سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۵۸۵۳
جمعه ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۳

فکرشهر: یورونیوز نوشت: یکی از مامور امنیتی سابق روسیه مدعی است که رییس جمهور روسیه اختلال پارانویا دارد و از این‌که ردیابی شود وحشت دارد. به همین خاطر است که آقای پوتین با قطاری که ظاهرش مثل سایر لوکوموتیوهای روسی است به صورت مخفیانه سفر می‌کند.

گلب کاراکولوف که پیش‌تر با تیم امنیتی رهبر روسیه کار می‌کرد، گفت: «ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای این‌که ردیابی نشود به جای هواپیما با قطار ویژه سفر می‌‌کند.» به گفته او این قطار طوری طراحی شده است که شبیه «یک قطار معمولی» به نظر می‌رسد.

بر اساس گزارش وبسایت تحقیقاتی «دوسیر سنتر» این مامور امنیتی سابق روسیه به مدت ۱۳ سال «وظیفه رمزگذاری ارتباطات پوتین را بر عهده داشته» و با او در «بیش از ۱۸۰ سفر تجاری خارج از کشور سفر کرده است». این مرکز رسانه ای همچنین گزارش داده است آقای کاراکولوف ماه اکتبر در حالی که پوتین را در سفر به قزاقستان همراهی می‌کرد، توانسته است فرار کند. او یکی از عالی‌ترین افسران اطلاعاتی است که اخیراً از روسیه گریخته است.

او پس از گریختن گفته است که تیمش بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ طراحی قطار ویژه‌ای را برای سفر‌های آقای پوتین آغاز کرد.

این افسر امنیتی سابق روسیه در پاسخ به این سوال که چرا پوتین از این قطار ویژه برای سفرهایش استفاده می‌کند؟ گفت: «تا کمتر به چشم بیاید. هواپیما بر روی رادارهای پرواز قابل ردیابی است اما نمی‌توان این قطار را در هیچ منبع اطلاعاتی ردیابی کرد. این کار برای اهداف مخفیانه انجام می‌شود».

به گفته او استفاده منظم از این قطار توسط آقای پوتین بین آگوست و سپتامبر ۲۰۲۱ آغاز شد.

گفته‌های کاراکولوف با گزارشی که واشنگتن پست ماه مارس در مورد میخائیل کوروتکوف، منتشر کرد مطابقت دارد. این مرد روس سال‌ها قطار زرهی مورد استفاده پوتین را زیر نظر داشت و از آن عکاسی می‌کرد.

در آن مصاحبه آقای کوروتکوف از این قطار به عنوان «قطار ارواح» نام برده است. او درباره این قطار گفت: «این قطار جدول برنامه حرکت خاصی ندارد. پنجره‌های آن به صورت مخصوص طراحی شده و همچنین قسمت بالایی قطار به صورت گنبدی شکل است که به اعتقاد او برای ذخیره تجهیزات ارتباطی استفاده می‌شود».

آقای کاراکولوف نیز درباره برنامه حرکت این قطار اظهارات مشابهی داشته است او می‌گوید که تیمش هرگز از قبل از زمان حرکت قطار پوتین مطلع نمی‌شدند و باید همیشه برای چنین ماموریتی آماده باشند.

او همچنین گفته است تیم او وظیفه برقراری ارتباطات محرمانه برای پوتین در قایق‌های سه طبقه، هلیکوپترها، را بر عهده داشته است.

پیش از این نشریه پروئکت (Proekt) در پیگیری این موضوع کشف کرده بود که یک شبکه راه‌آهن مخصوص ولادیمیر پوتین در روسیه وجود دارد که دارای دست‌کم سه شاخه است و مسکو را به اقامتگاه نوواوگاریوو در حومه پایتخت و همچنین به دو ییلاق رئیس‌جمهور روسیه در سوچی و والدای متصل می‌کند.

مقامات امنیتی روسیه تا کنون به اظهارات آقای کاراکولوف واکنشی نشان نداده‌اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر