شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
دیاکو حسینی، کارشناس سیاست خارجی:
فکرشهر: دیاکو حسینی، کارشناس روابط بین الملل درباره برخی گفته ها مبنی بر تمایل ایران برای پذیرش توافق یک سال قبل گفت: من حس می کنم که مواضع رسمی را وزارت خارجه باید اعلام کند و مشاوران تیم مذاکره کننده ملاک قضاوت ما نیستند...
کد خبر: ۱۳۸۱۱۴
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۹

فکرشهر: اظهارات اخیر یکی از مشاورین تیم مذاکره کننده مبنی بر تمایل برای پذیرش مذکرات یک سال قبل توجه رسانه ها و افکار عمومی را به خود جلب کرد، آن هم درحالیکه گمانه ها و گزارش هایی درمورد حرکت آرام اروپا به سمت مکانیسم ماشه وجود دارد. 

به گزارش فکرشهر به نقل از انتخاب، دیاکو حسینی، کارشناس روابط بین الملل درباره برخی گفته ها مبنی بر تمایل ایران برای پذیرش توافق یک سال قبل گفت: من حس می کنم که مواضع رسمی را وزارت خارجه باید اعلام کند و مشاوران تیم مذاکره کننده ملاک قضاوت ما نیستند. تا جایی که ما از مواضع رسمی می دانیم موضع ایران و آمریکا تغییری نکرده است و بنظر نمی رسد که آمریکایی ها در این مقطع آمادگی برای احیای برجام را داشته باشند و امیدی در کوتاه مدت برای حل این مشکل از سمت دو طرف وجود ندارد.

وی در ادامه نسبت به تهدید اجرای مکانیسم ماشه که موجب بازگشت تحریم های شورای امنیت سازمان ملل می شود، افزود: مکانیسم ماشه یک ماشه دو طرفه است. به این معنا نیست که وقتی ساز و کار مکانیسم ماشه فعال شود و تحریم های پیشین شورا امنیت برگردد ایران دست روی دست خواهد گذاشت. مسلما عواقبی خواهد داشت که در دولت قبل نیز به اطلاع طرف غربی رسیده است. 

امیدی در کوتاه مدت برای حل مشکل برجام از طرف ایران و امریکا نیست / کلید خورد مکانیزم ماشه، اوضاع را از کنترل خارج می کند / در بحث توافق، باتوجه به انتخابات، بایدن مسیر سختی برای اقناع نخبگان سیاسی امریکا در پیش دارد

وی اضافه کرد: اگر چنین اتفاقی در غرب رخ دهد ایران ممکن است گزینه توقف بازرسی های آژانس را انتخاب کند که این می تواند پیامد های بسیار بدی برای غرب داشته باشد. من تصور نمی کنم صرف تهدیدهای اخیر مکانیسم ماشه اثرگذار باشد چون چنین تهدیدی به صلاح غرب نیست و اوضاع را از کنترل خارج می کند و جایگزینی نیز برای ایجاد ثبات وجود نخواهد داشت. 

حسینی تاکید کرد: بحث های اخیر در مورد مکانیسم ماشه جنبه تبلیغاتی دارد و در راستای ادامه فشار های روانی است. 

وی درباره عوامل موثر بر ایجاد تمایل برای آمریکا در احیا برجام گفت: طبیعتا یکی از فاکتور های تعیین کننده برای طرف آمریکایی انتخابات است. حتی اگر امروز مذاکرات پیشین احیا می شد مسلما یک توافق قوی تر نبود و بنابراین آقای بایدن سخت می تواند در داخل آمریکا و حتی بین حزب خودش از این توافق فرضی دفاع کند. آنچه حمایت های ایران از روسیه نامیده شده است هم در شرایط فعلی تاثیرگذار بوده است. 

وی خاطرنشان کرد: بایدن مسیر سختی برای اقناع افکار عمومی آمریکا و نخبگان سیاسی در مورد توافق با ایران دارد. امیدواری به فروپاشی اقتصادی ایران و ادامه فشار حداکثری دولت بایدن نیز یکی از دلایلی است که آن ها فکر می کنند منجر به نتیجه می شود و اوضاع را برای ایران بدتر می کند و موضع ایران را نرم تر می کند تا امتیاز بیشتری بگیرند. 

وی ادامه داد: ایده آل آمریکا این است که توافق ایران با آژانس به نتیجه برسد اما آمریکا تحریم ها را لغو نکند. من فکر می کنم مسئله اصلی برجام این است که آمریکا دچار وسوسه هایی فراتر است و فقط به اجرای برجام راضی نیست که این خود مانع بزرگی برای احیا برجام است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر