پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۹۰۱۷
پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸

فکرشهر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان از آغاز عملیات کنترل کنه گردآلود خرما در شهرستان تنگستان خبر داد.

به گزارش فکرشهر از صدا و سیما، اسلام رضایی اظهار داشت: آفت کنه گردآلود یا تارتن خرما از آفات مهم خرما در نخیلات منطقه تنگستان است که همزمان با گرم شدن هوا و بروز ریزگرد‌ها از نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد در باغ‌های تنگستان فعالیت خود را آغاز می‌کند.

وی افزود: شرایط نامساعد آب وهوایی، وزش باد‌های گرم و بروز ریزگرد‌ها در زمان آغاز فعالیت کنه گردآلود در منطقه تنگستان تاثیر گذار است، به گونه‌ای که در برخی سال ها، به علت شرایط نامساعد آب و هوایی، علایم شروع فعالیت کنه گردآلود خرما در اوایل اردیبهشت، در روی میوه‌های خرما در مرحله حبابوک مشاهده شده است.

رضایی گفت: بیشتر باغدران منطقه به زمان شروع فعالیت آفت آشنایی کرده اند و با دیدن علائم اولیه ظهور آفت اقدام به سمپاشی می‌نمایند و از سمومی مانند تترادیفون، آبامکتین، ارتوس، دانیتول استفاده می‌کنند.

وی افزود: در برخی سال‌ها پدیده مکرر گردوغبار در ماه‌های خرداد و تیر تاثیر زیادی بر روند افزایش فعالیت مجدد آفت داشته و این موارد در سال‌هایی که فعالیت آفت بالاست کار سمپاشی باید تکرار شود.

رضایی به باغداران توصیه کرد: با تکریب به موقع و هرس درختان، مبارزه با علف‌های هرز و آبیاری منظم و افزایش رطوبت نسبی محیط شرایط لازم برای افزایش جمعیت و خسارت آفت را نامساعد کنند و در نتیجه مصرف سموم را کاهش دهند و در صورت لزوم از سموم کنه کش مناسب و سمپاش‌های مناسب استفاده کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر