پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۹۰۷۹
جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶

فکرشهر: امام جمعه برازجان گفت: جنگ ترکیبی دشمن برای زمین زدن نظام اسلامی است.

به گزارش فکرشهر از مهر، حجت الاسلام حسن مصلح در خطبه‌های این هفته نماز جمعه برازجان با اشاره به سالروز ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر اظهار داشت: خصوصیت بزرگ خاندان عصمت و طهارت، اسوه بودن ایشان و قابلیت الگوبرداری از آن حضرات برای داشتن حیات انسانی و طی مسیر هدف خلقت است.

امام جمعه برازجان افزود: از ویژگی‌های بسیار مبارک و فرخنده آل الله، این است که خدای متعال به هر امامی یک فاطمه در نهایت شباهت به وجود مبارک حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها عنایت فرموده است که در بین فاطمیات، فاطمه بنت موسی الکاظم علیهما السلام، بالاترین نصاب شباهت را به جده مطهره‌شان داشتند.

توجه به موضوع جمعیت

وی با اشاره به روز ملی جمعیت گفت: «جمعیت» از مؤلفه‌های مهم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای هر کشوری است.

امام برازجان افزود: وضعیت رشد جمعیت در ایران سال‌ها است که اوضاع خوبی را طی نمی‌کند، فرصت پنجره جمعیتی، فرصتی است چندساله که باید از آن برای افزایش جمعیت و درگیر نشدن در چاله جمعیتی استفاده کرد.

وی گفت: کاهش سهم جمعیت زیر ۱۵ سال و بالای ۶۵ سال نسبت به جمعیت در سن کار (۱۵ تا ۶۵ ساله)، نشان‌دهنده شروع یک پنجره جمعیتی است. این نسبت که به نسبت وابستگی معروف است، نشان می‌دهد هر فرد در سن کار، چند نفر را که توان داشتن شغل و کسب درآمد ندارند، باید پوشش دهد.

وی بیان کرد: همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند باید در برنامه هفتم به نرخ میانگین ۲.۵ (دو و نیم) فرزند برسیم و اگر بخواهیم به الگوی ۲.۵ فرزند برسیم باید خانواده‌های چهار فرزندی و بیشتر که فرزندان آنها زیر بیست سال باشند را حمایت کنیم و آن را به عنوان الگوی تراز معرفی کنیم.

امام جمعه برازجان با بیان اینکه از مهم‌ترین اهداف در طرح جوانی جمعیت، پایین آوردن سن ازدواج است یادآور شد: بسیاری از جوانان ما هنگامی که با اصل موضوع ازدواج کنار می‌آیند تا به فرد مناسب برسند به طور میانگین چهار پنج سال طول می‌کشد و این ربطی به مشکلات معیشتی و موانع دیگر ندارد، فقط مشکل اینجاست که جوانان ما فرد مناسب ازدواج را پیدا کنند و اگر ما بتوانیم با توسعه مراکز همسریابی به جوانان برای پیدا کردن فرد مناسب خود کمک کنیم این فاصله را کاهش داده و در نتیجه سن ازدواج پایین می‌آید.

وی گفت: در همین جا لازم به یادآوری است که علی رغم تصویب و ابلاغ قانون جمعیت و جوانی متأسفانه هم در اطلاع رسانی به مردم کم کاری شده و هم در پرداخت تسهیلات بانک‌ها خوب عمل نمی‌کنند و بعضاً تعلل و کم کاری دارند و زوج‌های جوان را سرگردان و نگران می‌کنند

وی با اشاره به اول خرداد سالروز آغاز محاصره اقتصادی ایران توسط آمریکا و اروپا و روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف گفت: رهبر معظم انقلاب که امسال را سال «مهار تورم، رشد تولید» نام‌گذاری کردند، در حقیقت در عرصه جهاد اقتصادی، هدفی متوسط ولی مهم را نشانه‌گذاری کردند.

امام جمعه برازجان بیان کرد: این هدف متوسط (مهار تورم، رشد تولید) هدف و غایتی دارد که همانا «رشد اقتصادی» است که نزدیک به یک دهه است رهبر معظم انقلاب بر هدف رشد ۸ درصدی پافشاری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی هشت درصد، دو رکن اساسی دارد گفت: اوّل، افزایش سرمایه‌گذاری برای تولید دوّم ارتقای بهره‌وری است و ما در بسیاری از سخنرانی‌های رهبر حکیم انقلاب، شاهد تذکرات و تأکیدات ایشان در خصوص پرهیز و مبارزه با اسراف، حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف، پرهیز از تجملات، جلوگیری از ولخرجی و ریخت و پاش‌ها و تضییع اموال جامعه، همت مضاعف و کار مضاعف، استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود کشور، ارتقای بهره‌وری و… بوده‌ایم.

امام جمعه برازجان گفت: تمام این دغدغه‌های پدرانه معظمٌ‌له که مبتنی بر فرهنگ اسلامی «المؤمنُ قَلیلُ المؤونةِ کَثیر المَعُونةِ» (مؤمن کم‌خرج و پرفائده است) گویای این واقعیت است که تلاش همه ما اعم از دولت و ملت در مسیر بهره‌وری، باید تلاشی چند برابر باشد؛ و این وضعیت، وضعیت چندان مطلوبی نیست.

وی با اشاره به سالروز فتح خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس (۱۳۶۱ ش) و روز مقاومت ایثار و پیروزی گفت: امام خمینی (ره) فرمودند: مردم ایران ثابت کرده‌اند که تحمل گرسنگی و تشنگی را دارند، ولی تحمل شکست انقلاب و ضربه به اصول آن را هرگز نخواهند داشت، ملت شریف ایران همیشه در مقابل شدیدترین حملاتِ تمامی جهانِ کفر علیه اصول انقلابِ خویش مقاومت کرده است.

امام جمعه برازجان اضافه کرد: ما باید آن مقاومت و روح اسلامی را حفظ کنیم و آن سختی‌ها (یی را) که به خود پیغمبر اسلام (ص) گذشته است، به یاد آوریم. باید فکر کنیم که پیغمبر (ص) چه کرده است، او یک بشر است، اما وظیفه دارد و خدا به او امر کرده است که باید استقامت کنی، همانطور که پیغمبر (ص) به استقامت و مقاومت مأمور است، هر کس که همراه او است و به او گرویده است، مأموریت دارد استقامت کند.

درس عظیم آزادی خرمشهر

وی بیان کرد: آزادی خرمشهر ضربه بزرگی را به دشمن بعثی وارد ساخت و رژیم صدام پس از تحمل این شکست، در تمامی طول جبهه‌های نبرد دچار انفعال شد و توهم غلبه بر ایران را برای همیشه به فراموشی سپرد.

وی گفت: بنابراین آزادی خرمشهر تنها یک پیروزی ساده نبود بلکه این پیروزی آغازی بر شکست‌های پیاپی دشمن در جبهه‌های نبرد بود و در واقع آزادی خرمشهر پایان توهم دشمنانی بود که به شکست و اشغال ایران و نابودی نظام جمهوری اسلامی دل بسته بودند.

مصلح بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در تبیین منطق مقاومت ، پنج نکته مهم را یادآور شدند این پنج مورد عبارت است از این‌که مقاومت، مقاومت واکنش طبیعی هر ملت آزاده و باشرفی در مقابل تهدید و زورگویی است، مقاومت برخلاف تسلیم، موجب عقب‌نشینی دشمن می‌شود.،مقاومت هزینه دارد اما هزینه‌ی سازش و تسلیم، از هزینه‌ی مقاومت به مراتب بیشتر است، وعده‌ی الهی در قرآن این است که طرفداران حق، ممکن است قربانی بدهند اما پیروز نهایی‌اند، مقاومت یک امر ممکن است درست نقطه‌ی مقابل فکرِ غلط کسانی که می‌گویند مقاومت فایده‌ای ندارد.

وی با اشاره به جهاد تبیین از نگاه رهبری گفت: رهبری فرموده‌اند که جبهه دشمن امروز به یک تهاجم ترکیبی دست زده، یعنی جنبه اقتصادی در آن هست، جنبه‌ی سیاسی در آن هست، جنبه‌ی امنیتی در آن هست، جنبه‌ی رسانه‌ای در آن هست، جنبه‌ی دیپلماسی در آن هست، از همه جهت یک حمله‌ی ترکیبی دسته جمعی را شروع کرده‌اند.

امام جمعه برازجان با اشاره به درس و عبرت اندلس از این نگرانی رهبر معظم انقلاب، سه دهه می‌گذرد که می‌فرمود: «تهاجم فرهنگی مثل خودِ کار فرهنگی، اقدامِ آرام و بی‌سر و صدایی است»

وی گفت: رهبر معظم انقلاب فرودند در مقابل تهاجم فرهنگی دو چیز لازم است: یکی کار، یکی ابتکار؛ این دو نقطه‌ی مهم را باید در نظر داشت‌؛ باید کار ابتکاری کنیم. موضع اثباتی، تهاجمی و حرکت صحیح باید داشته باشیم. در مقابل فرهنگ مهاجم، بدترین، زشت‌ترین و خسارت‌بارترین کار، انفعال است. منفعل شدن و پذیرفتن تهاجم دشمن، خطایی است که بایستی از آن پرهیز کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر