جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۳۷۲۲۴
سه‌شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۷

فکرشهر: رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر درخصوص اینکه چه نوع واکسن‌هایی برای سفر به حج نیاز است، افزود: عربستان سه نوع واکسن را برای زائران الزامی کرده است که عبارت‌اند از: واکسن مننژیت، دو دوز واکسن کرونا و واکسن فلج اطفال.

به گزارش فکرشهر به نقل از صداوسیما، دکتر سید علی مرعشی همچنین گفت: با توجه به اینکه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که هیچ موردی از بیماری فلج اطفال در ایران مشاهده نشده است، گزینه واکسن فلج اطفال توسط مسئولان سعودی برای ایران حذف شده است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با تاکید بر اینکه کارت تزریق واکسن‌های مننژیت و کرونا باید همراه زائران باشد، خاطرنشان کرد: کارت واکسن مننژیت که شکل بین‌المللی دارد به زائران داده می‌شود. برگه واکسن کرونا را هم اینترنتی می‌توانند دریافت کنند.

دکتر مرعشی در خصوص مشکلات مربوط به ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به عربستان که در سال‌های قبل وجود داشت، گفت: در سال‌های گذشته به علت اینکه مبادلات تجاری بین ما و عربستان وجود نداشت و نمی‌توانستیم دارو‌های مورد نیاز را در سامانه تجاری بازرگانی سعودی‌ها ثبت کنیم، این کار با تاخیر انجام می‌شد، اما امسال این مشکلات رفع شده است و ۱۶ اردیبهشت تجهیزات پزشکی از ایران به مدینه ارسال خواهد شد.

وی با بیان اینکه میانگین سنی زائران در حج امسال نسبت به دوره‌های گذشته افزایش داشته است، اظهار داشت: در حج امسال بیش از ۶۰ درصد زائران بالای ۷۰ سال سن دارند.

مرعشی افزود: ۲۳۰۰ زائر نیز در حج امسال حضور دارند که بالای ۸۰ سال سن دارند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت درباره اینکه با توجه به گرمای هوا در ایام حج چه برنامه‌هایی برای حفظ سلامت زائرین در نظر گرفته شده است، گفت: بخشی از اقدامات مربوط به آموزش‌های قبل از سفر است. نکات آموزشی به دو صورت حضوری (جلسات مربوط به کاروانها) و غیرحضوری (از طریق پیامک و ...) به زائران انتقال داده می‌شود.

وی همچنین افزود: با توجه به اینکه برخی از پزشکان نخستین بار است که به این سفر اعزام می‌شوند، لذا آموزش‌هایی را هم برای خود پزشکان در نظر گرفته ایم. برای کارگزاران نیز آموزش‌های خاص آن‌ها در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت تاکید کرد: در حج ۱۴۰۲، علاوه بر آموزش‌های پزشکی، در طول سفر نیز کادر پزشکی به صورت مستمر زائران را معاینه و وضع سلامت آن‌ها را ارزیابی می‌کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر