پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۵۲۱۲
چهارشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲

فکرشهر: روزنامه دولتی کره شمالی برای اولین بار عکس‎هایی از کلاهک‌های هسته‌ای کوچک را منتشر کرده است که می‌توانند با موشک‌های کوتاه‌برد حمل شوند.

به گزارش فکرشهر به نقل از انتخاب، کره شمالی مدت‌هاست که می‌گوید دارای سلاح هسته‌ای تاکتیکی است که می‌تواند کره‌جنوبی را هدف قرار دهد. عکس‌هایی که سه‌شنبه منتشر شدند اولین نشانه علنی از این کلاهک‌های کوچکند، هر چند نمی‌توان مطمئن شد واقعا همان چیزی هستند که پیونگ‌یانگ می‌گوید.

کره شمالی در دو هفته گذشته، درحالیکه رزمایش حمله اتمی به سئول پایتخت کره‌جنوبی را شبیه‌سازی کرد، مشغول یک سری آزمایش موشکی بوده که می‌گوید قابلیت هسته‌ای دارند.

در واقع این روزها پیگیری آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی کار راحتی نیست و تک‌آزمایش‌ها چندان به سرخط خبرها راه پیدا نمی‌کنند اما اگر به مجموعه آزمایش‌ها با هم نگاه کنیم، تصویری واضح‌تر به دست می‌آید.

کره‌شمالی می‌گوید این آزمایش‌ها به تلافی بزرگترین رزمایش مشترک آمریکا و کره‌جنوبی در پنج سال‌ گذشته است که مدت ده روز در اطراف شبه‌جزیره کره ادامه داشت و پنج‌شنبه پیش به پایان رسید.

کره‌شمالی معمولا به چنین رزمایش‌هایی با شلیک یک سری موشک کوتاه، میان و دوربرد و گاهی با آتش توپخانه واکنش نشان می‌داد اما این بار فرق داشت.

این بار، در طول دو هفته، پیونگ یانگ قوی‌ترین موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای خود را که در تئوری می‌توانند به خاک اصلی آمریکا برسند آزمایش کرد. موشک‌هایی را هم از زیردریایی و از آنچه به نظر می‌رسد پایگاه موشکی زیرزمینی باشد پرتاب کرده است.

علاوه بر این، کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی از یک شهپاد (شناور هدایت‌پذیر یا پهپاد زیردریایی) رونمایی کرده که گفته شده می‌تواند بمب هسته‌ای در زیر دریا منفجر و با ایجاد یک «ابرسونامی رادیواکتیو»، ناوگان دشمن را نابود کند.

پیونگ‌یانگ به این بسنده نکرد و امروز عکس‌هایی منتشر کرده که می‌گوید کلاهک‌های هسته‌ای کوچکی را نشان می‌دهند که می‌توانند بر موشک‌هایش سوار شوند.

الن کیم تحلیلگر مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک با اشاره به اینکه دختر کیم جونگ اون در یکی از آزمایش‌های موشکی، کتی به سبک دیور به تن کرده بود می‌‌گوید برای حاکمان کره‌شمالی، این آزمایش‌های موشکی مثل حضور در «نمایش مد» است.

او هم مثل برخی از کارشناسان از تنوع تسلیحاتی که این بار کره شمالی به نمایش گذاشته نگران شده است و اینکه این سلاح‌ها می‌تواند از زمین و دریا کره‌جنوبی، ژاپن و آمریکا را هدف قرار دهند:

«قبلا نمی‌دانستیم که آنها می‌توانند از زیردریایی موشک هدایت‌شونده (کروز) شلیک کنند یا از زیر زمین موشک پرتاب کنند. ردیابی و رهگیری سلاح‌های آنها دشوارتر شده است.»

یانگ اوک کارشناس تسلیحاتی «موسسه آسان» در سئول می‌گوید پرتاب موشک از زیر آب، شناسایی آن را پیش از شلیک بسیار دشوارتر می‌کند. بعد از شلیک، موشک‌های کروز در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند و می‌توانند برای گریز از دفاع موشکی مسیر خود را در میانه راه تغییر دهند.

«کیم جونگ اون همیشه بیم داشته که آمریکا اول به کره شمالی حمله کند و پیش از اینکه او بتواند از سلاح‌هایش استفاده کند، آمریکا آنها را از بین ببرد. پیامی که به نظر می‌رسد او با این طیف آزمایش موشکی می‌خواهد بفرستد این است که این کشور توان ضربه متقابل را دارد یا حتی می‌تواند ضربه اول را بزند. نابود کردن سلاح‌هایی که در زیر زمین یا دریا پنهان هستند سخت است.»

«به عبارت دیگر او می‌گوید حتی فکر حمله به ما را هم نکنید.»

«با اینحال کمی هم باید در تفسیر احتیاط کرد. آقای کیم تمایل به اغراق در توانایی‌های نظامی کشورش دارد.»

سوالی که از دیرباز مطرح بوده این است که آیا کره‌شمالی واقعا کلاهک هسته‌ای که بتواند بر موشک سوار کند دارد یا نه. بیشتر سلاح‌هایی که اخیرا به نمایش گذاشتند می‌توانند فقط یک سر جنگی خیلی کوچک و سبک را حمل کنند. پیونگ یانگ چیزی نشان نداده بود که ثابت کند کلاهک‌های هسته‌ای‌اش قابلیت حمل با موشک را دارند.

عکس‌هایی که امروز منتشر شدند اولین نشانه هستند. در این عکس‌ها کیم جونگ اون از ردیفی از آنچه که «کلاهک هسته‌ای کوچک» توصیف شده بازدید می‌کند.

نمی‌توان مطمئن شد اینها همان چیزی هستند که گفته شده و به همین دلیل کارشناسان امنیتی چشم به آزمایش هسته‌ای که انتظار می‌رود انجام شود دوخته‌اند.

لحظه‌ای که کره‌شمالی به این قابلیت برسد که کلاهک هسته‌ای مینیاتوری را تولید انبوه کند، لحظه‌ای است که شبیه‌سازی تهدید، تبدیل به تهدید واقعی می‌شود بخصوص برای کره‌جنوبی و ژاپن.

در آمریکا و کشورهای دیگر کسانی معتقدند که باید کوشید کره‌شمالی را هرچه زودتر به سر میز مذاکره برگرداند تا از این آزمایش هسته‌ای جلوگیری کرد.

گفتگوهای واشنگتن و پیونگ یانگ چهار سال است که متوقف شده و کره‌شمالی هم هیچ تمایلی به ازسرگیری نشان نداده است. این کشور معمولا منتظر زمانی می‌ماند که مذاکره برایش بیشترین نفع را داشته باشد.

با وجود چین و روسیه که راه مجازات کره‌شمالی را از طریق شورای امنیت می‌بندند، این کشور بدون هیچ عقوبتی مشغول تولید سلاح است. چرا باید این کار را متوقف کند؟ هر چه سلاح‌هایش بهتر شوند قدرت چانه‌زنی‌اش بیشتر می‌شود و باز هم چیزی برای ثابت کردن دارد.

جز کلاهک‌های کوچک، کره‌شمالی هنوز نشان نداده که این سرهای جنگی می‌توانند تاب یک سفر بین قاره‌ای واقعی را بیاورند. در حال حاضر برای آزمایش، موشک‌های دوربرد را به فضا شلیک می‌کنند.

علاوه بر این، کره‌شمالی می‌خواهد موشک‌های بالستیک قاره‌پیمایی را تولید کند که پیش از شلیک نیاز به سوخت‌گیری نداشته باشند و در کمترین زمان در راه هدف باشند.

یانگ اوک می‌گوید یک عامل دیگر درماندگی کیم جونگ اون است، با اقتصاد ورشکسته و مردم گرسنه، جز برگ هسته‌ای چیزی در دست او نمانده است. بنابراین به نظر می‌رسد در همین جهت ادامه دهد، تولید سلاح‌های متنوع‌تر و مرگبارتر.

الن کیم هم از یک چیز مطمئن است: «آزمایش‌های بیشتری در راهند.»

منبع: بی بی سی

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر