پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۹۴۳۲
سه‌شنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳

فکرشهر: اگر چه عموما وظيفه و فعاليت شورای شهر را ساده انگاشته‌ می شود، اما این شوراها هستند که می توانند مراكزی باشند كه از جهات مختلف به كشور شكل و سيستم دهند، اگر شوراها جدی گرفته شوند، ناخودآگاه متوجه خواهيم شد كه با فعاليت در شوراها، داشتن شغل ديگری صحيح و عملی نيست و عضو شورا نمی تواند در جای‌ ديگری خدمت كند.

به گزارش «فکرشهر»، در «خارگ»، مشکلات متعددی وجود دارد که نیاز است شورای شهر برای حل کردن آنها تلاش و همت بیشتری به خرج دهد، اتلاف وقت و انرژی عضوی که با سردادن وعده های جورواجور نظر مردمی را برای به کرسی نشاندنش جلب کرده و اما در نهایت سر از اداره ای دیگر در می آورد، اصلا پسندیده و به صلاح شهر و شورا نیست. علاوه بر این، گاهی شاهد لغو شدن مکرر جلسات رسمی شورای شهر به علت حضور نیافتن برخی از اعضا هستیم که این رویه فعالیت داشتن با هیچ یک از شعارهای انتخاباتی برخی اعضا همخوانی ندارند.

به گزارش «فکرشهر»، اصل 141 قانون اساسی که بر ممنوعيت دو شغله بودن کارمندان دولت و مناصب اداری و اعضای شورای شهر تاکید دارد، بدون شک يک فلسفه‌ی عقلانی است؛ طبق استفساريه ممنوعيت دو شغله بودن اعضای شورای شهر و مناصب اداری، همان طور كه افراد برای عضويت در شورای شهر با داشتن مسووليتی اجرایی و يا اداری نمی توانستند كانديدای عضويت در شورا شوند، لذا بعد از به عضويت درآمدن شوراها هم نمی ‌توانند سمت‌های ديگر اجرايی و يا اداری را داشته باشند.

مجلس شورای اسلامي، طرح استفساريه بند 2 ماده 28 قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهای اسلامی ‌و انتخاب شهرداران مصوب سال 1375 و اصلاحات بعدی آن را رسيدگی و به تصويب رساند که بر اساس اين مصوبه، عضويت هم‌زمان در شورای اسلامی ‌ با تصدی مناصب اداری منافات دارد.

اما بر خلاف قوانین جاری کشور و ممنوعیت های موجود برای دوشغله بودن اعضای شورای شهر، در آذرماه سال 1401، در حکمی از سوی مدیرکل وقت ورزش و جوانان استان بوشهر، «سمیه گیوی»، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر خارگ، به عنوان ربیس اداره ورزش و جوانان این جزیره منصوب شد!!

این موضوع انتقادهای بسیاری را باعث شد؛ علاوه بر این که عده ای از ورزشکاران خارگی گلایه های متعددی نسبت به این انتصاب داشته و دارند و چنین می گویند که: «این انتصاب غیرکارشناسی بوده و فردی را بر مسندی گذاشته اند که که هیچ سررشته یا پیشینه و رزومه ورزشی نداشته و سبب پیشرفت ورزش خارگ نخواهند شد و حتی به آن آسیب می رساند»، بسیاری از کارشناسان حقوقی و کسانی که دغدغه آینده شورا و شهرشان را داشته اند نیز بر آن داشت که مساله را از طریق مسوولین استانی و بازرسی استان پیگیری کنند.

منتقدین به وضعیت موجود، با این دیدگاه که اعضای فعلی می توانند راه گشای مشکلات قدیمی شهرشان باشند، از طریق اداره کل بازرسی استان، اداره کل ورزش و جوانان استان و دیگر نهادهای مربوطه مساله را پیگیری کردند تا جایی که برای جلوگیری از این انتصاب، نامه ای کتبی با محدودیت زمانی حدودا یک ماهه از سوی اداره کل بازرسی استان خطاب به اداره ورزش و جوانان بوشهر ارسال شد که بر «انتخاب جایگزین و جلوگیری از دوشغله بودن عضو مطروحه» تاکید داشت؛ نامه ای که با وجود گذشت زمان مورد نظر، همچنان بدون پاسخ و اقدام مانده است.

چند منبع موثق در اداره ورزش و جوانان استان و شهرستان بوشهر در گفت و گو با «فکرشهر»، این مساله را تایید کرده اند و می گویند این انتصاب اشتباه و غیر قانونی و با فشارهای بعضا سیاسی انجام شده است و باید هر چه زودتر به این مساله رسیدگی شود و این امر حتما در آینده ای نزدیک انجام خواهد شد.

اما، این که چرا در زمان انتصاب این عضو شورای شهر، قوانین در این راستا نادیده گرفته شده، خود سوالی است که با گذشت حدود 6 ماه، هنوز جوابی بدان داده نشده است.

شورای شهر، اعضای علی البدلی دارد كه می توانند جایگزین افرادی باشند كه به ادامه همكاری با دیگر اداره ها و ارگان ها اصرار دارند و باتوجه به اين که فضای حاكم بر شورای شهر، فضای خدمت‌رسانی است، اگر عضوی از شورا بخواهد در ارگان دیگری مشغول به کار شود، شورا بايد با جایگزین شدن اعضای علی البدل، كار خود را ادامه دهد و اگر آن عضو از اعضای شورای شهر كه به دیگر اداره ها رفته‌اند، قصد همكاری با شورای شهر را داشته باشند، بايد هرچه سريع تر به شورا برگردند و نگذارند كار شورا معطل بماند.

دوشغله بودن اعضای شورای شهر ممنوعيت های قانونی خود را دارد و نیاز است مسوولین استانی نگاه جدی تری به این نوع رفتارها داشته باشند و در این مورد نیز باید دید تصمیم مسوولین اداره کل ورزش استان چه خواهد بود و بالاخره این وضعیت به کجا خواهد انجامید؟!
 

نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۰
یک مدیر ورزشی  باسواد  را حذف و یک فرد که هیچگونه تخصص و سابقه ورزشی  نداشته (البته  سابقه کار در  کافی نت شهابی  و شورا دارد) جایگزین نموده  

این کار از دست چه کسی بر میاد ‌ .؟

مسئول ............

 
ناشناس
|
-
|
چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
مراتب قانونی بیان شد و انتصابات بایستی برابر قانون و بر اساس شاخصه های پست پیشنهادی صورت پذیرد و مسئولین استانی باید در این امر دقت نظر مضاعفی داشته باشند تا شاهد همچنین انتخابات ناکارآمد و نالایقی نباشیم. 
حسن زاده
|
-
|
چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲
مراتب قانونی بیان شد و انتصابات بایستی برابر قانون و بر اساس شاخصه های پست پیشنهادی صورت پذیرد و مسئولین استانی باید در این امر دقت نظر مضاعفی داشته باشند تا شاهد همچنین انتخابات ناکارآمد و نالایقی نباشیم. 
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر