چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۵۴۲۴
شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۴

فکرشهر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: ۱۳ نوروز روز آشتی و محافظت از طبیعت به شمار می‌رود که پس از صله‌رحم و دید و بازدید اقوام بعنوان یک سنت مورد توجه ایرانیان است.

به گزارش فکرشهر، عبدالحسین گرشاسبی روز شنبه با شادباش روز طبیعت در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: ایرانیان طبق رسم و رسوم باستانی، پس از صله‌رحم و دید و بازدید اقوام در تعطیلات نوروز، روز ۱۳ نوروز یا سیزده‌ بدر به عنوان آخرین روز تعطیلات را برای آشتی با طبیعت انتخاب کرده‌اند.

وی افزود: با توجه به بارش‌های مناسب سال گذشته، پوشش انبوه و رویش انواع گونه‌های گیاهی مرتعی و محصولات زراعی به خصوص گندم و جو و خشکیدگی مراتع به دلیل افزایش نسبی دمای هوا؛ هرگونه سهل انگاری در روز طبیعت موجب بروز آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر تصریح کرد: انتظار می‌رود هم استانی‌ها ضمن استفاده وافر و کافی از طبیعت سرسبز استان از بروز حوادث ناگواری همچون آتش‌سوزی جلوگیری به عمل آید.

وی با اشاره به ۶۷۰ هکتار عرصه پارک‌های جنگلی استان بوشهر ادامه داد: چاهکوتاه، سرکره، علی‌آباد، بنه‌گز، چاه‌چاهو، بَنَک و بردخون از جمله پارک‌های جنگلی استان به شمار می‌رود که با توجه به ایجاد یک سری ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها مردم می‌توانند با آرامش نسبی از طبیعت استفاده کنند.

به گفته گرشاسبی برافروختن آتش در روز طبیعت به جز مکان‌هایی که برای این کار مشخص و تجهیزات و جایگاه لازم برای این کار پیش بینی شده ممنوع است.

وی یادآور شد: اگر آتش برپا می‌شود به طور حتم پس از استفاده از خاموش شدن آتش به وسیله آب و مدفون کردن باقیمانده آن مطمئن شوند چون آتش زیر خاکستر با وزش باد موجب آتش‌سوزی در مراتع می‌شود.

گرشاسبی تاکید کرد: به همراه داشتن یک دستگاه خاموش‌کننده مانند کپسول آتش نشانی که شامل پودر گاز است می‌تواند در خاموش ‌ردن آتشی که ناخواسته در اثر وزش باد ایجاد می‌شود تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد آتش‌سوزی‌ها به دلیل عوامل طبیعی و ۹۰ درصد ناشی از عوامل انسانی عمدی و یا سهوی است گفت: ته سیگار، چوب‌های نیمه‌سوخته و زغال‌های باقیمانده از مهمترین عوامل ایجاد حریق به شمار می‌رود به همین دلیل مدفون‌کردن این بقایا در زیرخاک مهم و ضروری است.

گرشاسبی از مردم خواست در زمان حضور در طبیعت اطراف خود را از شاخ و برگ درختان خشک و خاشاک پاکسازی کنند چون به طور یقین در اثر گرما و با کوچک‌ترین جرقه‌ای که به وجود می‌آید سریع موجب آتش سوزی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر همچنین مردم را از برپایی آتش‌های عظیم و غیر قابل‌ مهار که در بازی‌ها برپا می‌شود برحذر داشت و گفت: برپایی چنین آتش‌هایی موجب بروز خسارت‌های جبران ناپذیری در عرصه‌های منابع طبیعی می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر اتفاقی در عرصه‌ها افتاد مردم می‌تواننداز طریق تلفن ۱۵۰۴، ۱۳۹ و یا ۱۲۵ تماس بگیرند و حادثه آتش‌سوزی که اتفاق افتاده است را اطلاع بدهند.

به گفته گرشاسبی این اداره کل در راستای حفاظت از عرصه‌های طبیعی در سه جبهه شامل اطلاع رسانی، هماهنگی بین دستگاهی و آماده‌سازی نیروهای یگان حفاظت و سایر نیروهای امدادی اقداماتی انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: همچنین با برگزاری جلسه ستاد بحران باحضور دستگاه‌های ذیربط هماهنگی و تعامل لازم قبل از بروز آتش، حین آتش سوزی و پس از آن بررسی حادثه انجام شده است.

وی یادآور شد: همچنین نقاط بحرانی، نیمه بحرانی و عادی در سطح شهرستان‌های استان براساس مختصات جغرافیایی شناسایی و اعلام شده مراقبت و نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و سایر نیروهای امدادی با استفاده از امکاناتی که در اختیار آنها است در آماده باش کامل قرار دارند.

گرشاسبی آماده سازی شهرستان‌های معین در قالب تیم‌های امدادی، اطلاع رسانی از طریق فضای مجازی، آماده باش نیروهای حفاظت، انجام گشت‌های خودرویی و موتوری، تامین بالگرد برای دسترسی به منطقه آتش سوزی که بیشتر در مناطق صعب العبور است، تامین پهپاد برای رصد و پایش حریق از جمله اقداماتی به شمار می‌رود که برای مقابله با هرگونه حادثه آتش سوزی انجام شده است.

وی همچنین بر نقش مهم نیروهای جهادی و مردمی عشایر، بسیج، سازمان‌های مردم نهاد، نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر و طبیعت دوستان در کنار نیروهای یگان حفاظت برای کنترل و اطفای حریق تاکید کرد.

گرشاسبی گفت: نکته مهم در آتش سوزی اطلاع رسانی به موقع حادثه آتش سوزی در ساعت اولیه، حضور به موقع نیروها، حرکت به سمت کانون حریق و انجام اقدامات امنیتی و حفاظتی است که برای کانون کوبی و جلوگیری از گسترش حریق و هماهنگی لازم بین نیروها، فرمانداران، دهیاران و شوراها ضروری است.

وی همچنین بر ضرورت ترمیم، بهسازی و ایجاد خطوط آتش بُر همانند کاری که دامداران با چرای سبک دام، برداشت علوفه از عرصه‌ها و پاکسازی عرصه‌های بحرانی از تنه درختان پوسیده انجام می‌دهند برای جلوگیری از بروز آتش تاکید کرد.

به گفته گرشاسبی همچنین به روز رسانی، بازبینی و آماده به کار بودن تجهیزات مورد نیاز از جمله انواع لباس، پوتین، کلاه،دست کش، قمقمه، کوله تجهیزات، بیل، آتش کوب، آتش‌بُر، کیسه خواب تجهیزات گروهی مانند دمنده، کوله آبپاش و خودروهای اطفای حریق انجام و آماده کار هستند.

وی یادآور شد: از طبیعت‌گردان توقع می‌رود د ضمن لذت از مظاهر طبیعیت در حفظ و صیانت از این میراث و موهبت الهی و گران‌بها که به این راحتی جایگزین نمی‌شود و باید سال‌ها تلاش کرد تا بتوانیم یک هکتار از این مراتع را کاشت محافظت کرد.

گرشاسبی گفت: همچنین با توجه به حضور فعال مردم در عرصه‌های طبیعی در روز طبیعت از آنها انتظار می‌رود که با کاهش پسماند زباله، نشکستن شاخه درخت‌ها، از بین نبردن چمن‌زارها، آتش نزدن در جنگل جز در مکان‌های تعبیه شده و از قطع درخت برای استفاده به عنوان سوخت اجتناب کنند.

وی گفت: خسارت‌نزدن و جلوگیری از آسیب‌رسانی به منابع طبیعی، آرامش را به خانواده طبیعت باز می‌گرداند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر