جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۵۷۸۸
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۷

فکرشهر: یورونیوز نوشت: امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه ۶ آوریل در پکن و در دیدار با همتای چینی خود، شی جین پینگ از او خواست تا برای راضی کردن روسیه در جهت پایان دادن به جنگ تلاش کند.

آقای مکرون در حالی که در کنار رئیس جمهوری چین ایستاده بود به شی جین‌پینگ گفت: «تجاوز روسیه به اوکراین ضربه‌ای به ثبات بین‌المللی وارد کرده است. می‌دانم که می‌توانم روی شما حساب کنم تا روسیه را بر سر عقل بیاورید تا همه به میز مذاکره بازگردند.»

آقای مکرون پیش از این گفته بود که در دیدار با رهبر چین تلاش خواهد کرد تا مسیری مشترک با چین را برای صلح در اوکراین ایجاد کند.

همچنین رسانه دولتی CCTV چین به نقل از شی جین پینگ گزارش داده که رهبر چین در دیدار با مکرون تاکید کرده که پکن و پاریس توانایی و مسئولیت دارند تا از تفاوت‌ها و محدودیت‌ها فراتر روند چرا که به گفته او جهان دستخوش تغییرات عمیق تاریخی است.

مقام‌های فرانسوی پیشتر گفته بودند که مکرون قصد دارد در این ملاقات از شی جین پینگ بخواهد که از نفوذ پکن در روسیه برای ایجاد صلح در اوکراین استفاده کند. هرچند پاریس معتقد است که چندان نسبت به ایجاد تغییر عمده در مواضع چین امیدوار نیست.

مکرون پیش از ملاقات با شی جین پینگ، با لی چیانگ، نخست وزیر چین و مرد شماره ۲ حزب کمونیست دیدار کرد. رئیس جمهوری فرانسه در آن دیدار ضمن اشاره به جنگ اوکراین تاکید کرد که ایجاد یک مسیر مشترک میان کشور‌های جهان برای پایان دادن به جنگ و بحران در اوکراین ضروری به نظر می‌رسد.

نخست وزیر چین هم در این دیدار اشاره کرد که احتمالا «اتفاق نظر قابل توجهی» میان مکرون و رهبر چین وجود دارد. با این حال او هیچ اشاره‌ای نکرد که آیا پکن تمایلی دارد که برای ایجاد صلح در مسکو لابی کند یا خیر.

در این سفر همراه با مکرون، اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز به پکن آمده تا نمایشی از اتحاد در اروپا به رقیب شرقی نشان داده شود.

شی و پوتین پیش از حمله مسکو به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ اعلام کرده بودند که دولتهایشان دوستی بدون محدودیت دارند. در این مدت پکن از بیان انتقاد صریح از مسکو خودداری کرده، اما تلاش کرده است که بی‌طرف جلوه کند و خواستار مذاکرات آتش‌بس و صلح شده است.

آقای مکرون روز چهارشنبه گفته بود که می‌خواهد چین را به ایفای نقشی موثر در صلح ترغیب کند. او همچنین ابراز امیدواری کرده بود که پکن در ابتکاراتی که برای مردم اوکراین مفید است، شرکت کند.

چین بزرگترین خریدار نفت و گاز روسیه است و دو کشور همراه با یکدیگر در مخالفت با آنچه «تسلط ایالات متحده بر امور جهانی» می‌نامند، همراه هستند. شراکت اقتصادی قابل توجه چین و روسیه بسیاری را ترغیب کرده که از پکن بخواهند از نفوذ خود برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین استفاده کند. با این حال برخی از ناظران بر این باورند که شی تمایلی ندارد که شراکت خود با پوتین را با فشار به روسیه به خطر بیندازد.

در همین حال، ۳۱ کشور عضو ناتو روز چهارشنبه هشدار دادند در صورتی که چین بخواهد به روسیه سلاح و مهمات ارسال کند، باید منتظر «عواقب شدید» آن باشد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که ارائه «کمک‌های مرگبار» از سوی پکن به مسکو یک «اشتباه تاریخی» خواهد بود. او هرچند هشدار داد که عواقب شدیدی در این صورت دامنگیر چین خواهد شد، اما از ارائه جزئیات در این خصوص خودداری کرد.

مکرون روز چهارشنبه گفت که برای همکاری با چین در زمینه آب و هوا تلاش خواهد کرد. وی همچنین ضمن اشاره به اینکه فرانسه کنفرانس جهانی حفاظت از اقیانوس‌ها را در سال ۲۰۲۵ برگزار خواهد کرد، تاکید کرد که چین باید بخشی از این تلاش‌ها باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر