پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
خبرنگار در مفهوم واقعی، یعنی انسانی آگاه و متعهد که برای کسب اطلاعات در جهت آگاهی دادن به جامعه با هدف کاهش مشکلات انسان و محیط او، دست به هر کاری ـ حتی خطرناک ـ می زند. به همین دلیل، خبرنگاری از شغل های پرخطر است.\n\nهر ساله تعدادی خبرنگار جان شریف خود را در جنگ ها، درگیری های داخلی کشورها و... از دست می دهند. برخی نیز به خاطر نوشته های اعتراضی در باره حکومت ها و سیاستمداران، دستگیر، محاکمه، زندانی و احیاناً از بین می روند. جهان از این خبرنگاران خالی نیست.
کد خبر: ۱۳۹۶۳
جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵

خبرنگار در مفهوم واقعی، یعنی انسانی آگاه و متعهد که برای کسب اطلاعات در جهت آگاهی دادن به جامعه با هدف کاهش مشکلات انسان و محیط او، دست به هر کاری ـ حتی خطرناک ـ می زند. به همین دلیل، خبرنگاری از شغل های پرخطر است.

\n\n

هر ساله تعدادی خبرنگار جان شریف خود را در جنگ ها، درگیری های داخلی کشورها و... از دست می دهند. برخی نیز به خاطر نوشته های اعتراضی در باره حکومت ها و سیاستمداران، دستگیر، محاکمه، زندانی و احیاناً از بین می روند. جهان از این خبرنگاران خالی نیست.

\n\n

آدمی با این ویژگی ها، از نظر فکری و احساس مسئولیت نسبت به جهان و انسان، با سایرین متفاوت است و همیشه در جلو کاروان حرکت می کند. او یک رزمنده است، زیرا می داند راهی را که در پیش گرفته، پر از خطرات پیش بینی نشده است.

\n\n

خبرنگاری هرچند یک شغل است و درآمد ماهیانه دارد، ولی خطرات احتمالی اش که محصول حضور در جنگ ها و درگیری ها یا شاخ به شاخ شدن با باندهای سیاسی و اقتصادی است، آن را از حالت یک شغل معمولی خارج می کند و هر کسی نمی تواند وارد آن شود. 

\n\n

با این حال، اقلیتی سودجو و فریبکار می توانند با اهداف خاصی وارد این حرفه شده و درآمدهای زیادی به دست آورند. این عده در موقعیت هایی که مستلزم دفاع از حقوق جامعه است، حضور ندارند، اما می توانند با باندهای گوناگون قدرت و ثروت یا مسئولان و حاکمان زورگو/ترسو وارد معامله شده و در قبال تعریف و تمجید یا عدم افشای اسرار آنها، باجگیری کنند. این افراد همه جای جهان حضور دارند؛ از بوشهر بگیر تا امریکا.

\n\n

خبرنگاری هم شرافتمندانه است و هم پرخطر، اما نه برای باج گیرانی که نشریات «کپی کن و بچسبان» را اداره می کنند و از خود هیچ ندارند. 

\n\n

این بخش نه می تواند بنویسد و نه می داند در جامعه چه می گذرد که قدرت تحلیل و شجاعت بیان آن را داشته باشد. این فرقه، در کشور خودمان از یک دهه قبل به این سمت، به منظور «تلکه»گیری و ایفای نقش «بلندگو»داری و به شکل قارچ گونه و بیشتر در قالب «سایت های خبری» رشد زیادی داشته است.

\n\n

این گروه یا اخبار دیگران را دستکاری می کند، یا شایعات سفارشی می سازد، یا با انشاهای کودکانه و غیراستاندارد، مطالبی سرهم می کند که ارزش خبری ندارد. این افراد کاسبانی هستند که شاید به منظور «بلاک» کردن خبرنگاران متعهد و مسئول تقویت می شوند تا با شلوغکاری و هیاهو، افکار عمومی را به سمت جنگ های زرگری ـ که معمولاً از سوی باندهای سیاسی و اقتصادی سفارش می شود ـ بکشانند. حساب این افراد از جریان روزنامه نگاری متعهد کاملاً جداست.

\n\n

خبرنگار متعهد، قبل از اینکه قلم به دست بگیرد، به خودآگاهی رسیده و دردهای جامعه انسانی را می شناسد و به دنبال درمان دردهای بیشماری است که وبال گردن انسان و محیط اوست. چنین کسی بناچار باید خطر کند و بر روی طنابی در میانه ی دو بلندی حرکت نماید. او شجاعانه وارد جنگ ها و درگیری ها می شود، اسرار پشت پرده را افشا می کند، سازشکار نیست، باج نمی گیرد و تاوانش را هم پس می دهد. روز خبرنگار بر خبرنگاران متعهد، مسئول و وظیفه شناس گرامی باد. درود بیکران بر روان پاک خبرنگارانی که جانشان را در جنگ ها از دست دادند یا با شمشیر تروریستها جان باختند و یا در آتش خشم باندهای سیاسی و اقتصادی قدرتمند سوختند.

\n\n

منبع:پیغام

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر