جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار علم و فناوری
کد خبر: ۱۳۷۳۶۶
پنجشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۹

فکرشهر: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید نسبت به توسعه آموزش‌های مهارتی در دانشگاه‌ها توجه ویژه شود چراکه این آموزش‌ها به‌عنوان مکمل آموزش‌های نظری است.

به گزارش فکرشهر از تسنیم، محمدعلی زلفی‌گل شب گذشته در نشست مجمع نمایندگان آذربایجان‌غربی در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به عقب‌ماندگی در حوزه آموزش‌های مهارتی، اظهار داشت: براساس برنامه ششم توسعه باید تاکنون 30 درصد از آموزش‌ها در دانشگاه‌ها به‌صورت مهارتی می‌بود در حالی که هم‌اکنون حدود 16 درصد تحقق یافته است و از این نظر دارای مشکل هستیم.

وی افزود: باید نسبت به مهارت‌محور کردن دانشگاه‌ها تلاش شود چراکه آموزش‌های نظری به‌همراه مهارتی نیاز امروز جامعه است و دانشجویان باید مهارت‌آموزی را نیز همراه با علم‌آموزی فراگیرند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: متأسفانه امروز فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دچار مشکل از نظر مهارت هستند که برای پر کردن خلأ این آموزش‌ها برنامه‌ریزی ویژه و جدی نیاز است تا در محیط دانشگاه‌ها این خلأ پر و مشکل حل شود.

وی ادامه داد: ایجاد و توسعه فضای آموزشی به‌صورت فنی و حرفه‌ای و نیز آموزش مهارت‌های متناسب با رشته‌های دانشجویی از جمله مواردی است که در وزارت علوم پیگیری می‌شود.

زلفی‌گل، مهارت‌افزایی برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و دیگر دانشگاه‌های تخصصی را نیز جزو برنامه‌های اصلی وزارت علوم دانست و تأکید کرد: کسب مهارت‌های مرتبط با آموزش دانش‌آموزان برای معلمان الزامی است و به همین دلیل باید مهارت‌های این حوزه در دانشگاه و در دوره آموزشی ارائه شود.

وی ابراز داشت: تقویت نیازهای آموزشی در مناطق محروم کشور از دیگر برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنیم و در نظر داریم از این طریق وارد رشد علمی و آموزشی فرزندان این مناطق شویم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نبودِ بازار کار برای برخی رشته‌های دانشگاهی را نیز یادآور شد و گفت: در این زمینه باید با نیازسنجی و برآورد نیازهای جامعه وارد تعریف و تدوین رشته‌ها شویم. دانشجویان باید در رشته‌هایی تحصیل کنند که بعد از اتمام دوره تحصیلی وارد بازار کار شوند و برای جامعه مفید باشند.

در این جلسه، استاندار آذربایجان‌غربی و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز به بیان نقدها و نظرات خود در حوزه آموزش عالی پرداختند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر