جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۸۰۲۱
جمعه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶

فکرشهر: هرچند آمار و گفتگو‌ها در جلسات فرهنگی خوشحال کننده است و نشان دهنده فرهنگ رو به رشد استان است، اما ارائه این آمار کافی نیست، گر این کشتی تکانی بخورد بعد متوجه خواهیم شد که چه مشکلاتی وجود داشته است.

به گزارش فکرشهر از تسنیم، مرتضی آقاتهرانی ظهر امروز در یکصد و سی و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس اظهارداشت: کمیسیون فرهنگی مجلس از دیرباز نسبت به بحث فرهنگ عمومی حساسیت جدی داشته و دارد، هرچند آمار و گفتگو‌ها در جلسات فرهنگی خوشحال کننده است و نشان دهنده فرهنگ رو به رشد استان است، اما ارائه این آمار کافی نیست.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر این کشتی تکانی بخورد بعد متوجه خواهیم شد که چه مشکلاتی وجود داشته است؛ مشکلاتی که در آمار‌ها ارائه نشده است. به عنوان مثال پس از روبه رو شدن با بعضی معضلات که به شکل مقطعی به وجود می‌آید متوجه می‌شویم که باید فضای مجازی را جدی‌تر گرفت و یا به بانوان در جامعه توجه ویژه‌تری داشت.

آقاتهرانی اضافه کرد: البته گاهی هم به افراط و تفریط رو می‌آوریم. در همین جاست که تفاوت فرد عاقل و فردی که عقل ندارد معلوم می‌شود؛ لذا باید شرایطی فراهم شود تا بتوانیم در مسائل مختلف بهتر و بیشتر پیش‌بینی کنیم. بنده در یکی از جلسات هیئت دولت هم عنوان کردم که از دیرفهمی یا نافهمی برخی مسئولان در عجب هستم. چرا باید زمانی که با مشکلی مواجه می‌شویم به دنبال حل مشکل یا آسیب‌شناسی باشیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ، آدم خودش را می‌خواهد، گفت: اگر قرار است در جا‌های مختلف ورود کنیم و به حل مشکلات فرهنگی بپردازیم بایستی به گونه‌ای اقدام کنیم که رقابت‌ها و صمیمیت‌ها مانع از حق نشود و در وهله اول باید حق‌مدار باشیم.

آقاتهرانی با ابراز خوشحالی از برگزاری مستمر جلسات شورای فرهنگ عمومی در فارس گفت: باید از فرصت‌ها به خوبی بهره گرفته شود و ما معمولا از جامعه، نیاز‌های مردم و اتفاقاتی که پیش آمده عقب هستیم.

وی با بیان اینکه کمیسیون تلاش کرد تا اعتبارات و بودجه‌ها از وزارتخانه‌ها گرفته شود و در اختیار استانداران قرار بگیرد، افزود: نیاز است گزارشی شش ماهه از سوی شورای فرهنگ عمومی استان‌ها به کمیسیون داده شود و بدون شک این مسئله رقابت و صمیمیت بیشتری می‌آورد.

آقا تهرانی گفت: وزرا با مجلس ارتباط بیشتری دارند و در ارتباط بودن مسئولان استان‌ها با مجلس به حل مشکلات فرهنگی در استان‌ها کمک شایانی خواهد کرد.

بیژن نوباوه نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم اعلام کرد: آمار و ارقامی که در خصوص مسائل فرهنگی ارائه می‌شود ضرورت دارد. این کار لازم است، اما کافی نیست.

وی افزود: با تجربه‌ای که در طول سال‌های متمادی در عرصه فرهنگ فعالیت دارم متوجه شدم که ما در ارائه آمار و ارقام و ارائه نقشه‌های راه بسیار خوب عمل می‌کنیم، اما در اجرا موفق نیستیم. البته این مشکل در کل کشور وجود دارد.

نوباوه گفت: بدون شک در این جلسه نمی‌توانیم همه مسایل فرهنگی را مطرح کنیم، اما می‌توانیم به کلیاتی بپردازیم که تلنگری برای ما باشد تا متوجه شدیم کجای کار هستیم و باید به کجا برویم. در واقع با برگزاری این جلسات وضعیت کنونی و مقصد راه برای ما مشخص می‌شود.

وی با اعتقاد به اینکه برای حل مسائل فرهنگی امروز نقشه راه جهادی می‌خواهیم؛ گفت: موارد ایجابی که نقشه راه را مشخص می‌کند معمولا توسط اندیشمندان و گروه‌های فکری به خوبی تدوین می‌شود، اما وقتی به عمل و اجرا می‌رسد به دلایل گوناگون ضعف داریم.

نوباوه با بیان اینکه داشتن پیوست فرهنگی برای تحقق نقشه مهندسی فرهنگی اهمیت بسیاری دارد، گفت: در پیوست فرهنگی وظایف دستگاه‌های اجرایی و حتی رسانه‌ها کاملا مشخص است.

وی با اشاره به اینکه مسئله پرورش تحت شعاع بسیاری از مسائل قرار گرفته است، افزود: فرهنگ را نمی‌شود یک سال بعد بررسی کرد لذا بررسی وضعیت فرهنگ باید به صورت لحظه‌ای باشد.

نوباوه با اعتقاد به اینکه وادادگی ارگان‌ها را از مهمترین معضل در حل مسائل فرهنگی دانست و افزود: مسایل فرهنگی بررسی یک ساله نمیخواهد بلکه بررسی لحظه‌ای می‌خواهد هرآنچه شرح وظایف دستگاه‌ها است و بسیاری از آن‌ها ممکن است ایجابی به نظر برسد بسیار حائز اهمیت است.

عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم اظهار کرد: فرصت برگزاری جلسات مربوط به شورای فرهنگی عمومی فرصت بی‌بدیلی است، اما این جلسات حداقل خروجی‌های را دارد. مصوبات این جلسات ضمانت اجرا ندارند و بودجه‌ای هم برای برنامه‌های مصوب شده در این جلسات در نظر گرفته نشده است.

سید علی یزدی‌خواه ادامه داد: در مجلس چند کار خوب در بحث بودجه‌ها انجام شده که می‌تواند به پیشبرد اقدامات فرهنگی کمک کند. پنج درصد بودجه عمرانی استان‌ها را جدا کردیم و در اختیار شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قرار داده‌ایم که این رقم در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

وی افزود: همچنین در مجلس مصوب شده که شرکت‌ها، بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی موظف هستند یک درصد بودجه خود را بابت کار‌های فرهنگی هزینه کنند. این یک درصد رقمی در حدود 30 هزار میلیارد تومان می‌شود که فرصتی بی‌بدبل است. مسئولان استان می‌توانند سهم فارس را از وزارتخانه‌ها مطالبه کنند.

یزدی‌خواه با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی مکلف شده‌اند یک درصد بودجه خود را صرف ترویج ایثار و شهادت کنند، گفت: جلسات شورای فرهنگ عمومی در کشور، استان، شهرستان‌ها و بخش از یک اشکال ساختاری عمیق رنج می‌برد که باید این اشکال ساختاری برطرف شود. می‌توان گفت نیاز به راه‌اندازی قرارگاه فرهنگی در کشور داریم تا بتوانیم مشکلات را با برنامه‌ریزی منسجم‌تری حل کنیم.

حجت‌الاسلام حسین جلالی از دیگر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نیز اظهار داشت: باید این موضوع مورد توجه قرار بگیرد که بحث امر به معروف و نهی از منکر به عنوان فریضه الهی باید دستوری باشد یا با التماس و تمنا؟ آیا با التماس و خواهش می‌توانیم ثواب امر به معروف و نهی از منکر را ببریم؟ امر به معروف و نهی از منکر بحث مهمی است که حکم شرع است.

وی با بیان اینکه در مباحث فرهنگی دچار فقدان الگو هستیم، ادامه داد: ما مدل و الگو برای پیشبرد امور و مباحث فرهنگی نداریم. این در حالی است که در حوزه‌های مختلف الگو داریم.

غلامرضا منتظری نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با اعتقاد به اینکه غایت فرهنگ رشد و بالندگی است، گفت: در فرهنگ دو بخش داریم. در واقع از فرهنگ اختصاصی و فرهنگ عمومی بهره می‌بریم. فرهنگ اختصاصی مسئولیتش با آموزش عالی و آموزش و پرورش است و مقصد رشد و بالندگی را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه فرهنگ عمومی تقدم دارد و در تحولات جامعه نقش بی‌بدیلی را ایفا می‌کند، گفت: فرهنگ حوزه هویت انسان‌ها ست. اگر کسی را «بی‌فرهنگ» قلمداد کنیم آن فرد احساس می‌کنند که چیزی برای از دست دادن ندارد. اگر بر سر فرهنگ «با» بگذاریم و او را «با فرهنگ» قلمداد کنیم بال پرواز می‌گشاید.

منتظری ضمن تشکر از اهتمام اعضای شورای فرهنگ عمومی استان برای پیشبرد امور فرهنگی اظهار کرد: ارزیابی میزان تحقق مصوبات بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه اعضای این شورا قرار بگیرد.

وی پیشنهاد داد: باید فرصتی فراهم شود تا شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها با هم تبادل تجربه کنند. برخی تجربه‌ها در کتاب‌ها نیست و می‌توان آن را از طریق تجربیات دیگران کسب کرد.

منتظری با اعتقاد به اینکه تجربه راه میانبر است، گفت: جلسه شورای فرهنگ عمومی استان باید گردشی شود و این شورا در هر فصل در یک شهرستان برگزار شود؛ با این کار نه تنها برای حوزه فرهنگ ارزش قائل می‌شویم بلکه این اقدام بهترین راه برای ارزیابی مشکلات فرهنگی شهرستان‌ها و بهترین معیار ارزیابی میدانی از میزان موفقیت‌ها ست.

نائب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: باید شرایطی فراهم شود تا فصلی یک بار نشست و جلسه‌ای با اهالی ادب و فرهنگ و هنر استان نشستی برگزار شود. اول باید اعتماد را جلب کنیم و سپس در حوزه فرهنگ عمومی از ظرفیت این افراد بهره ببریم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر