جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۳۸۵۶۹
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰

فکرشهر: محمد باقری بنائی نماینده مجلس گفت: اکنون چند سد در حوضه دریاچه ارومیه در دست احداث است که اگر تکمیل شوند، فاتحه دریاچه ارومیه خوانده خواهد شد.

به گزارش فکرشهر از ایلنا، یک نماینده مجلس گفت: اکنون چند سد در حوضه دریاچه ارومیه در دست احداث است که اگر تکمیل شوند، فاتحه دریاچه ارومیه خوانده خواهد شد.

محمد باقری بنائی با اشاره به مشکل کم آبی در استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: این استان نیز مانند دیگر نقاط کشور با بحران آب مواجه است و برای تامین آب کشاورزی و حتی شرب با چالش مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه باتوجه به کمبود بارندگی ذخیره آب پشت سدها کم شده و این مسئله مشکلاتی را برای کشاورزان بوجود آورده است، تاکید کرد: باید تدابیری اندیشیده شود که از آب موجود با بهره وری بالاتری استفاده شود.

عضو هیات نمایندگان استان آذربایجان شرقی با اشاره به سدسازی‌های حوضه دریاچه ارومیه و چالش‌هایی که در پی داشته، گفت: در کل برخی سدهایی که احداث شده‌اند بدون مطالعه بوده و مشکلاتی را برای کشور بوجود آورده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون چند سد در حوضه دریاچه ارومیه در دست احداث است که اگر تکمیل شوند، فاتحه دریاچه ارومیه خوانده خواهد شد.

باقری بنایی یادآور شد: مطالعات برخی سدهایی که در گذشته ساخته شده‌اند با عجله انجام شده و اکنون یکی از دردسرهای ما در کشور همین سدها هستند که باعث شده در بالادست رودها که کشت دیم داشتند آبی شوند و پایین دست به آب زیرزمینی روی آورده‌اند.

وی با اشاره به اوضاع نابسامان دریاچه ارومیه گفت: متاسفانه سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه آنگونه که در دولت‌های قبل پیگیری می‌شد، در این دولت دنبال نمی‌شود، بنابراین این حوضه عملا چه به لحاظ زیست محیطی و چه انسانی با بحران مواجه است.

این نماینده مجلس با اشاره به خشک شدن تالاب‌های اطراف دریاچه ارومیه گفت: علاوه بر دریاچه؛ تالاب‌ها هم با مشکلات عدیده مواجهند و خطر آنها را تهدید می‌کند.

وی تاکید کرد: باید حقابه دریاچه و تالاب‌ها داده شود تا از بحران نجات پیدا کنیم، آب پشت سدها به جای اینکه به صنعت و کشاورزی بدون اینکه بهره‌وری داشته باشند داده شود، با یک کار کارشناسی ابتدا حقابه محیط زیست تعیین شود، سپس با بالا بردن راندمان آب این دو بخش تامین شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر