شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کوروش احمدی، دیپلمات سابق ایران در سازمان ملل تحلیل کرد؛
فکرشهر: کوروش احمدی، کارشناس روابط بین الملل، در آغاز درباره مواضع تند آمریکا در روز‌های اخیر از جمله صحبت‌های سالیوان گفت: این تقابل مسئله‌ای است که ده سال است ادامه دارد و در این دوره افت و خیز‌هایی داشته است. الان در دوره‌ای هستیم که تا حدی نسبت به ادوار گذشته وضعیت آرام شده است...
کد خبر: ۱۳۸۶۸۲
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۷

فکرشهر: اتفاقات اخیر در حوزه مذاکرات و روابط ایران و غرب از تنش تا تمایل به توافق ادامه داشته است اما مشخص نیست طرفین ماجرا کدام رویکرد را برای ادامه مسیر انتخاب می کنند. 

به گزارش فکرشهر، کوروش احمدی، کارشناس روابط بین الملل، در آغاز درباره مواضع تند آمریکا در روز های اخیر از جمله صحبت های سالیوان به «انتخاب» گفت: این تقابل مسئله ای است که ده سال است ادامه دارد و در این دوره افت و خیز هایی داشته است. الان در دوره ای هستیم که تا حدی نسبت به ادوار گذشته وضعیت آرام شده است. جز توقیف نفتکش ها شاهد بحران جدی نیستیم و نگاه ها متوجه آینده است. تمام اخبار این حوزه منتهی به این است که تکلیف آینده در حوزه برجام و آژانس چه می شود و اگر برجام قابل احیا نباشد آنگاه چه می شود؟ این ها تماما جلوه های متعددی در این حوزه هستند و مشکلات برجام استخوان لای زخم است که گاها به شکل اظهارات اخیر مانند سالیوان بروز پیدا می کند و نشان از تندتر شدن موضع آمریکاست، یا مسئله توقیف کشتی ها که نتایج ادامه تحریم هاست. این ها همه بروز خارجی مشکلاتی است که در قالب برجام حل نشد.

وی در ادامه نسبت به احتمال استفاده اروپایی ها از مکانیسم ماشه افزود: اروپایی ها به هر حال موقعیت متناقضی دارند، از یک طرف اولویت اولشان جنگ اوکراین است و نگرانی شان بروز مشکل حاد در آن جبهه است. اروپایی ها نمی خواهند پرونده ایران و خلیج فارس موجب این شود که خللی در تلاش هایشان در پرونده اوکراین ایجاد کند. آن ها علاقه مند نیستند در جنگ اوکراین اخلال ایجاد شود اما از طرف دیگر پرونده هسته ای ایران وارد مقاطع حساسی می شود و در اکتبر بحث محدودیت های موشکی برداشته می شود. اگر اقدامی از طریق فعال کردن مکانیسم ماشه صورت نگیرد محدودیت های موشکی ایران برداشته می شود که برای اروپا نگران کننده است. اگر پرونده هسته ای ایران مدیریت نشود ممکن است کار از کنترل غرب خارج شود، نتیجتا وارد مواضع متناقض شده اند. از طرفی مدعی می شوند ایران به روسیه کمک کرده است و بحث تهدید مکانیسم ماشه را مطرح می کنند اما از طرف دیگر به آمریکا فشار می آورند که مذاکرات را پیگیری کنند.

احمدی در پایان درباره واکنش احتمالی ایران در مواجهه با فعال شدن مکانیسم ماشه گفت: مقامات ایران به مواردی اشاره کرده اند، حتی به خروج از ان.پی.تی هم اشاره داشته اند. تنها واکنشی که شاید بتوان تصور کرد بحث مطرح کردن خروج از ان.پی.تی و کاهش نظارت های آژانس است. اینطور که از اخبار شنیده می شود همکاری میان ایران و آژانس در ماه های اخیر بوده است اما این یک موضوعی است که همیشه مطرح است و اگر اروپایی ها به سمت مکانیسم ماشه بروند یکی از امکاناتی که برای ایران وجود دارد این است که تفاهماتی را که با آژانس داشته معکوس کند و از میزان نظارت بکاهد و چشم غرب را در وضعیت هسته ای ایران کور می کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر