پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۶۳۶۱
جمعه ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰

فکرشهر: بی بی سی نوشت: روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش می‌دهد که براساس اطلاعات محرمانه‌ای که در میان اسناد لو رفته دولت آمریکا وجود دارد، ایران و نیکاراگوئه در ماه فوریه درباره تقویت همکاری نظامی به عنوان راهی برای مقابله با نفوذ آمریکا در آمریکای لاتین گفتگو کرده‌اند.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد که به نظر می‌رسد که این سند محرمانه بر استراق سمع الکترونیکی که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، جمع‌آوری کرده استوار باشد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، اواسط بهمن ماه در سفری رسمی به نیکاراگوئه از جمله با دانیل اورتگا، رئیس جمهور این کشور که برای شانزده سال گذشته در قدرت بوده، دیدار کرد.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است: «اما این گزارش اطلاعاتی، به تاریخ ۲۳ فوریه، اشاره می‌کند که هیات ایرانی تحت هدایت حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه این کشور با فرماندهان ارشد ارتش نیکاراگوئه دیدار کرد. براساس این گزارش، فرماندهان ارتش نیکاراگوئه به آقای امیرعبداللهیان گفتند که نیکاراگوئه با «تلاش آمریکا برای گسترش نفوذ در آمریکای لاتین» مخالف است و ابراز تمایل کردند با ایران و سایر کشورهای همفکر تعامل داشته باشند.»

این سند بخشی از یک رشته تصاویر لو رفته است که در «سِروِر دیسکورد» پست شده و در اختیار نیویورک‌تایمز قرار گرفته است.

در جریان افشای این اسناد دست‌کم ۵۰ و احتمالا تا ۱۰۰ سند محرمانه نظامی و اطلاعاتی در دسترس عموم قرار گرفت که همگی نخستین بار روی شبکه اجتماعی دیسکورد منتشر شد که میان علاقمندان به بازی‌های کامپیوتری محبوبیت دارد.

مقام‌های آمریکایی هشدار می‌دهند که برخی از این اسناد ممکن است دستکاری شده باشند. آنها در پاسخ به سوال این روزنامه، اطلاعات مربوط به مذاکرات نیکاراگوئه و ایران را تایید یا رد نکردند.هر دو کشور در معرض تحریم‌های آمریکا هستند.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد که ایران سابقه‌ای طولانی در تقویت نظام‌های استبدادی در منطقه آمریکای لاتین دارد، به خصوص آنهایی که خارج از حیطه نفوذ آمریکا قرار دارند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر