پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۳۵۳۳۳
جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۰

فکرشهر: ابزارهای هوش مصنوعی از جمله ChatGPT در ماه‌های اخیر سروصدای زیادی به‌پا کرده‌اند و محققان در حال انجام مطالعات گوناگونی روی آن‌ها هستند. حالا جدیدترین پژوهش نشان می‌دهد که این فناوری پیشرفته ظاهراً حتی می‌تواند پیش‌بینی کند که افراد در انتخابات بعدی به چه کسی رأی خواهند داد.

به گزارش فکرشهر از دیجیاتو، پژوهشگران دانشگاه بریگم یانگ در مطالعه‌ای ثابت کرده‌اند که هوش مصنوعی می‌تواند حتی در تصمیم‌گیری‌های پیچیده عملکردی شبیه انسان‌ها داشته باشد. آن‌ها در تحقیق خود برای این که ببینند چقدر احتمال دارد که این فناوری بتواند جای انسان را بگیرد، آزمایش‌های مختلفی را انجام دادند.

در یکی از این آزمایش‌ها، شخصیت‌هایی برای هوش مصنوعی خلق شدند که دربرگیرنده خصوصیات خاص افراد از جمله نژاد، سن، مذهب و ایدئولوژی آن‌ها بودند. سپس از کامپیوتر خواسته شد تا در انتخابات سال‌های 2012، 2016 و 2020 ریاست جمهوری آمریکا شرکت کند. درنهایت مشخص شد که انتخاب‌های هوش مصنوعی مطابقت بالایی با انتخاب‌های انسان‌ها داشته است.

قدرت هوش مصنوعی در پیش‌بینی انتخابات شگفت‌آور است

«دیوید وینگیت»، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه بریگم یانگ که نویسنده ارشد این مطالعه بوده است، می‌گوید: «از دیدن میزان شباهت انتخاب‌ها شگفت‌زده شدم. این مسئله به‌خصوص از آن جهت جذاب‌تر است که بدانیم این مدل برای انجام فعالیت‌های سیاسی آموزش داده نشده بود. این هوش مصنوعی صرفاً با صدها میلیارد نوشته از اینترنت آموزش داده شده بود. اما اطلاعات همسویی که دریافت کردیم، بسیار نزدیک به انتخاب‌های مردم بود.»

در یک آزمایش دیگر از هوش مصنوعی خواسته شد تا در پرسش‌نامه‌ای شبیه مصاحبه‌ها شرکت کند. نتیجه این بود که دوباره ارتباط نزدیکی میان پاسخ‌های کامپیوتر و انسان‌ها مشاهده شد.

محققان می‌گویند این یافته‌ها می‌توانند برای تحلیلگران، پژوهشگران و بازاریاب‌ها که مشغول مطالعه روی جوامع مختلف هستند، بسیار مفید باشد. «ایتن بازبی»، استاد علوم سیاسی دانشگاه بریگم یانگ می‌گوید این سازوکار جایگزین تحقیق روی خود انسان‌ها نخواهد شد و مطمئناً جای انسان‌ها را نمی‌گیرد، اما می‌تواند پژوهش روی آن‌ها را مفیدتر کند.

نتایج این مطالعه در مجله Political Analysis منتشر شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر