پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: «این سوال از دبیر شورای نگهبان جایز است که اگر استدلال شما برای انتقاد نکردن به شما و اطرافیانتان این است که مورد تأیید و انتصاب امام و رهبری هستید، مگر هاشمی توسط مقام معظم رهبری برگزیده نشده است، پس به چه دلیل گاه و بی‌گاه برای تخریب جایگاه او دست به هر اقدامی می‌زنید؟!»
کد خبر: ۱۳۸۲۳
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶

فکرشهر: «این سوال از دبیر شورای نگهبان جایز است که اگر استدلال شما برای انتقاد نکردن به شما و اطرافیانتان این است که مورد تأیید و انتصاب امام و رهبری هستید، مگر هاشمی توسط مقام معظم رهبری برگزیده نشده است، پس به چه دلیل گاه و بی‌گاه برای تخریب جایگاه او دست به هر اقدامی می‌زنید؟!»

\n\n

به گزارش فکرشهر، روزنامه قانون با این اشاره، آورده است: امسال آبستن رویدادهای بسیاری است. آخرین ماه سال که برسد، شاید فصلی تازه در عرصه سیاست کشور آغاز شود. خاتمه‌ سال همدلی و همزبانی، با برگزاری دو انتخابات مهم در عرصه سیاسی کشور همراه است؛ سالی که می‌توان گفت رهبر‌ معظم انقلاب آن را با هدف کاستن کینه‌ها و اختلافات میان ارکان نظام و مردم به این‌ نام‌ برگزیدند. اما از ابتدای این سال‌ نه‌تنها برخی اعتنایی به این نامگذاری نکردند، بلکه به آتش‌ اختلافات‌ دامن زدند تا جایی که در مسأله‌ هسته‌ای‌ اگر تذکر مقام معظم رهبری نبود، بعید بود تندروها از کینه‌ورزی و تهمت‌زنی به دولت و تیم مذاکرات‌ دست می‌کشیدند.

\n\n

در دوران بعد از توافق، ایران در کانون توجه جهانیان قرار گرفته است. دو انتخابات مهم مجلس و خبرگان در اسفندماه امسال فصلی ‌تعیین‌کننده برای آینده کشور است و همه گروه‌ها نسبت به سلامت آن امیدها بسته‌اند. به همین دلیل سخنان روز جمعه دبیر شورای نگهبان درباره نحوه رسیدگی به صلاحیت نامزدها واکنش‌های متفاوتی برانگیخت.

\n\n

مرداد پر حاشیه

\n\n

مرداد ماه امسال آبستن اتفاقاتی بس مهم در عرصه سیاسی و اجتماعی ایران بود. از اعلام کاندیداتوری‌ هاشمی رفسنجانی برای خبرگان گرفته تا به زندان رفتن فرزند رئیس‌ مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت نظام!

\n\n

این رویداد‌ها در جامعه چندان هم بی‌حاشیه نبود و سبب شد تا اظهارات متفاوتی علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صورت بگیرد. بعد از اینکه مهدی‌ هاشمی‌ به اتهامات مختلف وارد اوین شد، خانواده هاشمی رفسنجانی اقدام به انتشار فیلمی کردند که رئیس‌ مجمع‌ تشخیص مصلحت نظام، قوه‌ قضاییه را به رعایت نکردن برخی موارد متهم کرد و در ادامه دستگاه قضایی نیز به این‌ اقدام واکنش نشان داد. بگومگوهای سیاسی ادامه داشت و موافقان و مخالفان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکدیگر را به دوئل دعوت‌ و بازخواست‌ می‌کردند.

\n\n

ادامه ماجرا در نمازجمعه

\n\n

اما ماجراها ادامه داشت تا نماز جمعه این هفته تهران که احمد‌ جنتی به عنوان خطیب‌ پشت‌ تریبون رفت. فردی که در گذشته نیز اظهاراتی را از این تریبون بیان کرد و برخی از این سخنان سبب ایجاد اختلاف در میان ایران با کشورهای همسایه‌ شده بود. جنتی با کنایه به هاشمی رفسنجانی از تریبون‌ نماز گفت: بنده از آیت‌الله لاریجانی و دوستانی که در قضیه بازداشت‌ فرزند‌ هاشمی‌ رفسنجانی کار کردند و زحمت کشیدند و یک پرونده بیش از 20 هزار صفحه‌ای را خاتمه دادند و علی‌رغم همه فشارهایی که بر افراد و اشخاص و مقامات بود، کار خودشان را انجام داده و تسلیم فشارها نشدند، تقدیر می‌کنم. این برای خیلی‌ها گران تمام می‌شود.

\n\n

جنتی بدون اشاره به نام‌ هاشمی ادامه داد: اینها دلشان نمی‌خواست که این کار بشود. گزارش‌ها به ما نشان می‌دهد که عده‌ای در آینده می‌خواهند با نشر حرف‌های راست و دروغ قوه قضاییه را تضعیف کنند و قدرتش را بگیرند تا دیگر جرأت نکند با آنها برخورد کرده و این قاطعیت‌ها را نداشته باشد.

\n\n

این در حالی بود که هاشمی‌ و خانواده او از حکم‌ مهدی‌ رفسنجانی ناراضی‌ بودند و انتقاداتی به روند رسیدگی به پرونده داشتند.

\n\n

تهدید از تریبون عبادی‌ و سیاسی

\n\n

اما اینجا پایان ماجرا نبود و جنتی با اتکا به مسائل سال‌های‌ گذشته شروع به انتقاد از هاشمی‌ کرد و به نوعی قدم اول رابرای رد صلاحیت یکی از ارکان نظام برداشت. جنتی اعلام کرد: همین‌ها می‌خواهند با شورای نگهبان برخورد کنند تا دیگر قرص نایستد و بگوید که این صلاحیت ندارد و آن نباید تأیید شود. آنها با قاطعیت‌ها مخالفند. بنده نمی‌دانم اما خدا به تو پناه می‌برم که اینها چه جور فکر می‌کنند.

\n\n

دبیر شورای نگهبان اضافه کرد: همین‌ها در جایی که به نفعشان تمام شده به جای اینکه تقدیر و تشکر کنند و همان‌طور که خودشان هم می‌گفتند که این دموکراسی‌ترین انتخابات است، می‌گویند که شورای نگهبان و دستگاه‌های امنیتی می‌خواستند سلامت انتخابات را مخدوش کنند اما نتوانستند و از مردم ترسیدند. خدایا انصاف و حق‌گویی کجاست.

\n\n

رطب خورده منع رطب می‌کند

\n\n

جنتی که خود هاشمی رفسنجانی را که منتصب رهبر معظم انقلاب است بارها در لفافه به اتهام‌های مختلف متهم کرده است، با طرح این سوال که چه کسانی را به این تقلب متهم می‌کنید؟، گفت: «دستگاهی را متهم می‌کنید که مسئولان ائمه جماعاتی در آن هستند که صدها هزار نفر پشت آنها اقامه می‌کنند. در این دستگاه حقوقدان‌های مورد قبول مجلس و قوه‌ قضاییه و افراد و اشخاص مورد تأیید و انتصاب امام و رهبری در آن هستند. اگر اینها وضعشان این باشد که شما می‌گویید، باید فاتحه همه‌چیز را خواند؟!»

\n\n

این سوال از دبیر شورای نگهبان جایز است که اگر این استدلال شما برای انتقاد نکردن به شما و اطرافیانتان به دلیل اینکه مورد تأیید و انتصاب امام و رهبری هستید، است، مگر هاشمی توسط آیت‌الله خامنه‌ای برگزیده نشده است؟ پس به چه دلیل گاه و بی‌گاه برای تخریب جایگاه او دست به هر اقدامی می‌زنید؟!

\n\n

خط و نشان‌های انتخاباتی

\n\n

روند‌ تخریب‌ها پایانی نداشت و جنتی سپس به سراغ انتخابات سال جاری رفت و برای کاندیداها خط و نشان کشید. وی با استعانت از فتنه ‌88 بار دیگر بحث ردصلاحیت‌ها را به میان کشید و تاکید کرد کسانی که در این مورد موضع‌گیری نکرده‌اند نمی‌توانند ادعای ولایتمداری کنند و به مجلس خبرگان راهی نخواهند داشت.

\n\n

سوال دیگری که از جنتی می‌توان پرسید این است که آیا در قانون، جرمی به نام ساکتین فتنه ثبت شده است؟! آیا دادگاهی افرادی را که شما مدعی‌ هستید‌ ساکت فتنه‌ هستند معرفی کرده یا تحت تعقیب قضایی‌ قرار داده است یا اینکه شما قصد دارید با این کلیدواژه تمام کسانی را که در حیطه‌ افکار و عقاید شما واقع‌ نمی‌شوند را از دور انتخابات خارج کنید؟!

\n\n

هاشمی و برزخ جنتی

\n\n

جنتی در سخنان خود مدعی‌ می‌شود: بنده به اینها می‌گویم که خبرگان هیچ رنگ سیاسی نباید داشته باشد. مجتهدین و درس‌خوانده‌های حوزه می‌خواهند به این مجلس بروند، اینها افرادی هستند که واردند و همه‌چیز از جمله رهبر را قبول دارند که باید وظیفه مخصوصی که قانون اساسی برعهده آنها گذاشته است را قبول کنند؛ البته تا الان نیز خداوند حفظ کرده و مجلس خبرگان رنگ سیاسی نداشته اما از این به بعد این نگرانی هست که عده‌ای در تلاشند که به مجلس خبرگان رنگ سیاسی بدهند و بعد وقتی به آنجا رفتند هرچه دلشان می‌خواهد بگویند. بنده نمی‌خواهم بگویم که چه کارهایی می‌خواهند بکنند.

\n\n

به نظر‌ می‌رسد آیت‌الله جنتی قصد دارد برای اینکه افرادی را که مانند او فکر نمی کنند قصاص‌ قبل از جنایت کند، مانند احمدی‌نژاد دست به بگم‌بگم بزند. وی در ادامه ضمن اینکه از شورای نگهبان خواست که بیش از همه مراقب باشد و افراد سالم و ناسالم را شناسایی و آنها را از هم جدا کند، افزود: البته این کار بسیار سنگینی است. البته انتخابات مجلس را نیز در پیش داریم که آن هم وظایف و شرایط خودش را دارد.

\n\n

در تمام شرایطی که جنتی برای افراد واجد شرایط‌ خبرگان و فاسدانی که او نام‌ می‌برد و اعلام می‌کند که نباید در خبرگان حضور داشته باشند، یک فصل‌ اشتراک دارد و آن هم آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی است.

\n\n

رئیس‌ مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت نظام هم تحصیلکرده حوزه‌ است و هم در برابر حوادث سال ‌88 به گفته هم‌طیفان احمد‌ جنتی سکوت‌ کرد، هم منتصب امام و رهبری‌ است و هم منتقد اقدامات جنتی و قوه قضاییه، ولی مشخص نیست که او و همفکران هاشمی می‌توانند در این کارزار سیاسی که شورای نگهبان مسئول تأیید صلاحیت‌ آنهاست، به سلامت عبور کنند یا خیر؟!

\n\n

پیشینه اختلاف جنتی با هاشمی

\n\n

البته این اولین باری نیست که جنتی برای مقابله با هاشمی اظهاراتی در سایه را ولی به گونه‌ای‌ که همگان متوجه شوند علیه رئیس‌ مجمع‌ تشخیص مصلحت است، بیان می‌کند. جنتی در خطبه‌های نماز جمعه در 27 اردیبهشت‌ماه 1392 ویژگی‌های رئیس‌جمهور را بیان کرد و گفت: «کسانی که دنبال اشرافی‌گری هستند، آیا می‌شود به آن‌ها اعتماد کرد؟ رئیس جمهور باید ساده‌زیست باشد. این نمی‌شود که با بنز برود و بیاید و خانه آنچنانی داشته باشد؛ همچنین باید به طبقات محروم توجه کند و دلش به حال محرومان بسوزد».

\n\n

تهدید برای ترساندن

\n\n

این‌ اظهارات و برخورد‌های موجود در ماه‌های منتهی به انتخابات سبب می‌شود که نامزد‌های مختلف خبرگان و مجلس شورای اسلامی که با بهانه‌های واهی مانند ساکت بودن در برابر حوادث سال 88 که هیچ معیاری برای آن وجود ندارد، پا پس کشیده و از نامزد‌شدن برای این‌ انتخابات بترسند و افرادی که مورد تأیید برخی هستند به راحتی و بدون اینکه رقیبی در میدان داشته باشند، وارد خبرگان و مجلس شوند.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر