چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۹۲۶۷
دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۴

فکرشهر: جابری انصاری، معاون سابق وزیر خارجه در واکنش به انتشار خبری مبنی بر حذف جزایر سه‌گانه ایرانی از بیانیه اتحادیه عرب نوشت که   تحریف واقعیت و نوعی خبرسازی است و خدمتی به منافع ملی نمی کند.

به گزارش «فکرشهر» از انتخاب، انصاری  نوشت: با پایان برگزاری نشست سران عرب در جده و صدور اسناد اجلاس، خبری با محتوای زیر از سوی برخی رسانه های ایران منتشر و دست مایه برخی تحلیل ها و گمانه زنی ها شد: "بیانیه پایانی سی و دومین نشست سران اتحادیه عرب در جده بدون نام بردن از ایران و جزایر سه گانه ایرانی منتشر شد."*

واقعیت اما با این خبر متفاوت است. مطابق روال معمول این گونه نشست ها، از نشست جده نیز دو سند صادر شد: اول، اعلامیه جده (اعلان جدة) و دوم، مصوبات اجلاس (قرارات القمّة). اولی، کوتاه تر و دربرگيرنده رویکردهای کلان است که در ۵ صفحه و ۱۲ بند تهیه و صادر شده و موضوع جزایر ایرانی خلیج فارس در آن نیامده است. دومی، بلند تر و جزئی نگر تر و در ۱۱۰ صفحه و ۳۳ عنوان مستقل، هر یک در چندین بند، تنظیم و صادر شده و با جزئیات به بحران های عربی و همچنين مسائلی مانند جزایر ایرانی و به اصطلاح "مداخله ایران در امور کشورهای عربی"، پرداخته است. 

با این توضیح، خبر منتشره در ایران مبنی بر حذف موضوع جزایر از سند اجلاس جده، تحریف واقعیت و نوعی خبرسازی است. متأسفانه بخش مهمی از اخبار تولیدی رسانه های مجازی و حقیقی ما و بالطبع تحلیل های مبتنی بر آن از این قبیل است. با انتشار خبری نادرست، فضیلت ها یا رذیلت هایی برای خود و رقبای خود می سازیم و بر اساس آن تحلیل ها می کنیم در حالی که اصل موضوع، ناشی از یک اشتباهِ دانسته یا ندانسته است. 

خبرسازی هایی که به نسبت های متفاوت توسط طرف های مختلف منازعات حیدری و نعمتی جاری در ایران و رسانه های منسوب به آنان انجام شده و نه تنها هیچ خدمتی به اهداف ملی کشور یا حتی اهداف جناح ها و جریان های سیاسی نمی کند، بلکه با روشن شدن زودرسِ حقیقت از سوی جریان های سیاسی و رسانه ای رقیب و دشمن، به مصداقیت و مرجعیت رسانه های ایران صدمات جبران‌ناپذیر وارد می کند. فلیتأمل المتأملون

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر