۵۰ لنج آن در استان بوشهر واقع است که از این آمار می توان بخوبی به پیوند ناگسستنی ساحل‌نشینان خلیج فارس با دریا و دریانوردی پی برد.

بیش از ۷۵ درصد از جمیت بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان بوشهر به طور مستقیم یا غیرمستقیم از مسیر دریا ارتزاق دارند که این مهم بخوبی اهمیت اجرا پروژه‌های دریایی و بندری در بنادر استان را نمایان کرده است.

استان بوشهر با قرارگیری در کرانه‌های نیلگون خلیج فارس ۱۱ بنادر تجاری دارد که در این بنادر برحسب ضرورت و نیاز جوامع محلی پروژه های در این بنادر تعریف شدند.

تاکید وزیران کشور و راه و شهرسازی به اهمیت بنادر استان بوشهر

در دور دوم سفر رئیس دولت ایران قوی به استان بوشهر در اسفندماه سال ۱۴۰۱ نیز طرح موضوع نقش‌آفرینی بندر بوشهر برای تردد دریایی ایران – قطر از سوی وزیر راه و شهرسازی و همچنین تاکید وزیر کشور به تحقق اقتصاد دریامحور در استان بوشهر و همچنین فعالیت به عنوان کانون تعمیرات بخش قابل توجهی از شناورهای حوزه خلیج فارس نشان داد که استان بوشهر ظرفیت قابل توجهی برای توسعه فعالیت‌های دریایی و بندری در خود جایی داده است.

بنادر استان بوشهر هر کدام با کارکرد خاص خود در اقتصاد کشور نقش‌آفرین هستند که در این بین بوشهر با بیشترین حجم تخلیه و بارگیری، دیر با صادرات به کشور قطر، عسلویه به واسطه صادرات فرآورده های نفتی و گناوه با داران بیشترین لنج تجاری جایگاه خاص خود را دارند.

در این زمینه سازمان بنادر و دریانوردی با رویکردی مبتنی بر تحقق مسئولیت اجتماعی و فارغ از نگاه درآمدزایی پروژه های ارزشمند با هدف رونق و افزایش فرصت‌های شغلی در بنادر استان بوشهر عملیاتی کرده و اعتباراتی را برای عملیاتی شدن پروژه های موردنیاز بنادر اختصاص داده است.

عملیاتی شدن طرح توسعه جامع در بندر گناوه، لایروبی کانال دسترسی بندر ریگ، پروژه رو به اتمام توسعه موج شکن بندر کنگان، محوطه سازی و احداث چهار پست اسکله رمپ در بندر دیر، احداث جاده دسترسی و تاسیسات زیربنایی بندر نگین تنها بخش کوچکی از پروژه های در حال احداث بنادر شاخص استان بوشهر است.

نگاه توسعه محور تنها به بنادر شاخص استان بوشهر معطوب نبوده چراکه در بنادر کوچک نیز پروژه هایی عملیاتی شده و یا در دستور کار قرار گرفته است.

بندر دیر؛ یکی از بنادر شاخص استان بوشهر است که توانسته در این چند سال به عنوان کانون صادرات کشور به قطر مورد توجه قرار گیرد.

چنین جایگاه منجر شده تا پروژه های توسعه ای بندر دیر با ظرافیت و حساسیت خاصی دنبال شود.

اتمام پروژه محوطه سازی در بندر دیر

رئیس اداره بندر و دریانوردی دیر در این رابطه با ایرنا می‌گوید: پروژه محوطه سازی بندر دیر در محدوده‌ای به مساحت سه هکتار عملیاتی شده است که اکنون در روزهای پایانی قرار دارد.

راحله پورمحمد ادامه می دهد: برخورداری بندر دیر از محل دپو کالا، افزایش ظرفیت پارکینگ بویژه برای کامیون های بخچال دار از مزیت های اصلی پروژه محوطه سازی بندر دیر است.

رئیس اداره بندر و دریانوردی دیر ادامه می دهد: پروژه احداث چهار پست اسکله رمپ نیز در هفته دولت امسال عملیاتی شده که پیش بینی شده ظرف مدت ۱۸ ماه احداث شود.

پورمحمد اضافه می‌کند: لایروبی پروژه یاد شده اکنون بیش از ۶۰ درصد، پیشرفت دارد و مجموع احداث چهار پست اسکله رمپ در بندر دیر اکنون ۴۰ درصد برآورد می‌شود.

وی بر این باور است با اتمام پروژه های در دست احداث بندر دیر روند مطلوب و شتابانی در فرایند صادرات کالا از بندر دیر بویژه به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس محقق خواهد شد.

بندر دیر به واسطه موقعیت خاص جغرافیای مورد اقبال عموم تجار و بازرگانان بویژه در موضوع صادرات به کشور قطر است.

پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه توسعه موج شکن بندر کنگان

به گفته رئیس اداره بندر و دریانوردی کنگان اکنون در بندر کنگان پروژه توسعه موج شکن با سرعت قابل قبولی در حال اجرا است که پیشرفت فیزیکی آن به ۷۵ درصد رسیده و براساس پیش بینی ها در هفته دولت سال آینده به بهره برداری می رسد.

عبدالمحمد نادری که با ایرنا گفت‌وگو می‌کرد، افزود: با اجرا توسعه موج شکن بندر کنگان ظرفیت تردد شناورها از یک هزار و ۵۰۰ تن به ۲ هزار و ۵۰۰ تن افزایش می‌یابد.

وی ادامه می دهد: همچنین عمق ۴.۵ کانال دسترسی بندر کنگان نیز به ۷ متر افزایش و محوطه بندر نیز از هفت هکتار کنونی به ۳۷ هکتار افزایش پیدا می‌کند.

آغاز عملیات اجرایی پروژه طرح توسعه جامع بندر گناوه با ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار

رئیس اداره بندر و دریانوردی گناوه در گفت‌وگو با ایرنا می گوید: طرح توسعه بندر گناوه با ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار در سه فاز پیش بینی شده که فاز نخست در مدت ۳۶ ماه اجرا می‌شود.

به گفته کیامرث جوکار این طرح شامل احداث موج شکن، دایک حفاظتی، احداث دیوار پیرامونی، عملیات لایروبی حوضچه تا عمیق منفی پنج متر است.

احداث موج شکن، دایک حفاظتی و دیواره پیرامونی در طرح جامع توسعه بندر گناوه به ترتیب به طول ۲ هزار و ۳۸، یکهزار و ۱۲۰، یک هزار و ۷۰۰ مترمربع و حجم لایروبی آن نیز ۹۸۰ هزار مترمکعب برآورد شده است.

جوکار تصریح می کند: رویکرد اصلی این پروژه نقش آفرینی بیشتر بندر گناوه در عرصه تجارت بین المللی و بهبود وضعیت معیشت و رفاه بندرنشینان است.

پیشرفت ۲۰ درصدی پروژه لایروبی پروژه کانال دسترسی بندر ریگ

وی یادآور می‌شود: پروژه لایروبی پروژه کانال دسترسی بندر ریگ اکنون بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی شده در سال جدید به بهره برداری برسد.

جوکار بر این باور است اتمام پروژه یاد شده به عنوان آرزویی دیرینه برای بندرنشینان ریگ است چرا که در شرایط کنونی به دلیل عمق بسیار پایین آب تنها در روزهای محدودی از ماه امکان تردد در این بندر وجود دارد.

ئیس اداره بندر و دریانوردی گناوه عنوان می‌کند: لایروبی خور بندر ریگ به حجم ۳۳۰ هزار متر مکعب انجام می‌شود که اتمام آن سرآغازی بر رونق کسب و کار دریانوردان بندر ریگی است.

پروژه احداث برج مرجع دریایی عسلویه در دست پیگیری است

مدیر بنادر و دریانوردی عسلویه هم در گفت‌وگو با ایرنا اعلام می کند: احداث برج مرجع دریایی در دستور کار جدی این مدیریت است و برای تحقق آن پیگیری‌های بسیار خوبی نیز در سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است.

عمران مرادپور طیبی اظهار می‌کند: هدف از احداث این پروژه ارائه خدمات بهتر به تردد شناورهای منطقه و بویژه شناورهای جستجو و نجات دریایی و همچنین پایش ترافیک ترددهای دریایی منطقه است.

مطالعات طرح توسعه بندر دیلم پایان یافت

رئیس اداره بندر و دریانوردی دیلم نیز از اتمام مطالعات طرح توسعه بندر دیلم و عملیاتی شدن آن در سال ۱۴۰۲ خبر می‌دهد.

احمد محمودی به ایرنا می‌گوید: این طرح شامل لایروبی کانال دسترسی، احداث تاسیسات زیربنایی و اسکله در بندر دیلم است که فعالیت‌های دریانوردی در بندر دیلم را رونق می‌بخشد.

وی ادامه می‌دهد: همزمان با طرح توسعه پروژه ادامه و بست خور دیلم نیز در دستور کار قرار گرفته است که با توجه به ازدحام شناورها در افزایش ایمنی تردد آنها کمک شایانی می‌کند.

بهره برداری از بخش دریایی و آغاز تعمیر اساسی سالن پایانه بین المللی شهید حق گو در بوشهر

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر بخش دریایی پایانه بین المللی مسافربری دریایی بوشهر با اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریال و با استانداردهای روز دنیا احداث شده است.

شکیبی نسب که با ایرنا گفتگو کرده می افزاید: شناورهای هدف پایانه بین المللی مسافربری دریایی بوشهر دارای طول ۱۵۰ و عمق هفت متر است.

وی اضافه می‌کند: بخش تعمیر اساسی سالن پایانه یاد شده نیز اکنون یا سرعت و شتاب خوبی در دست احداث است که پیش بینی شده تا اردیبهشت سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر ادامه می‌دهد: پروژه های جاده دسترسی و تاسیسات زیربنایی مجتمع بندری نگین، پایانه صادرات مواد معدنی از جمله پروژه های شاخص در حال احداث بندر بوشهر است.

اهم برنامه های اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر برای سال ۱۴۰۲

وی عنوان می‌کند: در واحد بندری و اقتصادی توسعه سامانه های عملیاتی بندری نظیر سامانه تردد کامیون و سامانه نظارت بر شرکت های تخلیه و بارگیری و تعمیم آن به سایر شرکت های کارگزاری ترابری دریایی و همچنین تامین نیازهای زیرساختی مجتمع بندری نگین (جاده، برق و آب) با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده و درخواست های متعدد سرمایه گذار به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.

پیگیری لایروبی کانال دسترسی بندر بوشهر برای تردد کشتی های ۵۰ هزار تنی

وی بیان می‌کند: پیگیری لایروبی کانال دسترسی بندر بوشهر با هدف تامین شرایط برای تردد کشتی های ۵۰ هزار تنی، انجام تعمیرات اساسی انبارهای اساسی بندر بوشهر پس از گذشت ۲۰ سال، حصارکشی مجتمع بندری نگین، تلاش در جهت تامین ۲ دستگاه مکنده از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی ازاولویت های راهبردی تعین شده برای سال ۱۴۰۲ است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر ادامه می‌دهد: برای سال جدید در حوزه فنی و مهندسی نیز افتتاح پروژه احداث اسکله شمع و عرشه بندر محمدعامری به طول ۹۰ در راستای توسعه زیرساخت های حمل و نقل دریایی بندر محمدعامری برای پهلوگیری شناورهای یکهزار تنی و همچنین آغاز بهره برداری از پروژه احداث موج شکن طرح توسعه بندر کنگان جهت پهلوگیری شناورهای ۲ هزار و ۵۰۰ تنی در دستور کار قرار دارد.

آغاز عملیات اجرایی اسکله شمع و عرشه بندر بوالخیر

شکیبی‌نسب اظهار می‌کند: آغاز عملیات اجرایی اسکله شمع و عرشه بندر بوالخیر به طول ۱۵۰ متر به همراه احداث دایک به طول ۴۷۰ متر در راستای توسعه زیرساخت های حمل و نقل دریایی بندر بوالخیر برای پهلوگیری شناورهای یکهزار تنی از دیگر پروژه های تعریف شده برای سال ۱۴۰۲ است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان و بنادر و دریانوردی نیز همزمان با سفر دوم رئیس جمهور دولت سیزدهم به استان بوشهر فرصت را غنیمت دانست تا از نزدیک شماری از بنادر کوچک این استان را مورد ارزیابی قرار دهد.

علی اکبر صفایی در این بازدید از بنادر لاور ساحلی، بوالخیر و محمدعامری بازدید کرد که با نگاه سخاوتمندانه خود پروژه های ارزشمندی نیز برای این بنادر در دستور کار قرار داد.

اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به پروژه لایروبی حوضچه بندر لاور ساحلی

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به پروژه لایروبی حوضچه بندر لاور ساحلی شهرستان تنگستان استان بوشهر خبر داد.

به گفته علی اکبر صفایی رویکرد سازمان بنادر، ارتقاء وضعیت معیشت و رفاه ساحل نشینان است که پروژه لایروبی حوضچه بندر لاور ساحلی نیز در همین راستا صورت می‌گیرد.

ساماندهی شناورهای آماده فعالیت به عنوان یکی از مطالبه‌های مهم استان بوشهر است که صفایی قول مساعد به پیگیری جدی آن را داده است.

سازمان بنادر ۱۶۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در بندر بوالخیر سرمایه‌گذاری می‌کند

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: این سازمان ۱۶۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در پروژه تعمیرات اساسی شبکه توزیع و روشنایی بندر بوالخیر سرمایه‌گذاری می‌کند.

صفایی ادامه می دهد: مدت زمان اجرا پروژه تعمیرات اساسی شبکه توزیع و روشنایی بندر بوالخیر ۶ ماهه است که اکنون بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اظهار کرد: هدف از اجرای این پروژه تامین روشنایی موردنیاز در باراندازها جهت انجام ایمن عملیات تخلیه و بارگیری، تامین روشنایی عمومی در محوطه‌ها جهت حفاظت و مراقبت از کالاها و لحاظ کردن عوامل اقتصادی و بهداشتی در طرح روشنایی محوطه‌های عملیاتی است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از دیگر اهداف تعمیرات اساسی شبکه توزیع و روشنایی بندر بوالخیر می توان به تامین روشنایی موردنیاز دوربین‌های حفاظتی، عدم تداخل طرح روشنایی با علائم وسایل ناوبری هدایت کشتی‌ها، تامین روشنایی موردنیاز جاده‌ها و راه‌های ارتباطی بخش‌های عملیاتی، اداری و مسکونی بندر جهت تردد ایمن وسائط نقلیه سنگین و سبک و کاهش هزینه ها اشاره کرد.

احداث اسکله ۱۵۰ متری در بندر بوالخیر

صفایی عنوان کرد: احداث اسکله ۱۵۰ متری ظرف مدت ۱۸ ماه از دیگر پروژه‌های تعریف شده برای بندر بوالخیر تنگستان است.

وی اضافه می کند: با توجه به رسالت راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی برای رونق معیشت و رفاه ساحل نشینان تلاش می‌شود پروژه احداث اسکله با سرعت و شتابی دوچندان اجرا شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی می‌گوید: در راستای نگاه ویژه سازمان به بنادر کوچک، جانمایی و نصب بویه‌های جدید و همچنین آسفالت مسیر دسترسی به عنوان مطالبه‌های اصلی بندرنشینان بوالخیر در دستور کار خود قرار داده است.

پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه احداث اسکله در بندر محمدعامری بوشهر

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پروژه احداث اسکله شمع و عرشه در بندر محمدعامری تنگستان بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که پیش‌بینی شده در خرداد سال آینده آماده بهره‌برداری شود.

به گفته صفایی این پروژه با ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار عملیاتی شده که براساس برنامه باید ظرف مدت ۱۸ ماه به اتمام برسد.

وی ادامه می‌دهد: طول و عرض اسکله یاد شده در فاز نخست به ترتیب ۹۰ و ۲۲.۵ متر است که منجر به تسهیل در تردد شناورهای بندر بوالخیر می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور می‌شود: با احداث پروژه اسکله بندر محمدعامری تنگستان شرایط برای تردد شناورهای یک‌هزارتنی تسهیل می‌شود.

برآیند

پیشران رونق گردشگری دریایی و افزایش تولید درآمد ناخالص ملی از طریق بنادر و سواحل، داشتن زیرساخت‌های مدرن بندری است که دولت سیزدهم به عنوان یک اصل جدی برای پیاده‌سازی منویات رهبری در اجرایی شدن گام دوم انقلاب در زمینه استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی سواحل و بنادر، گام‌های رو به جلویی برداشته که به نسبت حدود ۱۸ ماه از فعالیتش قابل توجه است.

انتظار می‌رود با توسعه زیرساخت‌های بندری در استان بوشهر که بیش از ۸۰۰ کیلومتر با خلیج فارس دارای مرز مشترک دریایی و با چهار کشور حوزه خلیج فارس هم‌مرز است، شاهد افزایش ارتقا سطح تعاملات بین‌المللی این استان در حوزه های اقتصادی و تجاری با منطقه باشیم که ره‌آورد آن می تواند به اشتغال پایدار، افزایش بهره‌وری و تولید ثروت برای استان و کشورمان منجر شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر