پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
فکرشهر: قاچاقی بودن 90 درصد تلفن‌های همراه وارداتی در بازار در کنار آمار گمرک از میزان واردات موبایل به کشور نشان می‌دهد که حدود 720 هزار دستگاه موبایل قاچاق با ارزشی حدود 820 میلیون دلار تنها طی چهارماهه اخیر به کشور وارد شده‌ است.
کد خبر: ۱۳۵۷۶
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳

فکرشهر: قاچاقی بودن 90 درصد تلفن‌های همراه وارداتی در بازار در کنار آمار گمرک از میزان واردات موبایل به کشور نشان می‌دهد که حدود 720 هزار دستگاه موبایل قاچاق با ارزشی حدود 820 میلیون دلار تنها طی چهارماهه اخیر به کشور وارد شده‌ است.

\n\n

به گزارش فکرشهر از ایسنا، خریداران تلفن‌های همراه سال‌هاست که به مسئله قاچاقی بودن عمده موبایل‌های بازار عادت کرده‌اند و بسیاری با آگاهی به همین امر امیدی به دریافت خدمات پس از فروش برای دستگاهی که از مبادی قانونی و تحت نظارت نمایندگی به کشور وارد نشده است، ندارند، در کنار این امر صحبت‌های وزیر دادگستری از حجم قاچاق در بازار موبایل حاکی از آن است که همچنان واردات غیرقانونی سهمی معادل 90 درصد از بازار موبایل را به خود اختصاص داده است.

\n\n

از سوی دیگر آمارهای گمرک نشان می‌دهد که واردات تلفن همراه در چهارماهه نخست سال جاری به 400 تن می‌رسد، که البته با درنظر داشتن آمار 90 درصدی قاچاق موبایل می‌توان گفت، این میزان تنها 10 درصد تلفن‌های همراه است که مجموعا از مبادی قانونی و غیرقانونی به کشور وارد شده‌اند.

\n\n

با در نظر داشتن اینکه متوسط وزن هر دستگاه تلفن همراه حدود 250 گرم باشد، در این صورت واردات موبایل از مبادی قانونی گمرک به 800 هزار دستگاه می‌رسد.

\n\n

با استناد به همین آمار از قاچاق تلفن همراه، می‌توان گفت طی چهار ماهه نخست امسال چهار هزار تن دستگاه تلفن همراه به کشور وارد شده است و البته سهم قاچاق از این بین می‌تواند چیزی حدود 3600 تن باشد، به این ترتیب میزان واقعی واردات تلفن همراه به کشور را نیز می‌توان حدود 8 میلیون دستگاه تخمین زد.

\n\n

بر این اساس حدود 720 هزار دستگاه تلفن همراه از مبادی غیر قانونی به کشور وارد شده‌است و طبیعتا این بخش از موبایل‌ها تحت پوشش ضمانت شرکت مربوطه نخواهد بود.

\n\n

همچنین طبق این آمارها، ارزش واردات قانونی تلفن همراه طی چهار ماه اول سال به کمتر از 91 میلیون دلار می‌رسد، به این ترتیب با درنظر گرفتن سهم قاچاق از این بازار می‌توان گفت که ارزش کل موبایل‌های وارد شده طی چهارماهه اول سال جاری به حدود 910 میلیون دلار می‌رسد که کمتر از 820 میلیون دلار آن مربوط به ورود غیر رسمی موبایل می‌شود.

\n\n

فهرست اقلام وارداتی گمرک نشان می‌دهد که در این مدت بیشترین میزان واردات قانونی تلفن همراه از امارات صورت گرفته‌است و پس از آن چین بیشترین صادرات موبایل را به ایران داشته‌است.

\n\n

کره، هنگ کنگ و ویتنام نیز از جمله دیگر صادر کننده‌های تلفن همراه به ایران هستند. در ادامه آمارهای گمرک حاکی از آن است که هر کیلو تلفن همراه وارداتی ارزشی معادل473 دلار دارد به این ترتیب به طور متوسط قیمت هر دستگاه موبایل به بیش از 100 دلار یعنی حدود 300 هزار تومان می‌رسد.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر