جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۳۷۴۶۷
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

فکرشهر: وزیر فرهنگ با بیان اینکه ‌‌تولیدات نمایشی ‌دولت قبل کم‌ترین همراهی را با سیاست‌های نظام داشت، گفت: در دولت مردمی گام اول باز گرداندن مرجعیت به حکمرانی فرهنگ در اداره کشور است.

به گزارش فکرشهر از تسنیم، محمدمهدی اسماعیلی در دیدار با فعالان و تشکل‌های فرهنگی و هنری ‌استان فارس اظهار داشت: خود را مستحق هرگونه انتقاد و پیشنهاد سازنده می‌دانیم و ابایی از پذیرش اشکالات و اشتباهات نداریم.

وی عنوان کرد: در یک دهه گذشته به ویژه دو دهه منتهی به پایان قرن در همه بخش های فرهنگی به تدریج حوزه حکمرانی فرهنگ تضعیف شد و بخش عمده ای از وظایف و مسئولیت های حمایتی و نظارتی از دست حکمرانی فرهنگی خارج شد.

اسماعیلی اضافه کرد: در سال 84 حجم اقتصاد کتاب در کشور بالغ بر 250 میلیارد تومان بود و بودجه در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه کتاب 80 میلیارد تومان بود. همچنین در سال 1400 اقتصاد کتاب 8500 میلیارد تومان و بودجه نظارتی ارشاد 30 میلیارد بود.

وی ادامه داد: در حوزه نمایشی در یک دهه اخیر با تدابیر دولت قبل به تدریج در جریان یک فضای جدید تولیدات نمایشی قرار گرفته که کمترین همراهی را با سیاست های نظام داشت. این در حالیست که در حوزه رسانه ها با ایجاد شبکه های جدید مجازی و الکترونیکی فضای کار برای رسانه های مکتوب و سنتی به شدت کاهش داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در دولت مردمی گام اول باز گرداندن مرجعیت به حکمرانی فرهنگ در اداره کشور است.

اسماعیلی با اشاره به فعالیت بیست ماهه خود در این وزارتخانه افزود: با خوشبختی اعلام می کنیم که بخش مهم و بیش از توقع ما برنامه ها به پیشرفت رسیده است. این در حالیست که دولت علی رغم تمام مشکلاتی که در حوزه های اقتصادی، مدیریتی و تنظیم بازار وجود داشت اما دولت در حوزه فرهنگ و هنر به جد وارد کار شد.

اسماعیلی همچنین عنوان کرد: در سال 1402 با هماهنگی ایجاد شده بخش زیادی از مطالبات دهه های گذشته در حوزه ارتقای وضعیت بودجه‌ای حوزه فرهنگ و هنر و رسانه رفع شد .

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه در قانون برنامه 1401 در تبصره 9 بندی تحت عنوان مجاز بودن ورود سرمایه گذار مطرح شد ، گفت: در سال جاری این موضوع را به تکلیف یک درصدی شرکت و بانک ها تغیییر داده و چندین برابر بودجه ای که از اختیار دستگاه های دولتی است این بودجه وجود دارد و آیین نامه آن در حال تصویب است و تمام این ظرفیت را به جهت حمایت، هدایت و نظارت و هزینه کرد در حوزه مؤسسات و انجمن های علمی و هنری به کار گرفته ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خاطر نشان کرد: این اقدام تاریخی در حال وقوع است و این گام برای اغلب استان ها در نظر گرفته شده است.

اسماعیلی اضافه کرد: بالغ بر 12 میلیارد تومان به صورت مستقیم به استان فارس در ابتدای دولت سیزدهم به مؤسسات فرهنگی تخصیص داده شد. اما این نکته را باید در نظر داشت که ما به دنبال پول‌پاشی نیستیم و بلکه ‌ارتقاء کمی و کیفی شاخص‌های فرهنگی کشور را دنبال می‌کنیم‌.

وزیر فرهنگ و ارشاد در این جلسه در پرسش یکی از فعالین فرهنگی در خصوص عدم ساخت فیلم با عنوان بانوان شهیده پاسخ داد: این قصوری است که در همه دوره های مدیریتی شاهد آن بودیم اما این آمادگی را جهت اجرا و انجام هر کاری در حوزه نمایش داریم.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه سیاست دولت در مسائل فرهنگی اشاره و عنوان کرد: سیاست دولت در قبال مسائل فرهنگی کاملا روشن است و قانون‌گرایی را در حوزه فرهنگ و هنر به جد دنبال خواهیم کرد و ما به دنبال ایجاد تعامل و همگرایی با همه اقشار فرهنگی و هنری هستیم.

‌وی با تأکید بر اینکه با حمایت های ما معطوف به جریان هایی که در راستای تقویت ارزش های انقلاب اسلامی است، افزود: ما از فعالیت هیچکس جلوگیری نخواهیم کرد تا زمانیکه از قانون خارج نشده باشد و حمایت ما از جریان هایی است که در راستای تقویت ارزش های انقلاب اسلامی باشد.

علیرضا پرنیان مدیر خبرگزاری مهر استان فارس نیز در سخنانی بیان کرد: فضای رسانه ای در فارس پشتوانه ای ندارد و اگر این وضعیت ادامه دار باشد قطع به یقین طی یکسال و نیم آینده تعداد روزنامه های محلی که اکنون بیش از روزنامه 10 است به زیر سه روزنامه خواهد رسید.

وی با تأکید بر اینکه نباید از نگاه هم گرایانه و حمایت استاندار فارس و مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس دریغ کرد، گفت: اما حجم مشکلات رسانه های چاپی و آنلاین به حدی زیاد و وخیم است که خبرنگاران و فعالین رسانه به تعبیری صورت خود را با سیلی سرخ نگه می دارند.
پرنیان ادامه داد: به دلیل عشق و علاقه ای که به کشور و نظام دارند در تلاشند تا نظام و کشور همواره در مسیر موفقیت باشد، حتی اگر آنها در قهقرا بروند.

الله مرادی فعال سینمایی استان از دیگر فعالین هنری حاضر در این جلسه بود و وی افزود: به دلیل کمبودهایی که در حوزه سینما در شیراز وجود داشت هفت سال قبل به شهر تهران مهاجرت کرده و در پایتخت فعالیت داشتم، اما چند ماهی است که مجددا به شهر شیراز برگشته و در حال تدریس در کلاس های آموزش سینما به شهروندان شیرازی علاقمند به این حوزه هستم.

وی همچنین بر شناساندن فرهنگ و لهجه غنی مردم شیراز و استان فارس بر همگان تأکید کرد.

وی اضافه کرد: این استان مملو از موقعیت مکانی متفاوت است و به تعبیری می توان گفت که این شهر یک شهرک سینمایی بسیار بزرگ است.
الله مرادی اضافه کرد: در حوزه سینما افراد و جوانان بسیاری پای کار هستند اما ساختمان سینمایی شیراز در شأن این شهر نیست و تقاضا داریم ساختمانی در خور سینمای شیراز اختصاص داده شود.

تفاوت عدالت فرهنگی و اختصاص بودجه به هر استان به فیلم سازان حوزه فیلم کوتاه، کمبود امکانات و عدم همکاری دستگاه های اجرایی از دیگر موضوعات مورد اشاره این فعال سینمایی بود.

اسلامی از فعالین قرآنی در این مراسم گفت: در حوزه مسائل قرآنی ، علی رغم تمام زحماتی که در وزارت خانه ها رخ میدهد اما آن محتوا و اصل موضوعات این حوزه که در کل کشور مظلوم واقع شده ، در وزارت ارشاد مظلومیت آن بیشتر مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه 70درصد مؤسسات قرآنی در دولت انقلابی تعطیل شده است، افزود : این موضوع جای تأسف دارد و این تعطیلی بدین دلیل است که توجه به زیر بنای مسائل قرآنی در جامعه ما و حاکمیت وجود ندارد.

اسلامی ادامه داد: انتظار ما اینست که در سطح ملی در حوزه قرآنی باید اتفاقی رخ بدهد.

هدایت رضایی از اساتید فعال در حوزه موسیقی از دیگر سخنران این مراسم بود و او در خطاب به وزیر ارشاد گفت: شهر شیراز با وجود سومین حرم اهل بیت(ع) و شاعران بزرگی همچون حافظ و سعدی نیازی به معرفی ندارد.

وی عنوان کرد: متأسفانه دغدغه ها در حوزه موسیقی بسیار زیاد است. این در حالیست که مقام معظم رهبری مطالب و مسائل بسیار مهمی در خصوص دغدغه های فرهنگی در همه دولت ها مطرح و بر آنها اشاره داشتند.

این فعال حوزه موسیقی ابراز کرد: مشکلاتی که ما در حوزه موسیقی وجود دارد اینست که صدا و سیما ، آموزش و پرورش ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه اقتصاد باید توجه بیشتری به حوزه فرهنگ و هنر به دلیل تأثیر گذار موسیقی داشته باشد.

رضایی گفت: در شهر شیراز در حوزه موسیقی سالیان سال مشکلات متعددی وجود دارد که رفع این مشکلات از دست اداره کل ارشاد فارس خارج شده و نیاز است تا وزارت ارشاد با دیگر وزارتخانه ها مشکلات را مطرح تا رفع آنها صورت بگیرد.

او ادامه داد: عمده مشکلاتی که ما با آن مواجه ایم با دستگاه های اجرایی همچون شهرداری و اداره کل مالیاتی و دیگر سازمان ها است . چرا که مسائلی را ایجاد می کنند که موجب تعطیلی مؤسسات و آموزشگاه های موسیقی و حتی مؤسسات فرهنگی هنری می شود.

این در حالیست که دستگاه اجرایی همچون اداره کل مالیات در حوزه هنری تخصصی ندارد که در این حوزه ورود کند و به جای آنکه این سازمان بخواهد این مؤسسه را راهنمایی کند نسبت به تعطیلی و جریمه آنها اقدام می کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر