جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۰۰۳۵
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲

فکرشهر: رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان بوشهر گفت: طی ۲ ماه گذشته ۱۸ حادثه غرق شدگی در استان به ثبت رسید که از این شمار پنج نفر جان باختند.

به گزارش فکرشهر، سید حسین موسوی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: از تعداد کل موارد غرق شدگی در این مدت ۱۲ نفر در فروردین و ۶ مورد نیز در اردیبهشت ماه به ثبت رسیده است که از این شمار ۱۳ نفر از آنان از خطر مرگ نجات یافتند.

وی افزود: بیشترین حادثه غرق شدگی‌ها طی ۲ ماه گذشته معادل ۱۵ مورد در استان بوشهر در دریا گزارش شده است.

موسوی ادامه داد: ۲۰ درصد غرق شدگان کمتر از ۲۰ سال سن داشتند.

به گفته موسوی سال گذشته ۶۵مورد حادثه غرق شدگی در استان ثبت شد که از این شمار ۲۸ نفر جان خود را از دست داده و ۳۷ نفر نیز مصدوم شده‌اند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان بوشهر گفت: غرق شدگی به معنای فوت فرد نیست اما هرگونه زجر تنفسی که فرد در آب به آن دچار شود به آن غرق شدگی گفته می‌شد و اگر منجر به مرگ شود فوتی و اگر فوت نکند به فرد غرق شده مصدوم گفته می‌شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان بوشهر اضافه کرد: با گرم شدن هوا افراد برای رفع گرما یا تفریح دوست دارند تن به آب بزنند که افراد یا باید با فن شنا آشنا باشند و یا اینکه منطقه مورد نظر دارای نجات غریق باشد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه دریا یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری در این استان به شمار می‌رود و با توجه به حضور مسافران از استان‌های دور و نزدیک برای استفاده از این نعمت خدادادی می‌طلبد برای پیشگیری از هرگونه حادثه ناگوار غرق‌شدگی مناطقی که احتمال خطر وجود دارد نشان دار شوند و افراد نیز به این نشانه‌ها توجه کنند.

وی اظهار کرد: بیشترین علت غرق‌ شدگی شنا در محیط‌های ناایمن و از سوی افراد ناآشنا به فن شنا گزارش شده است.

موسوی یادآور شد: افرادی که قصد شنا دارند از عمق آب مطلع باشند و افراد مبتدی از ورود به آب‌های عمیق خودداری کنند.

وی تاکید کرد: نبود نجات غریق در کنار سواحل از جمله مشکلاتی است که ضرورت ایجاد ایستگاه‌های نجات غریق در شهرهای ساحلی استان را دوچندان کرده است.

موسوی با بیان اینکه یک سوم قربانیان غرق شدگی‌ها مربوط به افرادی است که به فن شنا آشنا بوده اما توانایی خود را در هنگام شنا به دلایل مختلف از دست داده‌اند ادامه داد: افراد قبل از شنا از مصرف داروهای خواب آور استفاده نکنند.

وی یادآور شد: برای پیشگیری از غرق شدگی افراد در ساحل سالم اقدام به شنا کنند، حداقل یک همراه داشته باشند و افرادی که به کمک فرد غرق شده می‌روند سعی کنند از روبرو به طرف او نروند، چون فرد غرق شده به دلیل ترس و اضطراب فردی که به کمک او آمده را می‌گیرد و باعث غرق شدن هر دو نفر می‌شود بهتر است از پشت سر به کمک فرد غرق شده برویم.

ثبت سه مورد گرمازدگی در استان بوشهر

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان بوشهر گفت: با توجه به فصل گرما و افزایش دمای هوا در این استان و احتمال گرمازدگی نوشیدن میزان بیشتری آب از بروز گرمازدگی جلوگیری می‌کند.

به گفته موسوی گرمازدگی هنگامی اتفاق می‌افتد که بدن به هر دلیل نتواند گرمای اضافی را دفع کند که در آقایان بیشتر شایع است و پس از آن کودکان، سالمندان، زنان باردار و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات قلبی و کلیوی دارند می‌توانند علایم حادتر و خطرناک‌تری داشته باشند.

وی افزود: بهترین راه برای جلوگیری از گرمازدگی مصرف هشت لیوان آب و یا هر مایعات در روز است.

موسوی گفت: استفاده از مایعاتی مانند آب قند، آبمیوه‌های صنعتی، نوشیدنی‌های گازدار، چای و قهوه، غذاهای چرب و شیرینی‌های سنگین نه‌ تنها در کاهش بروز علایم تاثیری ندارند بلکه موجب از دست رفتن آب بدن می‌شود و هیچ‌گاه جایگزین مناسبی برای آب نیست.

وی اضافه کرد: بیمار می‌تواند علایم ساده‌ای مانند تهوع و استفراغ، سرگیجه و سردرد شدید، هزیان‌گویی، افزایش ضربان قلب، خشکی و برافروختگی پوست داشته باشد و اگر فرد دچار گرمازدگی همچنان در معرض هوای گرم و یا فعالیت شدید بدنی قرار داشته باشد و درمان نشود ممکن است فرد دچار کاهش سطح هوشیاری، تشنج و یا مرگ شود.

موسوی گفت: اولین نکته در کنترل علایم افرادی که دچار گرمازدگی شده‌اند انتقال افراد به محیط سردتر است و سپس سطح هوشیاری فرد باید بررسی شود که در صورت کاهش آن باید با مرکز فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ تماس گرفت تا بیمار خدمات درمانی اولیه را پیش از انتقال به بیمارستان دریافت کند.

وی یادآور شد: سال گذشته یکصد نفر در استان بوشهر دچار گرمازدگی شدند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر